Bpost blijft worstelen met verschillende uitdagingen, zo blijkt uit de kwartaalcijfers. Zowel de klassieke postactiviteiten als e-commercedochter Radial blijven probleemposten. “Dit strookt met onze strategische verschuiving naar logistiek”, klinkt het.
Bpost zag in het derde kwartaal de bedrijfswinst dalen. Het postbedrijf kon wel de omzet opkrikken, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van de brieven- en pakjesbesteller.
De omzet in het derde kwartaal steeg 4,7% tot 1,02 miljard euro, met dank aan 123 miljoen euro omzet van het dit jaar overgenomen Franse pakjesbedrijf Staci, waarvan de cijfers sinds augustus in de boeken worden meegenomen.
De aangepaste ebit-winst (winst voor intresten en belastingen) voor de groep bedroeg 10,3 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg die winst nog 28 miljoen euro. Bpost doet daarmee minder dan analisten gepolst door Bloomberg hadden verwacht. Bpost verwijst voor de daling naar de nieuwe krantencontracten en de druk in Noord-Amerika bij zijn e-commercedochter Radial.
Verschuiving naar logistiek
Intussen is Chris Peeters iets meer dan een jaar aan de slag als CEO van de bpostgroup. “Onze resultaten lopen volgens plan en weerspiegelen – de typische seizoensgebonden neerwaartse trend buiten beschouwing gelaten – de impact van nieuwe perscontracten na de beëindiging van de concessies op 1 juli en de aanhoudende druk in Noord-Amerika. De resultaten tonen duidelijk aan dat we onze binnenlandse activiteiten moeten hervormen en ons commerciële aanbod verder moeten ontwikkelen. Ze stroken ook met onze strategische verschuiving naar logistiek, zoals blijkt uit de ebit-bijdrage van Staci dit kwartaal. Nu richten we onze aandacht op de cruciale eindejaarsperiode.”
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.