Zomerreeks: Vader en zoon van de Veegaete in de ban van oldtimertrucks

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Antoon en Thomas van de Veegaete
Antoon en Thomas van de Veegaete delen een passie voor oldtimertrucks © Laurent Ghekiere

Hun loopbaan staat in het teken van vrachtwagens, maar ook in hun vrije tijd hebben Antoon van de Veegaete (69) en zijn zoon Thomas (41) een gemeenschappelijke bezigheid: oldtimertrucks. “We zijn een buitenbeentje in de wereld van oldtimerliefhebbers”, klinkt het.

Antoon kreeg de smaak voor vrachtwagens als jonge snaak te pakken. De locatie van zijn ouderlijk huis, gelegen langs de R14 (de huidige N43) in Sint-Martens-Latem speelde een bepalende rol. “Voor de aanleg van de E17, was het dé verkeersader tussen Gent-Dampoort en Kortrijk. Ik zag de vrachtwagens er niet alleen voorbijrijden, ze parkeerden er ook, want de chauffeurs konden er halt houden in de etablissementen ‘Dikke Pier’ en ‘Bij Lisette’. Jammer dat ik toen geen smartphone had, want ik had die trucks graag allemaal op beeld vereeuwigd”, mijmert Antoon.

Later zou hij van zijn passie zijn beroep maken. Hij ging aan de slag bij vrachtwagenbouwer DAF, waar hij zich – tijdens een carrière van meer dan veertig jaar – ontfermde over onder meer orderadministratie, sales, het opstarten van een dealership en de overheidssector. Bovendien was hij ook jaren actief als demo-rijder en is hij nog steeds verbonden aan het DAF-museum in Eindhoven.

Buitenbeentje

“In 1969 ben ik gestart met mijn verzameling truckfolders en ik ben er nooit mee gestopt”, vertelt het bestuurslid van de Belgische Oldtimer Truck Club. “We zijn een buitenbeentje in de wereld van oldtimerverzamelaars. Het merendeel van onze voertuigen is groot, zwaar, past nogal moeilijk in de gemiddelde garage en je hebt een rijbewijs C nodig. We zien dan ook dat de meesten van onze clubleden beroepsmatig iets met transport te maken hebben. Denk aan beroepschauffeurs, mecaniciens, garagehouders, dealers en transportondernemers.”

Die vlieger gaat ook op voor Antoons zoon Thomas, die actief is als accountmanager bij DAF-dealer TH Trucks in Kortrijk. In het West-Vlaamse Zwevegem sleutelt hij in de weekends graag aan zijn collectie oldtimertrucks in een loods naast zijn woning. “Een van onze paradepaardjes in de verzameling is een DAF 2300 DO uit 1964, een vrij zeldzaam model waarvan we nooit dachten dat we het zouden vinden”, zegt Thomas. Ook merken als Scania en Magirus keren terug in de collectie van de familie van de Veegaete.

DAF 2300 DO uit 1964
DAF 2300 DO uit 1964 (c) Ceulemans

Onderdelen

Een van de grootste uitdagingen voor liefhebbers van oldtimertrucks om er terug mee te kunnen rijden, is het vinden van de geschikte onderdelen. “Het restaureren van zo’n vrachtwagen is een werk van jaren. Je bent aangewezen op een netwerk, zonder is het heel moeilijk om aan die passie te beginnen”, zegt Thomas.

Zijn vader ziet ook een groot verschil met onze buurlanden. “De Belgische scène voor oldtimertrucks is nogal bescheiden. Er is wel een inhaalbeweging bezig, maar als je de vergelijking maakt met bijvoorbeeld Nederland, is er een grotere belangstelling vanuit de transportbranche om trucks uit het verleden te restaureren en te koesteren. Daarom doe ik graag een warme oproep tot die beroepsgroep om de ‘vintage trucks scene’, zoals de Britten het zo mooi omschrijven, te omarmen.”

Chauffeurstekort

Antoon ziet er ook een kans in om het nijpende chauffeurstekort aan te pakken. “Als je jongeren warm wil maken voor een beroep, is het belangrijk dat ze de zaken kunnen zien, voelen en proberen.”

