Vlak bij huis aan boord gaan van een groot vrachtschip en een kleine dertig uur later in Scandinavië van boord rijden. Dat kan met vrachtrederij DFDS vanuit Gent of Zeebrugge. Je vaart een tiental uur zonder gsm-netwerk. Goed voor een digitale detox.
“DFDS (Det Forenede Dampskibs-Selskab) bestaat al zo’n 150 jaar en is van origine een ferrymaatschappij. Pas na de overname van de Zweedse cargorederij Tor Line in de jaren ’80 begon DFDS zich verder te specialiseren als vrachtvervoerder. Toch kunnen nog steeds een beperkt aantal passagiers meereizen aan boord van de DFDS vrachtschepen. Zo vertrekken er dagelijks vrachtschepen van DFDS vanuit de haven van Gent of Zeebrugge met het Zweedse Göteborg of het Noorse Brevik als eindbestemming.
Volvo-boten
“Er wordt nog vaak gesproken over de Volvo-boten, maar we varen al een tijdje niet meer exclusief voor Volvo”, zegt Alain De Brauwer, route operations manager bij DFDS in Gent. “De schepen werden zo’n twintig jaar geleden gebouwd met genoeg kajuiten om extra crew of vrachtwagenchauffeurs mee te nemen aan boord. Ondertussen nemen we vooral toeristen mee die Zweden of Noorwegen willen ontdekken. We doen een driehonderdtal afvaarten per jaar en we kunnen telkens acht à tien passagiers meenemen.”
Zweden of Noorwegen
“Mensen die met ons reizen hebben veel tijd, zijn op zoek naar rust en vertoeven graag op zee. Zo zien we heel wat passagiers met een bijzondere interesse in scheepvaart en havens. Vaak gepensioneerde loodsen of schippers die graag opnieuw aan boord van een schip willen vertoeven. Je kan het hele jaar met ons meevaren”, vertelt De Brauwer.
“We hebben enkele passagiers die steevast de jaarwisseling willen doormaken aan boord van een van onze schepen. Voor een enkele reis van Gent naar Göteborg moet je zo’n 28 uur rekenen. Wat veel mensen niet weten, is dat we ook vanuit Zeebrugge vertrekken en een keer per week naar Brevik in Noorwegen varen. Op elke reis kunnen er passagiers mee, met hun voertuig.”
Niet te voet over de terminal
“De passagiers reizen mee op een vrachtschip, dus daar zijn wel wat restricties aan verbonden”, zegt De Brauwer. “Zo mogen passagiers omwille van de veiligheid niet over de terminal wandelen naar het schip. Aan boord gaan doe je met je voertuig of motorfiets. Omdat we gewend zijn om vrachtwagens te transporteren, hebben we gelukkig heel wat cargoruimte ter beschikking. Dus grote wagens, campers en caravans kunnen makkelijk mee.”
“Iedereen beschikt over een eigen privékajuit. Onze kajuiten met comfortabele stapelbedden zijn geschikt voor twee personen”, gaat De Brauwer verder. Heel groot zijn de kajuiten niet en je moet best al even klimmen om in het bovenste bed te geraken, maar alles is verder wel aanwezig. Elke kajuit beschikt over eigen sanitair en heeft bovendien een groot venster met zicht op zee.
“De minimumleeftijd om mee te mogen reizen is veertien jaar. Kleine kinderen kunnen we niet vastgespen in onze reddingssloepen en de beschikbare reddingsvesten zijn te groot voor hen.” De passagiers beschikken over een eigen ‘Mess & Day Room’ waar ze gescheiden van de scheepsbemanning kunnen eten of naar televisie kijken.
Van de vloer eten
Helemaal gescheiden van de bedrijvigheid en geluiden aan boord ben je nooit. “Soms geven we al eens een rondleiding op de brug of bezoeken we de motorruimte”, zegt de kapitein van de ‘Begonia Seaways’. “In de motorruimte kan je van de vloer eten”, zegt De Brauwer. “Het is er even proper als hier in de kombuis”. Drie maal per dag wordt er bovendien een heerlijke Scandinavische maaltijd geserveerd volgens een strikt tijdschema.
Dertig uur onderweg
Voor zo’n 700 euro vaar je met twee personen en een wagen van Gent of Zeebrugge naar Brevik of Göteborg. Voor dat geld heb je 1.200 snelwegkilometers vermeden, ongezellige wegrestaurants en dure benzine. Je stapt heerlijk relaxed van boord en je reis is eigenlijk al een kleine dertig uur eerder begonnen vlak bij huis aan boord van een echt vrachtschip.
Wie op deze manier naar Scandinavië wil reizen, kan de informatiebrochure vragen via mail: paxbookings.gent@dfds.com.