Maersk, Hapag-Lloyd, DP World, Sluis, Airspection, noodweer, avocado's

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Hesham Nasr
Hesham Nasr © Nasr

Maersk investeert 2 miljard dollar in de haveninfrastructuur van Pakistan, sluizencomplex bij Terneuzen dicht in de nacht van dinsdag op woensdag, activisten maken zich vast aan de zeesluizen bij IJmuiden, nieuwe green methanol businessdevelopmentmanager bij Hapag-Lloyd en zwarewegvervoer moet omrijden langs Duitsland door noodweer in Oostenrijk.

NOODWEER OOSTENRIJK –

Noodweer in het Oostenrijkse Tirol en Vorarlberg heeft een grondverschuiving op de Arlbergpas veroorzaakt, zodat de weg er voor onbepaalde tijd gesperd is. De weg diende als omleidingsroute voor de Arlbergtunnel, die nog tot november gesloten is voor het verkeer. Volgens Verkehrsrundschau heeft dat ook een impact op het goederenvervoer over de weg. Het zwarewegvervoer moet omrijden langs Duitsland. In Beieren is de nodige verkeersinfo beschikbaar om het verkeer naar de juiste omleidingsroutes te sturen. Personenwagens kunnen vanaf Imst de B198 door het Lechtal naar Voralberg nemen. (KH)

AVOCADO’S –

Bij een reguliere controle in de Rotterdamse haven heeft de Douane 614 kilo cocaĆÆne onderschept. De straatwaarde is ruim 46 miljoen euro. In een container die vanuit Peru via Panama binnenkwam, werd 514 kilo cocaĆÆne gevonden tussen avocado’s. De container had als bestemming een bedrijf in De Lier. In een andere container met dezelfde herkomst vond de douane nog eens 100 kilo cocaĆÆne. Die container was bedoeld voor een bedrijf in Ridderkerk. Beide bedrijven lijken niets met de smokkel te maken te hebben, aldus het Openbaar Ministerie. De drugs zijn inmiddels vernietigd. (JKV)

NIEUWE SLUIS TERNEUZEN –

Van dinsdag 20 augustus 23.00 uur tot woensdag 21 augustus 6.00 uur is het sluizencomplex bij Terneuzen afgesloten voor wegverkeer. De projectorganisatie Nieuwe Sluis Terneuzen voert die nacht een test uit waarbij beide bruggen van de Nieuwe Sluis gedurende langere tijd omhoog staan. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Sluiskiltunnel. (JKV)

IJMUIDEN –

De Nederlandse politie heeft op zondag 18 augustus rond 17.00 uur de blokkade van de zeesluizen bij IJmuiden door actievoerders van Extinction Rebellion (XR) beĆ«indigd. De activisten hadden zondagochtend twee sluizen van het complex bezet: de Noordersluis en de Zeesluis IJmuiden. Enkele mensen maakten zich vast aan de deuren van de sluizen en belemmerden zo de doorvaart van een cruiseschip en een olietanker. Exact een week geleden blokkeerde de klimaatactiegroep tot twee keer toe cruiseschepen bij de sluizen van IJmuiden. De actiegroep wil met de acties oproepen “tot een onmiddellijke beĆ«indiging van de cruise-industrie vanwege de urgente en snel escalerende klimaat- en ecologische crisis”. (BM)

AIRSPECTION –

De Britse Civil Aviation Authority (CAA) heeft zes baanbrekende projecten geselecteerd om beyond visual line of sight (BVLOS), dronevluchten te testen waaronder dronebezorgingen via Amazon Prime Air en inspecties van offshore-infrastructuur, zo meldt nieuwsplatform Dronewatch. Hoewel er nog toestemming nodig is voordat de tests kunnen beginnen, kan het project de deur openen naar een snelle en efficiƫnte bezorgdienst in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Naast Amazons ambitieuze project is er Airspection, dat zich richt op het inspecteren van offshorewindparken. De BVLOS-droneoperaties zullen de veiligheid en efficiƫntie van inspecties drastisch verbeteren. (BM)

