Zuidnatie, Naval, CMA CGM, CLdN, douanerechten en grote drugsvangst

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Deloitte rekent de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bij de Best Managed Companies.
Deloitte rekent de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bij de Best Managed Companies. © Zuidnatie

CMA CGM krijgt boete van bijna 2 miljoen dollar, Zuidnatie mag voor vijfde jaar op rij weer het gold label van Best Managed Companies dragen, Nederland wijzigde specificatie-eisen zodat Naval in de race kon blijven voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs en CLdN treedt toe tot kennisgroep Maritime Battery Forum.

ZUIDNATIE –

Zuidnatie ging tijdens de award show voor de Best Managed Companies (BMC) op 30 mei 2024 in Brussel aan de haal met het Gold label (zie foto) . Het BMC-programma – dat gezamenlijk wordt georganiseerd door Deloitte, Econopolis en KU Leuven – erkent Belgische privébedrijven die een heldere strategie, sterke competenties en betrokkenheid vertalen in solide financiële resultaten. De onafhankelijke jury heeft Zuidnatie opnieuw erkend voor zijn uitmuntende bedrijfspresentaties en Zuidnatie mag het komende jaar het kwaliteitslabel weer dragen voor het vijfde jaar op rij. Tijdens het hele proces worden de bedrijven begeleid door een Best Managed Companies-coach van Deloitte Private, die Zuidnatie uitdaagt om te reflecteren over zijn strategie, operationele en financiële processen. (JD)

CMA CGM –

De Federal Maritime Commission (FMC) in de Verenigde Staten heeft opnieuw een grote rederij een miljoenenboete opgelegd. Dit keer is het – na MSC – de Franse containercarrier CMA CGM, die een boete van bijna 2 miljoen dollar moet betalen. CMA CGM zou zijn definitie van ‘handelaar’ in een Bill of Lading te ruim hebben gedefinieerd om betaling te eisen van een derde partij die niet gefactureerd had mogen worden. De zaak komt voort uit de kritiek die is gericht op rederijen voor hun acties tijdens de tumultueuze jaren tijdens en na de coronapandemie. Veel bedrijven hebben hun ongenoegen geuit over het feit dat ze vinden dat rederijen hebben geprofiteerd van knelpunten in de toeleveringsketen om zichzelf te verrijken. FMC was met name kritisch over de vele extra kosten die rederijen bedrijven in rekening brachten voor het niet snel genoeg ophalen en afzetten van containers, ook al was het vaak moeilijk om de havens in en uit te komen. Ook het Amerikaanse bedrijf Vanguard Logistics en Shipco Transport hebben boetes betaald. Die bedragen respectievelijk 175.000 dollar en 155.000 dollar. ’s Werelds grootste containerrederij MSC is momenteel in een open strijd verwikkeld met de Amerikaanse autoriteiten. De rederij vecht een fikse boete van 63,5 miljoen dollar aan die FMC het scheepvaartconcern wil opleggen voor het in rekening brengen van illegale vrachtkosten. MSC eist in plaats daarvan dat de boete wordt verlaagd naar ongeveer 2 tot 3 miljoen dollar. (JD)

ONDERZEEĂ‹RS –

Nederland wijzigde specificatie-eisen zodat de Franse werf Naval in de race kon blijven voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant en MarineSchepen.nl. Zo kon Naval onder meer de aanbestedingseis laten vallen om het ontwerp geschikt te maken voor de Amerikaanse Tomahawk-kruisraket. De Fransen kregen de miljardenorder in maart voorlopig gegund, onder meer ten koste van de combinatie Saab-Damen. In een brief van staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat staat dat hij de Tweede Kamer op 3 juni 2024 informeert over het gunningsbesluit. (JKV)

JEMEN –

Op verschillende gebieden in Jemen zijn donderdagavond 30 mei luchtaanvallen uitgevoerd, melden getuigen en lokale media. Het gaat om een “gezamenlijke operatie” van de VS en het Verenigd Koninkrijk om de militaire capaciteiten van Houthi-rebellen “te ondermijnen”, aldus het Britse ministerie van Defensie. De aanvallen waren onder meer gericht op hoofdstad Sanaa en havenstad Hodeida, net als op telecommunicatie-infrastructuur in de stad Taez. De lokale zender Al Masira meldt dat er “verschillende doden en gewonden” zijn gevallen.  De zender, die wordt gecontroleerd door Houthi-rebellen, schreef de luchtaanvallen toe aan de Amerikaanse en Britse troepen die in de regio actief zijn. Die hebben intussen ook bevestigd verantwoordelijk te zijn voor de aanvallen. “Britse troepen namen deel aan een gezamenlijke operatie met Amerikaanse troepen om de militaire capaciteiten van de Houthi’s te ondermijnen, die aanvallen blijven uitvoeren op de internationale scheepvaart in de Rode Zee en de Golf van Aden”, zei het Britse ministerie in een korte verklaring. (Belga)

