Haven Oostende versast baggerschip ‘Mellina’ in nauwe passage, VITO slaagt erin om cocaïne in 1,5 uur onbruikbaar te maken, Montea realiseert een winststijging van 16%, brand bij ECS Zeebrugge, IKEA sluit overeenkomst met Hapag-Lloyd en Cargo-Partner breidt uit naarBrussel.
DEMEYSLUIS –
Haven Oostende gebruikte zondagmorgen 5 mei een meetlat voor het versassen van het baggerschip ‘Mellina’ van DEME naar de achterhaven. Dit baggerschip is 16,95 meter breed terwijl de maximale breedte die in de Demeysluis gehanteerd wordt op 16,85 meter ligt. De operatie kon plaatsvinden na berekeningen en metingen en onder speciale voorwaarden zoals gunstige weersomstandigheden, uitkijk aan beide zijden en assistentie van de havenkapiteinsdienst met hardhouten fendering. Voor de nauwe passages naar het Vlotdok en Houtdok werden zelfs twee steunen in inox verwijderd. De uitdagende klus werd in een kleine twee uur geklaard. Havenkapitein Kevin Depuydt deelde op Linkedin een video van deze operatie. (RJ)
VITO –
Uit eerste proeven blijkt dat de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) cocaïne in 1,5 uur onbruikbaar kan maken. Dat meldt minister Demir. “Dat is goed nieuws, want dat betekent dat het personeel van de douane de degradatie kan doen, zonder al te veel gevaar voor ongelukken.” Er worden verdere tests uitgevoerd om ook grotere hoeveelheden te verwerken. “Idealiter komen we ook tot een mobiele installatie die kan rondgereden worden naar de plek waar de drugs gedegradeerd kunnen worden”, stelt ze. VITO kreeg vorig jaar de opdracht om een systeem te ontwerpen om in beslag genomen drugs onmiddellijk onklaar te maken. Dat moet het veiligheidsrisico wegnemen. In oktober vorig jaar werden nog zeven Nederlanders klemgereden in de buurt van de loods waar de douane inbeslaggenomen cocaïne bewaart voor ze naar de verbrandingsoven vertrekt. (MDV)
IKEA –
De Scandinavische meubelgigant IKEA is een samenwerking aangegaan met de Duitse rederij Hapag-Lloyd om de containertransporten vanuit Azië koolstofvrij te maken. Voor de periode van maart 2024 tot februari 2025 zijn beide bedrijven overeengekomen om gebruik te maken van Hapag-Lloyds productoptie voor biobrandstoffen ‘Ship Green 100’, die gebruikmaakt van biobrandstof op basis van afval en residuen in plaats van conventionele stookolie voor de scheepvaart. Het verwachte resultaat voor IKEA in deze periode is een vermindering van de CO2-uitstoot met ongeveer 100.000 ton. (JD)
ECS –
Op de hoofdsite van transport- en logistieke groep ECS langs de Baron Demaerelaan (N31 Expresweg) in Zeebrugge ontstond dinsdag 7 mei brand in een vrachtwagen. Het vuur vernielde een trekker en drie trailers, die naar verluidt met rijst waren geladen. De toegesnelde brandweer kon vermijden dat de brand zich verder verspreidde. Een truckchauffeur en een brandweerman liepen lichte verwondingen op. (RJ)
ZEECONTAINERS –
Met de steun van Van Moer Logistics coördineerde Haven Oostende het multimodaal transport van drie zeecontainers bestemd voor het VTI Oostende. De technische middelbare school zal deze containers ombouwen tot tijdelijke crisiswoningen voor jongeren met een problematische thuissituatie of dakloosheid. De containers werden vanuit Antwerpen naar de REBO-terminal in Oostende gevaren. Het lossen en het transport naar de eindbestemming gebeurde door OSSCO, het stuwadoorsbedrijf van Haven Oostende. (RJ)
MONTEA –
