Spoorbundel, essenscia, CMB.TECH, DP World, Febiac en kustversterking

Kort, Varia
Melanie De Vrieze
Autotrein op sporenbundel Pelikaan in achterhaven Zeebrugge
Autotrein op sporenbundel Pelikaan in achterhaven Zeebrugge © Roel Jacobus

Vergunning voor de uitbreiding van de spoorbundel Pelikaan in Zeebrugge, Jan Remeysen aangesteld als nieuwe voorzitter essenscia, stijging van ingeschreven zware vroegtuigen in september en DP World breidt Marine Services-vloot uit met twee nieuwbouwschepen.

SPOORBUNDEL –

Het Departement Omgeving verleent aan Infrabel een vergunning voor het uitbreiden van de spoorbundel Pelikaan in de achterhaven van Zeebrugge. Deze parking voor goederentreinen loopt parallel met de Koffieweg en de Margaretha van Oostenrijkstraat. Van de elf sporen hebben er al acht een operationele lengte van 760 meter. Met deze vergunning wil Infrabel ook de andere drie sporen op deze capaciteit brengen, door ze met 500 meter te verlengen. (RJ)

ESSENSCIA –

Het bestuursorgaan van essenscia, de sectorfederatie van de chemie en life sciences, heeft Jan Remeysen, CEO van BASF Antwerpen, aangesteld als nieuwe voorzitter. Hij volgt Hans Casier (INEOS) op die zes jaar voorzitter was en daarmee de maximumtermijn had bereikt. Remeysen heeft de ambitie om het grote economische, maatschappelijke en strategische belang van de chemie, kunststoffen, farma en biotech in ons land nog duidelijker te maken bij zowel de politiek als het bredere publiek. (MDV)

INSCHRIJVINGEN –

September was een positieve maand voor de markt van zware bedrijfsvoertuigen. Dat blijkt uit de maandelijkse cijfers van Febiac en de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het zware segment tot 16 ton noteerde een maandelijkse stijging van +100%, terwijl het segment boven 16 ton een maandelijkse stijging van +11,6% noteerde. Aan het einde van het derde kwartaal steeg de markt voor zware bedrijfsvoertuigen tot 16 ton met +14,6%, terwijl de markt voor zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton daalde met -10,4%. De inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen daalden in september met -8,3%, wat het gecumuleerde resultaat voor deze markt op 49.855 eenheden brengt, een inkrimping van -4,7% aan het einde van het derde kwartaal. Volgens schattingen van Febiac zou deze markt het jaar 2024 afsluiten met 66.000 inschrijvingen, een daling van -2,3% in vergelijking met de markt van 2023. (YDS)

CMB.TECH –

Euronav gaat sinds 1 oktober 24 verder onder een nieuwe naam: CMB.TECH. Deze naamswijziging komt er nadat eind 2023 Euronav opnieuw volledig in handen kwam van de familie Saverys. Met de nieuwe naam wil het bedrijf zijn initiatieven op vlak van groene scheepvaart verder in de verf zetten. (PhVD)

KUSTVERSTERKING –

Aannemer Van Oord is begonnen met zandsuppletie voor de kustversterking op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven, meldt Schuttevaer. In totaal wordt een miljoen kubieke meter zand uit de Noordzee op het strand gestort. De sleephopperzuiger ‘Vox Apolonia’ haalt het zand zo’n tien kilometer uit de kust van de zeebodem. In de maanden die volgen, zal een deel van het zand door de wind in de duinen stuiven, waardoor de kust met natuurkracht wordt versterkt. (JKV)

P&O FERRYMASTERS –

Multimodale operator P&O Ferrymasters (DP World) koppelt sinds begin deze week een spoorconnectie van Tilbury naar Manchester aan de containertrafiek vanuit Zeebrugge en Rotterdam. Deze verbinding werd opgezet in samenwerking met de Britse multimodale operator Freightliner Group. Vijf keer per week vertrekt in terminal Tilbury 2 (Thames) een trein naar Manchester Trafford Park. Het is de ambitie om jaarlijks 10.000 vrachtwagens uit het verkeer te halen. (RJ)

DP WORLD –

Terminaloperator DP World heeft zijn Marine Services-vloot uitgebreid met twee nieuwbouwschepen, de ‘Navios Utmost’ en de ‘Navios Unite’. Ze zullen de vloot van het dochterbedrijf Unifeeder vervoegen als onderdeel van een vlootvernieuwingsprogramma. Bedoeling is om efficiëntere schepen in te zetten. De schepen beschikken over de modernste technologie om de efficiëntie van de handling te verbeteren, de operationele kosten te drukken en bij te dragen aan een duurzamere scheepvaartindustrie. De ‘Navios Utmost’ kan jaarlijks tot 1.700 mt aan bunkerbrandstof besparen. Daardoor dalen ook de CO2-emissies met 15 tot 20%. Dankzij hun compacte design zijn de schepen zeer manoeuvreerbaar zodat ze gemakkelijk in kleinere havens en zelfs inlandhavens kunnen opereren. De ‘Navios Utmost’ zal ingezet worden op de Far East Madras Express Service (FME) van Unifeeder. De ‘Navios Unite’ vervoegt de vloot van de Asian Gulf India Service (AGI). (KH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.