Trend in logistiek vastgoed: hoger bouwen op kleinere oppervlakte

Nieuws, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Warehouse Weerts Supply Chain
Warehouse Weerts Supply Chain © Yannick De Spiegeleir

Op de beurs Transport & Logistics 2024 in Gent (17-18 september) ging een debat met verschillende actoren dieper in op het logistiek vastgoed. Ondanks een vertraging van de markt – in het eerste trimester werd fors minder logistieke oppervlakte afgenomen – blijkt er geen reden tot paniek. “Er wordt hoger gebouwd op een kleinere oppervlakte.”

Om het gesprek van de nodige context te voorzien, ging Mathieu Opsomer, head of Industrial & Logistics Leasing Belux bij JLL, dieper in op enkele cijfers. “De economische tegenwind laat zich duidelijk voelen, want de opnamevolumes dalen in vergelijking met vorig jaar. Zo is er in het derde trimester van 2024 316.469 m2 logistieke oppervlakte afgenomen. Dat is 56% minder dan in dezelfde periode vorig jaar en 48% minder in vergelijking met het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.”

Opsomer wees op een aantal trends in de logistieke vastgoedmarkt in ons land. “We kenden een trage start van het jaar, waarbij gebruikers nieuwe projecten uitstellen en wachten op gunstigere tijden. De leegstand stijgt, maar blijft beperkt en lager dan het Europese gemiddelde. De huurprijzen stijgen voor ‘state of the art’-gebouwen langs grote logistieke assen.”

Speculatief realiseren

Serge Gregoir, CEO van Eutraco, deed in samenwerking met MG Real Estate voor de grootste logistieke transactie van 2024 met de verwezenlijking van het logistieke complex Big Bear aan het Kluizendok in Evergem (North Sea Port). “Recent verschenen er in de pers berichten over de hoge leegstand in de logistieke vastgoedmarkt. Omdat wij heel wat vierkante meters speculatief realiseren, kregen we de vraag vanuit verschillende hoeken of we geen stress krijgen van die leegstand. Maar we zijn ervan overtuigd dat, als je dienstverlening en aanpak onderscheidend is, je kan groeien in een markt die onder spanning staat. De beschikbaarheid van strategisch gelegen en koolstofneutraal logistiek vastgoed blijft schaars.”

Als aanbieder van kwalitatief logistiek vastgoed denken we niet dat we ons zorgen moeten maken

Vanuit logistiek vastgoedontwikkelaar Intervest wordt het betoog van Gregoir beaamt. “Wij zien effectief de leegstand stijgen, maar het gaat vooral over de oudere portefeuille. Nieuwe, kwalitatieve locaties blijven zich vlot vullen met huurders. Uit verschillende studies blijkt dat de vraag naar logistiek vastgoed de komende jaren alleen maar zal aantrekken. Dus als aanbieder van kwalitatief logistiek vastgoed denken we niet dat we ons zorgen moeten maken”, zegt Stijn Van achter, commercial director Belgium bij Intervest.

Hoger bouwen

Namens Stadsbader Group geeft CEO Dominique Valcke ook aan dat er op een andere manier gebouwd wordt dan vroeger. “In oppervlakte is er misschien wel een terugval, maar de complexiteit van de gebouwen voor aannemers is toch wel toegenomen. We bouwen hoger, standaarden van 13,70 meter gaan over naar gebouwen tot in de 30 meter hoog.”

Ook het verhaal van North Sea Port toont aan dat de vraag naar logistiek vastgoed hoog blijft. “Van oudsher zijn we een industriële bulkhaven, maar de logistiek neemt een belangrijke positie in. Ik ben nu negen jaar actief bij North Sea Port. Alleen al aan het Kluizendok gaan we richting de 500.000 m2. We hadden nooit gedacht dat we dergelijke grote gebouwen op zo’n korte tijd zouden realiseren. De portefeuille aan beschikbare grond is daardoor ook drastisch afgenomen”, zegt Fred Baert, commercieel manager bij North Sea Port.