HAPAG-LLOYD –

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft Hesham Nasr benoemd als nieuwe green methanol businessdevelopmentmanager in Hamburg (zie foto). Nasr kondigde het nieuws zelf aan op LinkedIn. Hij zal vooral de inkoopovereenkomsten van het bedrijf voorĀ  waterstofderivaten zoals (groene) methanol en ammoniak beheren. Nasr was eerder aan de slag bij het Noorse bedrijf Scatec ASA, dat gespecialiseerd is in duurzame energiesystemen. (JD)

VIADUCT VAN VILVOORDE –

Op de Brusselse ring is bijkomende signalisatie geplaatst om het weekendverbod voor verkeer van meer dan 3,5 ton op het viaduct van Vilvoorde extra duidelijk te maken. Dat meldt de Werkvennootschap, de Vlaamse overheidsinstantie die instaat voor de langdurige renovatie van het viaduct. Twee weekends terug was voor het eerst het verbod voor verkeer van meer dan 3,5 ton op het viaduct van Vilvoorde richting Zaventem, op de binnenring, ingegaan. Het geldt tot het voorjaar van 2026 steeds van vrijdagavond 23 uur tot maandagochtend 4 uur. Maar tijdens het eerste weekend negeerde zowat de helft van de vrachtwagens het verbod, zo meldde de VRT en is uit goede bron vernomen. De Werkvennootschap zit deze week alvast samen met de federale wegpolitie om afspraken te maken rond de handhaving van het vrachtwagenverbod, bijvoorbeeld met extra controles. (YDS)

DP WORLD –

Verstoringen in de Rode Zee en hoge investeringskosten hebben de nettowinst van terminaloperator DP World in de eerste helft van 2024 met bijna 60% gedrukt. De nettowinst bedroeg 265 miljoen dollar tegenover 651 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit het financieel rapport van DP World. Ondanks een verslechterd geopolitiek klimaat en verstoringen van de wereldwijde supplychains, steeg de omzet met 3,3% tot 9,3 miljard dollar in de eerste zes maanden van 2024, vooral gedreven door de divisie ‘Ports & Terminals’. “De containeroverslag steeg met 6,1% dankzij sterke groei in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, AziĆ«-Pacific en Jebel Ali”, meldt DP World. (JD)

MAERSK –

De Pakistaanse minister van Maritieme Zaken Qaiser Ahmed Sheikh zal deze maand ā€“ augustus 2024 ā€“ een bezoek brengen aan Denemarken om een memorandum of understanding (MoU) tussen de scheepvaartgigant Maersk en Karachi Port Trust (KPT) te ondertekenen, zo meldden Pakistaanse staatsmedia. De ontwikkeling komt maanden na het bezoek van de executive vice president bij Maersk Keith Svendsen aan Pakistan, waar hij topambtenaren ontmoette om de mogelijkheden in de maritieme sector van het land te verkennen. Maersk zal de komende twee jaar 2 miljard dollar investeren in de haven- en transportinfrastructuur van Pakistan, aldus de staatszender Radio Pakistan. KPT exploiteert twee containerterminals: KICT (Karachi International Container Terminal) en PICT (Pakistan International Container Terminal). Maersk heeft momenteel een marktaandeel van ongeveer 20% in de Pakistaanse import- en export vanĀ gecontaineriseerdeĀ cargo.Ā (JD)

Maersk, Hapag-Lloyd, DP World, Sluis, Airspection, noodweer, avocado’s – Flows

Maersk, Hapag-Lloyd, DP World, Sluis, Airspection, noodweer, avocado's

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Hesham Nasr
Hesham Nasr © Nasr

Maersk investeert 2 miljard dollar in de haveninfrastructuur van Pakistan, sluizencomplex bij Terneuzen dicht in de nacht van dinsdag op woensdag, activisten maken zich vast aan de zeesluizen bij IJmuiden, nieuwe green methanol businessdevelopmentmanager bij Hapag-Lloyd en zwarewegvervoer moet omrijden langs Duitsland door noodweer in Oostenrijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ā 

Ā 

Ben u al abonnee?

Login

Ā 
Ā