Lidl verstevigt greep op logistiek met minderheidsbelang in expediteur

Nieuws, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Logistiek centrum Lidl La Louvière
Logistiek centrum Lidl La Louvière © ProMedia

Lidl heeft een belang van 35% genomen in het Oostenrijkse vrachtbedrijf Gartner Group. Na de oprichting van een eigen rederij, Tailwind, trekt de Duitse supermarktketen het laken van zijn logistiek steeds meer naar zich toe.

De Duitse Schwarz Group is vooral gekend als eigenaar van de supermarktketens Lidl en Kaufland. Via CE Beteiligungs GmbH heeft de Schwarz Group nu 35% van de aandelen van de Oostenrijkse expediteur Gartner Group overgenomen. Dat meldt het Duitse vakpersplatform Verkehrsrundschau. Twee jaar geleden had Lidl al een eigen zeevrachtlijn opgericht, Tailwind Shipping Lines. Vorig jaar betrad het de markt voor hinterlandvervoer door Tailwind Intermodal op te richten.

Aardverschuiving

Volgens Verkehrsrundschau zorgt de nieuwe strategie van Lidl voor een kleine aardverschuiving in de retaillogistiek. De supermarktketen neemt ook in toenemende mate zijn inkooplogistiek, met name het inschakelen en beheren van expediteurs, zelf in handen. Vorig jaar richtte het bedrijf ook Lidl Road Solutions op. Sinds begin augustus geeft Lidl transportbedrijven de opdracht om een deel van het transport zelf uit te voeren via Lidl Road Solutions KG en is het verantwoordelijk voor de facturatie aan leveranciers en transporteurs. Welke impact deze evolutie op middellange en lange termijn heeft voor leveranciers, transport-, expeditie- en logistieke bedrijven, moet nog blijken.

Bevoorrading

De rederij Tailwind onderhoudt een veertiendaagse containerdienst vanuit Qingdao, Ningbo, Dachan Bay en Colombo naar Europa om non-foodartikelen uit China en Bangladesh te vervoeren naar de eigen distributiecentra die de winkels van Lidl bevoorraden. Tailwind is ook zeer actief op de chartermarkt: de ‘Kea’ (6.881 teu) werd voor een periode van drie jaar gehuurd door Tailwind Shipping Lines en vaart tussen het Verre Oosten en Europa voor een bedrag van 39.000 dollar per dag. Tailwind verhuurde op zijn beurt de gecharterde ‘Wiking’ (4.967 teu) voor een bedrag van 29.500 dollar per dag aan Maersk.

In 2023 betrad Lidl ook de markt voor hinterlandvervoer door Tailwind Intermodal op te richten. Tailwind Intermodal zal het transport van goederen die met Tailwind Shipping Lines vanuit China aankomen in het Sloveense Koper, organiseren en coördineren. Daarnaast zal het instaan voor het inlandvervoer en het herpositioneren van lege containers.

In ons land heeft de supermarktketen zijn grootste distributiecentrum in Garocentre in La Louvière.

Lidl verstevigt greep op logistiek met minderheidsbelang in expediteur – Flows

Lidl verstevigt greep op logistiek met minderheidsbelang in expediteur

Nieuws, Warehousing
Yannick De Spiegeleir
Logistiek centrum Lidl La Louvière
Logistiek centrum Lidl La Louvière © ProMedia

Lidl heeft een belang van 35% genomen in het Oostenrijkse vrachtbedrijf Gartner Group. Na de oprichting van een eigen rederij, Tailwind, trekt de Duitse supermarktketen het laken van zijn logistiek steeds meer naar zich toe.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login