Vrachtwagenbouwers trekken volop kaart van elektrificatie op IAA-beurs

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
IAA-beurs in Hannover persconferentie DAF
IAA-beurs in Hannover © Yannick De Spiegeleir

In het Duitse Hannover vindt deze week IAA Transportation 2024 plaats (17-22 september), veruit de grootste beurs ter wereld voor industriële voertuigen. Verschillende constructeurs en andere partijen uit de sectoren pakken uit met nieuwigheden, zeker op het vlak van e-trucks.

Eerder deze week raakte al bekend dat het Duitse Daimler Truck de titel ‘International Truck of the Year 2025’ in de wacht sleept met zijn eActros 600. De vrachtwagen van Mercedes-Benz gaat in november 2024 in serieproductie. Onder het nieuwe merk TruckCharge bundelt Daimler het aanbod van e-trucks en de bijhorende infrastructuur voor Europa.

Ook het Nederlandse DAF onthult een reeks productinnovaties in Hannover. Zo presenteert de vrachtwagenbouwer een nieuwe generatie DAF XD, XF, XG, XG⁺ die door verbeteringen aan de aandrijflijn en de aerodynamische eigenschappen, een efficiëntiewinst van 3% boeken in brandstofverbruik. “Het resultaat van een reeks innovaties is dat de nieuwe generatie DAF-modellen XD, XF, XG en XG⁺ weer een nieuwe norm stellen op het vlak van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Daarnaast bieden we ook een volledig serie batterij-elektrische voertuigen aan, met ranges tot 500 kilometer”, zeg Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks.

Volvo Trucks op zijn beurt toont een aantal nieuwe modellen, zoals de Volvo FH Aero, die onlangs gelanceerd werd in Europa, Azië en Afrika, inclusief elektrisch- en biobrandstof-aangedreven varianten. IAA is eveneens de eerste gelegenheid om de geheel nieuwe Volvo VNL, voor de Amerikaanse markt, in Europa te ervaren. Beide vrachtwagenmodellen werden ontwikkeld met een focus op brandstofefficiëntie en veiligheid.

MAN introduceert op IAA zijn MAN eTGL. De elektrisch aangedreven 12-tons truck versterkt het eTruck-portfolio van MAN met een oplossing voor licht distributietransport. Met de toevoeging van de eTGL biedt MAN zijn klanten nu een compleet portfolio van e-vrachtwagens van 12 tot 50 ton, inclusief de bijbehorende consulting en services die ook op IAA worden gepresenteerd.

Bakwagen

IVECO opteert op IAA voor de wereldpremière van enkele van zijn nieuwe emissievrije voertuigen. Vooreerst het nieuwe elektrische lichte bedrijfsvoertuig dat samen met Hyundai werd ontwikkeld en waarmee IVECO zijn debuut zal maken in het hogere middensegment tot 3,5 ton. Verder nog de heavy-duty IVECO S-eWay bakwagen, de veelzijdige en flexibele emissievrije oplossing voor alle stedelijke en regionale eisen.

Tot slot heeft ook Scania enkele nieuwigheden in petto op IAA. Zo presenteert het onder meer een nieuwe elektrische trekker, twee nieuwe diensten die gebaseerd zijn op digitalisering en zijn uitgebreide ervaring met connected vehicles.

Europees laadnetwerk

Nu de transitie naar zero-emissietransport steeds sneller gaat, mocht ook Milence niet ontbreken in Hannover. De joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group opende eerder dit jaar zijn eerste laadplein in de Antwerpse haven. Op de beurs presenteerde het zijn grootschalige Europese laadnetwerk met zeventig strategisch gelegen hubs en meer dan 570 krachtige laadpunten. Onder het motto ‘opladen van vrachtwagens en chauffeurs voor duurzaam wegtransport’ toont Milence ook het concept van zijn laadhub, inclusief de nieuwste megawatt-laadoplossing van Power Electronics.

Vrachtwagenbouwers trekken volop kaart van elektrificatie op IAA-beurs – Flows

Vrachtwagenbouwers trekken volop kaart van elektrificatie op IAA-beurs

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
IAA-beurs in Hannover persconferentie DAF
IAA-beurs in Hannover © Yannick De Spiegeleir

In het Duitse Hannover vindt deze week IAA Transportation 2024 plaats (17-22 september), veruit de grootste beurs ter wereld voor industriële voertuigen. Verschillende constructeurs en andere partijen uit de sectoren pakken uit met nieuwigheden, zeker op het vlak van e-trucks.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login