TAIWAN –

China schrapt de preferentiĂ«le douanerechten bij de import van 134 producten uit Taiwan. Peking zegt dat de maatregel ingegeven is door “discriminerende verboden” op Chinese goederen vanwege Taiwan, dat door China nog steeds beschouwd wordt als een afvallige provincie. Peking verwijt de nieuwe, democratisch verkozen Taiwanese president dat hij een handelsakkoord uit 2010 ondermijnt. Het beĂ«indigen van voordelige douanerechten uit dat bewuste akkoord treft onder meer machines en chemische producten voor de industrie, maar ook lithium-ionbatterijen en golfproducten, aldus het Chinese ministerie van FinanciĂ«n. De nieuwe tarieven gaan in op 15 juni. De maatregel van China heeft een impact op 10,2 procent van Taiwan’s export naar de overzijde van de Straat van Taiwan, die vorig jaar in totaal goed was voor 95,7 miljard dollar. Dat verklaarde een statisticus van Taiwans financiĂ«nministerie,  Yin Ying-ju, nadien. Volgens haar zou de beslissing “een grote impact kunnen hebben op individuele bedrijven”. De maatregel past alleszins in het plaatje van oplopende spanning tussen Peking en Taipei. Drie dagen na de aanstelling van Lai Ching-te als nieuwe Taiwanese president eerder deze maand, startte China grootschalige militaire oefeningen op rond het eiland. (Belga)

CLDN –

Roro-operator CLdN is toegetreden tot Maritime Battery Forum, een internationale kennisgroep voor nieuwe technologie van energieopslag in de maritieme sector, met 75 leden in scheepvaart, motorenbouw en aanverwante diensten. CLDN onderzoekt de mogelijkheden van elektriciteit als complementaire of vervangende krachtbron. Momenteel wordt gebouwd aan nieuwe schepen – voor oplevering in 2025 – met twee conventionele hoofdmotoren, die aangevuld worden door twee hoge buisgeneratoren die als rotoren windkracht vangen. CLdN verwacht dat de schepen in volledig elektrische modus een vaarsnelheid tot 17 knopen (31,5 km/uur) kunnen halen. (RJ)

DRUGSVANGST –

In het Antwerpse havengebied zijn dinsdag 28 mei 2024 twee grote cocaĂŻnevangsten gebeurd, goed voor in totaal 1,963 ton drugs. Dat meldt het parket van Antwerpen. De politie kon zes verdachten inrekenen. De eerste vondst gebeurde aan kaai 730, waar twee containers die de haven waren binnengekomen waren geselecteerd voor een controle door de douane. Een 28-jarige medewerkster van een havenbedrijf had de containers echter laten verplaatsen, en een 31-jarige vrachtwagenchauffeur kwam zich aanbieden om ze op te halen. De politie greep in en arresteerde de twee. In de twee containers samen bleek maar liefst 994 kilo cocaĂŻne te zitten, in een deklading suiker. De tweede vangst gebeurde aan kaai 1742. De politie stopte een vrachtwagen geladen met twee containers voor een controle, maar tijdens die controle probeerden plots twee mannen te ontsnappen uit een van de containers. De scheepvaartpolitie kon hen vatten, en pakte ook de vrachtwagenchauffeur op. Het gaat om mannen van 41, 42 en 43 jaar. In het verdere onderzoek kwam ook een 33-jarige chauffeur van een containerlift in beeld als verdachte. Ook die man werd opgepakt. In de container werd intussen een partij van 969 kilo cocaĂŻne gevonden. De onderzoeksrechter heeft inmiddels alle zes de verdachten aangehouden. Het onderzoek naar de verantwoordelijken voor de smokkel loopt intussen verder. (Belga)

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00€294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT €171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
€348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Zuidnatie, Naval, CMA CGM, CLdN, douanerechten en grote drugsvangst – Flows

Zuidnatie, Naval, CMA CGM, CLdN, douanerechten en grote drugsvangst

Kort, Varia
Charlotte De Noose
Deloitte rekent de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bij de Best Managed Companies.
Deloitte rekent de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bij de Best Managed Companies. © Zuidnatie

CMA CGM krijgt boete van bijna 2 miljoen dollar, Zuidnatie mag voor vijfde jaar op rij weer het gold label van Best Managed Companies dragen, Nederland wijzigde specificatie-eisen zodat Naval in de race kon blijven voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs en CLdN treedt toe tot kennisgroep Maritime Battery Forum.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login

 
Â