Elke maand heeft Sebastiaan van den Brom, salesmanager bij Toll Group, overleg met zijn internationale collega’s. Hij weet daardoor precies wat er speelt in Azië, Oceanië, Amerika en Europa, en kan ermee inspelen op de behoefte van zijn klanten. Ook in België bouwt Toll zijn activiteiten verder uit.
Toll Group ziet door het internationaal overleg ook trends ontstaan. Het afgelopen jaar namen bijvoorbeeld de geconsolideerde zendingen flink toe. “Dat is echt een slimme trend. Want je consolideert de zending van je klant, omdat de opslagcapaciteit in Europa niet voldoende is, dan in een van de eigen opslagloodsen van Toll in bijvoorbeeld Shanghai en zorgt ervoor dat die samen met zendingen van andere klanten per container naar Nederland komt. Eerst per schip, desnoods halverwege per vliegtuig. Heel efficiënt.”
“We zetten alle modaliteiten in voor de klant. Zeker als het fashion betreft. Dat moet op tijd in de winkel liggen. Just in time-delivery betekent voor ons dat je aan de voorkant nóg meer organiseert om het gewenste resultaat te krijgen. Want het gaat om de klant. Logistiek is people’s business. En al zijn business pakken we aan. Wij zeggen: big enough to matter, small enough to care.”
Overnamestrategie
Toll is gegroeid het afgelopen jaar. Onder meer door de Belgische vestiging die in 2022 geopend werd, en die nu heel Frankrijk ontsluit. Ook hier ziet Sebastiaan een trend. “Het succes van België heeft ertoe geleid dat we een overnamestrategie ingezet hebben. Zowel in Europa als in Nederland zelf. We zitten al in Rotterdam en op Schiphol, maar strategische uitbreiding kan ons partnernetwerk nóg meer versterken. We mikken erop om de omzet en de volumes de komende vijf jaar te verdubbelen door strategische overnames. Ook hier is het people’s business, want je neemt niet zozeer een bedrijf over, maar je neemt deskundige en ervaren mensen over. Mensen met een netwerk, met mogelijkheden, met oplossingen voor je klant.”
Slagkracht
Waar het voor corona nog ging om zo goedkoop mogelijk, beseft de klant nu dat het gaat om zo zeker mogelijk, vertelt Sebastiaan. “Er is veel meer inzicht in de logistiek dan vroeger bij de klanten. En dat werkt prettig.”
De sterk volatiele markt het afgelopen jaar, onder meer door geopolitieke spanningen, was voor Toll geen reden tot paniek. “Juist doordat we global presence en local power hebben, konden we overal logistieke oplossingen vinden voor onze klanten. En doordat we onderdeel zijn van Japan Post, hebben we de slagkracht om snel te schakelen.”