Trend in logistiek vastgoed: hoger bouwen op kleinere oppervlakte – Flows

Trend in logistiek vastgoed: hoger bouwen op kleinere oppervlakte

Nieuws, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Warehouse Weerts Supply Chain
Warehouse Weerts Supply Chain © Yannick De Spiegeleir

Op de beurs Transport & Logistics 2024 in Gent (17-18 september) ging een debat met verschillende actoren dieper in op het logistiek vastgoed. Ondanks een vertraging van de markt – in het eerste trimester werd fors minder logistieke oppervlakte afgenomen – blijkt er geen reden tot paniek. “Er wordt hoger gebouwd op een kleinere oppervlakte.”

Om het gesprek van de nodige context te voorzien, ging Mathieu Opsomer, head of Industrial & Logistics Leasing Belux bij JLL, dieper in op enkele cijfers. “De economische tegenwind laat zich duidelijk voelen, want de opnamevolumes dalen in vergelijking met vorig jaar. Zo is er in het derde trimester van 2024 316.469 m2 logistieke oppervlakte afgenomen. Dat is 56% minder dan in dezelfde periode vorig jaar en 48% minder in vergelijking met het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.”

Opsomer wees op een aantal trends in de logistieke vastgoedmarkt in ons land. “We kenden een trage start van het jaar, waarbij gebruikers nieuwe projecten uitstellen en wachten op gunstigere tijden. De leegstand stijgt, maar blijft beperkt en lager dan het Europese gemiddelde. De huurprijzen stijgen voor ‘state of the art’-gebouwen langs grote logistieke assen.”

Speculatief realiseren

Serge Gregoir, CEO van Eutraco, deed in samenwerking met MG Real Estate voor de grootste logistieke transactie van 2024 met de verwezenlijking van het logistieke complex Big Bear aan het Kluizendok in Evergem (North Sea Port). “Recent verschenen er in de pers berichten over de hoge leegstand in de logistieke vastgoedmarkt. Omdat wij heel wat vierkante meters speculatief realiseren, kregen we de vraag vanuit verschillende hoeken of we geen stress krijgen van die leegstand. Maar we zijn ervan overtuigd dat, als je dienstverlening en aanpak onderscheidend is, je kan groeien in een markt die onder spanning staat. De beschikbaarheid van strategisch gelegen en koolstofneutraal logistiek vastgoed blijft schaars.”

Als aanbieder van kwalitatief logistiek vastgoed denken we niet dat we ons zorgen moeten maken

Vanuit logistiek vastgoedontwikkelaar Intervest wordt het betoog van Gregoir beaamt. “Wij zien effectief de leegstand stijgen, maar het gaat vooral over de oudere portefeuille. Nieuwe, kwalitatieve locaties blijven zich vlot vullen met huurders. Uit verschillende studies blijkt dat de vraag naar logistiek vastgoed de komende jaren alleen maar zal aantrekken. Dus als aanbieder van kwalitatief logistiek vastgoed denken we niet dat we ons zorgen moeten maken”, zegt Stijn Van achter, commercial director Belgium bij Intervest.

Hoger bouwen

Namens Stadsbader Group geeft CEO Dominique Valcke ook aan dat er op een andere manier gebouwd wordt dan vroeger. “In oppervlakte is er misschien wel een terugval, maar de complexiteit van de gebouwen voor aannemers is toch wel toegenomen. We bouwen hoger, standaarden van 13,70 meter gaan over naar gebouwen tot in de 30 meter hoog.”

Ook het verhaal van North Sea Port toont aan dat de vraag naar logistiek vastgoed hoog blijft. “Van oudsher zijn we een industriële bulkhaven, maar de logistiek neemt een belangrijke positie in. Ik ben nu negen jaar actief bij North Sea Port. Alleen al aan het Kluizendok gaan we richting de 500.000 m2. We hadden nooit gedacht dat we dergelijke grote gebouwen op zo’n korte tijd zouden realiseren. De portefeuille aan beschikbare grond is daardoor ook drastisch afgenomen”, zegt Fred Baert, commercieel manager bij North Sea Port.