Transportbedrijf TLH uit het West-Vlaamse Anzegem heeft tien nieuwe trekkers van Scania besteld. De eerste vijf zijn intussen al geleverd. De wegvervoerder is onder meer actief in het transport van isolatiemateriaal en koeltoepassingen.
Negen exemplaren van de Scania 590 S V8 en één Scania 460 R Super, dat stond er op de bestelbon die TLH-eigenaar Laurent Haes tekende bij Scania Kuurne. Vijf exemplaren zijn net geleverd, terwijl de levering van de volgende vijf bij Scania Torhout gepland staan voor begin 2025. De tien exemplaren, gedeeltelijk ter vervanging en gedeeltelijk ter uitbreiding, zullen het vrachtwagenpark van het bedrijf in Anzegem doen groeien tot zeventien stuks.
Laurent Haes (rechts op de foto) richtte TLH pas in 2017 op, en het transportbedrijf groeide snel. “We zijn mee met onze tijd, maar anderzijds kan je ergens ook zeggen dat we wat ‘van de oude stempel’ zijn. We zetten in op flexibiliteit en service, en dat betekent ook dat onze klanten altijd op ons kunnen rekenen. Als iets onmogelijk lijkt, dan doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat het toch lukt. En dat is iets wat ik ook terugvindt bij Scania Kuurne, waar onze vrachtwagens op onderhoud gaan.”
De activiteiten van TLH zijn even divers als het wagenpark. “Wat we precies doen? De vraag is eerder wat we niet doen: TLH doet alle soorten transporten behalve tanktransporten, en dat van Noorwegen tot Griekenland. Dat betekent ook dat we heel wat verschillende soorten trailers hebben. 28 in het totaal: 3 koelwagens voor voeding, 2 plateaus, 6 megatrailers en daarnaast ook veel standaard huifwagens. Mochten we enkel ingezet hebben op standaardtransporten, dan zou TLH niet kunnen terugblikken op zo’n sterke groei,” zegt Haes trots.
Laag verbruik
Die diversiteit in opdrachten betekent ook dat TLH inzet op een divers trekkend wagenpark, wat ook blijkt uit de nieuwste bestelling van het bedrijf. “Voor een aantal klanten, voornamelijk actief in de productie van isolatiemateriaal, ramen en koeltoepassingen, transporteren we producten met een groot volume maar een beperkt gewicht. Daarvoor gebruiken we bijvoorbeeld megatrailers in combinatie met de zuinige Scania 460 Super. Voor de zwaardere transporten van bijvoorbeeld hout en staal is de Scania V8 dan weer ideaal. Koppel te over en bovendien een laag verbruik: met een volle trailer zitten we met de Scania V8 rond de 25 liter, wat lager is dan trekkers van andere merken met een zescilinder.”
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.