De nieuwe Vlaamse Regering heeft concrete doelen vastgelegd om de komende jaren meer inkomsten te halen uit de kilometerheffing voor vrachtwagens. Door vervuilende trucks extra te belasten wil ze tegen 2029 140 miljoen euro extra ophalen.
Zakenkrant De Tijd pakte eind vorige week uit met concrete cijfers over de extra inkomsten die het rekeningrijden voor vrachtwagens met zich moet meebrengen. Concreet wil Vlaanderen in 2025 25 miljoen extra ophalen, 75 miljoen euro in 2026, 110 miljoen euro in 2027, 120 miljoen euro in 2028 en 140 miljoen euro in 2029. De kilometerheffing bracht dit jaar al 622 miljoen euro op, maar daar moet tegen het einde van de legislatuur ongeveer nog een vijfde van dat bedrag bij komen. De transportfederaties pleiten al langer voor de invoering van een algemene kilometerheffing, ook voor personenvervoer.
Nachttransport
Eerder raakte al bekend dat de Vlaamse Regering ook onderzoekt hoe ze nachttransport kan stimuleren. In de sector wordt dat idee als onrealistisch onthaald omdat de hele logistieke keten zich dan moet aanpassen om nachtelijke activiteit mogelijk te maken. âWe onderzoeken â in samenspraak met de transport- en logistieke sector â onder welke voorwaarden we de kilometerheffing voor vrachtwagens kunnen optimaliseren om sluipverkeer, congestievorming en een verschuiving van vrachtwagen- naar licht vrachttransport te vermijden. We kijken daarvoor onder andere naar het voordeliger maken van nachttransport zodat de goederenstromen meer gespreid kunnen wordenâ, staat te lezen in het Vlaams regeerakkoord.
We werken een digitaal systeem uit om ook de buitenlandse voertuigen die niet onderworpen zijn aan de kilometerheffing voor vrachtwagens, mee te laten bijdragen
Tot slot wil Vlaanderen, in overleg met de andere gewesten, ook werk maken van een wegenvignet voor buitenlandse voertuigen. âWe werken een digitaal systeem uit om ook de buitenlandse voertuigen die niet onderworpen zijn aan de kilometerheffing voor vrachtwagens, mee te laten bijdragen aan het gebruik van onze wegen. We gaan uit van het Europese gelijkheidsbeginsel waarbij buitenlandse weggebruikers pro rata aan dezelfde tarieven worden onderworpen als de Vlamingen. We waken erover dat dit in de praktijk geen verhoging inhoudt van de huidige tarieven voor de Vlamingâ, zo klinkt het.
Gemiste kans
In de transportsector worden de plannen van de Vlaamse Regering lauw onthaald. âIn haar huidige vorm, is de kilometerheffing een zuiver fiscale maatregel die 0,0 effect gehad heeft op de mobiliteit. Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016, is de filezwaarte alleen maar blijven toenemen. Hoog tijd dus om van die domme maatregel een slim mobiliteitsturend instrument te maken. Hoe? Eenvoudigweg door het principe van âDe gebruiker betaaltâ dat nu voor 2% van het voertuigenpark of 15% van het verkeer van toepassing is, naar alle weggebruikers uit te rollenâ, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra. âWe betreuren dat Vlaanderen al gekozen heeft voor een digitaal vignetsysteem voor voertuigen van minder dan 3,5 ton en de piste van een kilometerheffing voor iedereen niet wenst te bewandelen. Een gemiste kans.â
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.