Tijdens het wereldcongres van de internationale expediteursvereniging FIATA van 3 tot en met 6 oktober in Brussel was het thema ‘The Changing Climate of Logistics’. “Een confronterende boodschap, maar we hebben vooral getoond hoe we logistiek kunnen inpassen in een meer duurzame wereld”, aldus Olivier Schoenmaeckers.
Nu de Belgische editie van het jaarlijkse congres FIATA in Brussel achter de rug is, maken organisatoren Olivier Schoenmaeckers en Marc Huybrechts de balans op. Naast de mooie locaties en verfijnde recepties was het ook inhoudelijk een bijzonder sterke editie. Onder de noemer van ‘The Changing Climate of Logistics’ kwamen tal van gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland de deelnemers informeren en inspireren.
“Vermits het thema ‘The Changing Climate of Logistics’ was, hebben we de focus gelegd op de verantwoordelijkheid van heel de logistieke sector om werk te maken van meer CO2-neutraal transport”, zegt directeur van FORWARD Belgium Olivier Schoenmaeckers. “Het is de eerste keer dat dit thema zo vooraanstaand naar voren is gekomen op een FIATA-congres.”
“Door in te zetten op panelgesprekken met gerenommeerde sprekers, hebben we getracht heel de sector mee te krijgen in dit verhaal”, aldus Schoenmaeckers. “We hebben aandacht besteed aan hoe je dat moet aanpakken en welke stappen je als onderneming zelf kunt zetten. Klimaatneutraliteit is ook onlosmakelijk verbonden met innovatie en digitalisering, twee thema’s die eveneens prominent aan bod kwamen.”
Subtiel
De keynote op de eerste dag was transformatiestrateeg Jo Caudron. “Hij is er toch in geslaagd om de aanwezigen even wakker te schudden. Het was goed om even stil te staan bij waar we naartoe gaan met de wereld en hoe transport en logistiek in dat verhaal passen”, vertelt Schoenmaeckers.
“Nadien heeft Christian Clauwers, een fotograaf die de hele wereld afreist, aan de hand van zijn foto’s de klimaatverandering in beeld gebracht. Hij doet dat op een heel subtiele manier. Hij is niet de klimaatactivist die op de barricades staat, maar hij toont met zijn foto’s wel wat er gebeurt in de wereld. Het is een inspirerende manier om onze sector erop te wijzen dat er wel degelijk iets aan de hand is.”
Prijsaspect
Vaak zijn de echt grote multinationals al heel sterk bezig met vergroening, met grote plannen om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. “Daarnaast zijn er heel wat kmo’s in onze sector die soms nog wat afwachtend zijn en voor wie het prijsaspect heel doorslaggevend is. Dat kwam sterk naar voren tijdens het congres”, zegt Schoenmaeckers.
“Maar de investeringen die je nu doet, zullen op termijn wel renderen. Er komt namelijk wetgeving op ons af en als je niet meegaat in dat verhaal, zal je toch op een of andere manier worden gepenaliseerd. Die boodschap weerklonk heel duidelijk”, besluit Schoenmaeckers.
“Daarbij verwijs ik ook graag naar onze unieke act tijdens de openingsceremonie”, vult Huybrechts aan. “Gewoonlijk krijgen we wat klompendansers of trommelroffelaars, maar dit jaar hebben we een unieke openingsact neergezet waarbij we heel die boodschap zeer mooi hebben kunnen overbrengen. Vooraf hadden we al enkele films gemaakt, en die kwamen mooi samen op het podium met een act die een prachtige boodschap van hoop uitdroeg. Menig toeschouwer heeft een traantje weggepinkt …”