DAF 2000 DO van Brugs transportbedrijf Gheeraert
DAF 2000 DO van Brugs transportbedrijf Gheeraert (c) Transport Gheeraert
Zomerreeks: Vader en zoon van de Veegaete in de ban van oldtimertrucks – Flows

Zomerreeks: Vader en zoon van de Veegaete in de ban van oldtimertrucks

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Antoon en Thomas van de Veegaete
Antoon en Thomas van de Veegaete delen een passie voor oldtimertrucks © Laurent Ghekiere

Hun loopbaan staat in het teken van vrachtwagens, maar ook in hun vrije tijd hebben Antoon van de Veegaete (69) en zijn zoon Thomas (41) een gemeenschappelijke bezigheid: oldtimertrucks. “We zijn een buitenbeentje in de wereld van oldtimerliefhebbers”, klinkt het.

Antoon kreeg de smaak voor vrachtwagens als jonge snaak te pakken. De locatie van zijn ouderlijk huis, gelegen langs de R14 (de huidige N43) in Sint-Martens-Latem speelde een bepalende rol. “Voor de aanleg van de E17, was het dé verkeersader tussen Gent-Dampoort en Kortrijk. Ik zag de vrachtwagens er niet alleen voorbijrijden, ze parkeerden er ook, want de chauffeurs konden er halt houden in de etablissementen ‘Dikke Pier’ en ‘Bij Lisette’. Jammer dat ik toen geen smartphone had, want ik had die trucks graag allemaal op beeld vereeuwigd”, mijmert Antoon.

Later zou hij van zijn passie zijn beroep maken. Hij ging aan de slag bij vrachtwagenbouwer DAF, waar hij zich – tijdens een carrière van meer dan veertig jaar – ontfermde over onder meer orderadministratie, sales, het opstarten van een dealership en de overheidssector. Bovendien was hij ook jaren actief als demo-rijder en is hij nog steeds verbonden aan het DAF-museum in Eindhoven.

Buitenbeentje

“In 1969 ben ik gestart met mijn verzameling truckfolders en ik ben er nooit mee gestopt”, vertelt het bestuurslid van de Belgische Oldtimer Truck Club. “We zijn een buitenbeentje in de wereld van oldtimerverzamelaars. Het merendeel van onze voertuigen is groot, zwaar, past nogal moeilijk in de gemiddelde garage en je hebt een rijbewijs C nodig. We zien dan ook dat de meesten van onze clubleden beroepsmatig iets met transport te maken hebben. Denk aan beroepschauffeurs, mecaniciens, garagehouders, dealers en transportondernemers.”

Die vlieger gaat ook op voor Antoons zoon Thomas, die actief is als accountmanager bij DAF-dealer TH Trucks in Kortrijk. In het West-Vlaamse Zwevegem sleutelt hij in de weekends graag aan zijn collectie oldtimertrucks in een loods naast zijn woning. “Een van onze paradepaardjes in de verzameling is een DAF 2300 DO uit 1964, een vrij zeldzaam model waarvan we nooit dachten dat we het zouden vinden”, zegt Thomas. Ook merken als Scania en Magirus keren terug in de collectie van de familie van de Veegaete.

DAF 2300 DO uit 1964
DAF 2300 DO uit 1964 (c) Ceulemans

Onderdelen

Een van de grootste uitdagingen voor liefhebbers van oldtimertrucks om er terug mee te kunnen rijden, is het vinden van de geschikte onderdelen. “Het restaureren van zo’n vrachtwagen is een werk van jaren. Je bent aangewezen op een netwerk, zonder is het heel moeilijk om aan die passie te beginnen”, zegt Thomas.

Zijn vader ziet ook een groot verschil met onze buurlanden. “De Belgische scène voor oldtimertrucks is nogal bescheiden. Er is wel een inhaalbeweging bezig, maar als je de vergelijking maakt met bijvoorbeeld Nederland, is er een grotere belangstelling vanuit de transportbranche om trucks uit het verleden te restaureren en te koesteren. Daarom doe ik graag een warme oproep tot die beroepsgroep om de ‘vintage trucks scene’, zoals de Britten het zo mooi omschrijven, te omarmen.”

Chauffeurstekort

Antoon ziet er ook een kans in om het nijpende chauffeurstekort aan te pakken. “Als je jongeren warm wil maken voor een beroep, is het belangrijk dat ze de zaken kunnen zien, voelen en proberen.”

DAF 2000 DO van Brugs transportbedrijf Gheeraert
DAF 2000 DO van Brugs transportbedrijf Gheeraert (c) Transport Gheeraert