Logistiek vastgoedgroep Montea heeft in het eerste kwartaal een winststijging met meer dan 16% gerealiseerd. Het bedrijf boekte ook positieve vooruitgang met betrekking tot de eerder uitgesproken ambitie om in de komende jaren 1 miljoen m² van de landbank om te zetten in projecten. In het eerste trimester werd gestart met de bouw van twee uitbreidingsprojecten en werd een nieuwe vergunning bekomen voor drie nieuwbouwprojecten. Een nieuwe projectgrond van 36.000 m² werd toegevoegd aan de landbank. Dankzij de investering in een logistiek park in Hamburg behoudt Montea zijn hoge bezettingsgraad van 100% voor het vijfde kwartaal op rij. (KH)
CARGO-PARTNER –
Cargo-partner breidt zijn wereldwijde luchtvrachtoplossingen uit vanuit Amsterdam en Brussel. Voortbouwend op het succes van de consolidatiediensten tussen Amsterdam en Azië, biedt Cargo-partner nu luchtvrachtoplossingen vanuit Amsterdam en Brussel naar belangrijke locaties in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Cargo-partner werd opgericht in 1983 en heeft wereldwijd meer dan 4.000 mensen in dienst. Sinds januari 2024 maakt cargo-partner deel uit van de Nippon Express Group. (MDV)
GREYCARRIER –
De bedrijfsactiviteiten van de in Nederland gevestigde expediteur Greycarrier BV zijn in april 2024 geliquideerd wegens een tekort aan baten, meldt bedrijfseigenaar Leon Plompen aan Flows. “Er zijn geen plannen de activiteiten op een andere manier voort te zetten”, aldus Plompen. Greycarrier bood diensten aan voor de verscheping van roro, breakbulk- en projectlading naar nichebestemmingen. In 2021 werd een containerdienst Antwerpen-Houston opgestart. (JKV)
INDUSTRIE –
De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in maart 2024 6% lager dan in maart 2023, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook in de voorgaande acht maanden kromp de productie op jaarbasis. Ruim driekwart van de bedrijfsklassen in de industrie produceerde in maart minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. De transportmiddelenbranche en die van de reparatie/installatie van machines noteerden de grootste productiedaling. (JKV)
THERMO KING –
De Amerikaanse producent van koelwagens en -opleggers Thermo King heeft een minderheidsbelang verworven in Trailer Dynamics, een Duitse fabrikant van elektrische trailers. Met de overeenkomst willen beide partijen innovatie stimuleren en de overgang naar emissievrij transport versnellen. De samenwerking moet de logistieke mogelijkheden verbeteren voor de handel, industrie en expediteurs die verse en diepgevroren goederen vervoeren. (YDS)
MSC –
MSC vecht een boete van 63,5 miljoen dollar aan die de Amerikaanse autoriteiten hebben opgelegd aan de Zwitsers-Italiaanse rederij voor het aanrekenen van illegale vrachtkosten. MSC noemt het bedrag in een reactie aan de Federal Maritime Commission (FMC) als “verbazingwekkend en ongekend”. “De boete is meer dan vijftien keer zo hoog als enige boete die ooit door de FMC is opgelegd”, luidt het antwoord. MSC ontkent elke overtreding. De FMC is een onafhankelijk federaal agentschap dat erop toeziet dat de wet- en regelgeving uit de OSRA (Ocean Shipping Reform Act) worden nageleefd. Dit doet de FMC om een doorzichtige en open markt te creëren waarmee de Amerikaanse overheid oneerlijke concurrentie probeert te voorkomen. De bevoegdheden werden uitgebreid in de nasleep van de coronapandemie, toen president Joe Biden buitenlandse scheepvaartmaatschappijen ervan beschuldigde knelpunten in havens uit te buiten voor persoonlijk gewin. De FMC was vooral kritisch over de vele extra kosten die rederijen bedrijven in rekening brachten voor het niet snel genoeg ophalen en afleveren van containers, ook al was het vaak moeilijk om in en uit de havens te raken. In dit specifieke geval is de FMC van mening dat MSC onder andere onrechtmatige vergoedingen van derden heeft gevraagd en betalingen vroeg voor koelcontainers die niet in gebruik waren. (JD)
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.