D’hooghe Lifting & Transport slachtoffer van tankkaartfraude

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Geert D'hooghe van D'hooghe Lifting & Transport
Geert D’hooghe van D’hooghe Lifting & Transport © D'hooghe van D'hooghe Lifting & Transport

Transportbedrijf D’hooghe Lifting & Transport uit Zele heeft klacht neergelegd bij de politie nadat het slachtoffer werd van brandstofdiefstal. Wellicht via skimming slaagden dieven erin om de gegevens van een tankkaart te kopiëren.

De feiten speelden zich af in een tankstation in de nacht van 13 op 14 augustus 2024, maar kwamen pas aan het licht toen het bedrijf zijn facturen controleerde. “Het gaat om een tankkaart die normaal wordt gebruikt door een chauffeur van ons die in Limburg woont en daar ook actief is, maar in totaal werd er elf keer getankt in een tankstation in de Skaldenstraat in de Gentse haven. Goed voor 3.500 liter brandstof ter waarde van 6.000 euro”, zegt Geert D’hooghe, zaakvoerder van het transportbedrijf dat gespecialiseerd is in uitzonderlijk transport.

Skimming

Volgens D’hooghe gaat het vermoedelijk om een geval van skimming waarbij de gegevens van de tankkaart gekopieerd zijn door de dader(s). “Het betrokken tankstation beschikt over camerabeelden die zullen overgemaakt worden aan de politie. We hopen dat de dieven zo kunnen gevat worden”, geeft Geert D’hooghe aan. Hij prijst zich gelukkig dat er limieten werden afgesproken met de leverancier van de tankkaarten. “Zo konden we vermijden dat de daders nog meer brandstof konden ontvreemden.”

Limiet afspreken

Bij transportfederatie Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) wijzen ze erop dat brandstofdiefstal een fenomeen is dat moeilijk uit te roeien is. “Diefstal van diesel is helaas van alle tijden en daders maken gebruik van alle mogelijke technieken, ook skimming”, zegt Lode Verkinderen, directeur van TLV. “We raden inderdaad aan transporteurs aan om een limiet af te spreken met de leverancier van hun tankkaarten. Er zijn helaas fraudegevallen bekend waar dat niet het geval was. Daarnaast is het ook technisch mogelijk om ‘alerts’ te ontvangen als er voor een abnormaal hoog bedrag getankt wordt”, vervolgt de TLV-directeur.

“Het is natuurlijk af te raden om een briefje met je pincode te bewaren in de buurt van je tankkaart, maar soms gaan dieven ook zo te werk dat ze gegevens kopiëren. Aan dat laatste kan je weinig doen, al is het zeker ook altijd aan te raden om als chauffeur je hand af te schermen bij het invoeren van de pincode, want je weet nooit waar er verborgen camera’s hangen. Bij heel wat transportbedrijven kan er ook nog getankt worden op de uitvalsbasis. De ‘slapende’ tankkaarten die alleen ingezet worden voor noodgevallen, vormen een extra risico op fraude.”

Aangifte doen

Recent maakte de internationale wegvervoerder Girteka nog bekend dat het de tankkaarten van zijn chauffeurs schrapt om ze te vervangen door een mobiele app, deels omdat het veiliger zou zijn. Verkinderen heeft nog geen weet van Vlaamse transporteurs die dat voorbeeld volgen. “Geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar we blijven vervoerders in elk geval oproepen om aangifte te doen zodat de politie ermee aan de slag kan.”

D’hooghe Lifting & Transport slachtoffer van tankkaartfraude – Flows

D’hooghe Lifting & Transport slachtoffer van tankkaartfraude

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Geert D'hooghe van D'hooghe Lifting & Transport
Geert D’hooghe van D’hooghe Lifting & Transport © D'hooghe van D'hooghe Lifting & Transport

Transportbedrijf D’hooghe Lifting & Transport uit Zele heeft klacht neergelegd bij de politie nadat het slachtoffer werd van brandstofdiefstal. Wellicht via skimming slaagden dieven erin om de gegevens van een tankkaart te kopiëren.

De feiten speelden zich af in een tankstation in de nacht van 13 op 14 augustus 2024, maar kwamen pas aan het licht toen het bedrijf zijn facturen controleerde. “Het gaat om een tankkaart die normaal wordt gebruikt door een chauffeur van ons die in Limburg woont en daar ook actief is, maar in totaal werd er elf keer getankt in een tankstation in de Skaldenstraat in de Gentse haven. Goed voor 3.500 liter brandstof ter waarde van 6.000 euro”, zegt Geert D’hooghe, zaakvoerder van het transportbedrijf dat gespecialiseerd is in uitzonderlijk transport.

Skimming

Volgens D’hooghe gaat het vermoedelijk om een geval van skimming waarbij de gegevens van de tankkaart gekopieerd zijn door de dader(s). “Het betrokken tankstation beschikt over camerabeelden die zullen overgemaakt worden aan de politie. We hopen dat de dieven zo kunnen gevat worden”, geeft Geert D’hooghe aan. Hij prijst zich gelukkig dat er limieten werden afgesproken met de leverancier van de tankkaarten. “Zo konden we vermijden dat de daders nog meer brandstof konden ontvreemden.”

Limiet afspreken

Bij transportfederatie Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) wijzen ze erop dat brandstofdiefstal een fenomeen is dat moeilijk uit te roeien is. “Diefstal van diesel is helaas van alle tijden en daders maken gebruik van alle mogelijke technieken, ook skimming”, zegt Lode Verkinderen, directeur van TLV. “We raden inderdaad aan transporteurs aan om een limiet af te spreken met de leverancier van hun tankkaarten. Er zijn helaas fraudegevallen bekend waar dat niet het geval was. Daarnaast is het ook technisch mogelijk om ‘alerts’ te ontvangen als er voor een abnormaal hoog bedrag getankt wordt”, vervolgt de TLV-directeur.

“Het is natuurlijk af te raden om een briefje met je pincode te bewaren in de buurt van je tankkaart, maar soms gaan dieven ook zo te werk dat ze gegevens kopiëren. Aan dat laatste kan je weinig doen, al is het zeker ook altijd aan te raden om als chauffeur je hand af te schermen bij het invoeren van de pincode, want je weet nooit waar er verborgen camera’s hangen. Bij heel wat transportbedrijven kan er ook nog getankt worden op de uitvalsbasis. De ‘slapende’ tankkaarten die alleen ingezet worden voor noodgevallen, vormen een extra risico op fraude.”

Aangifte doen

Recent maakte de internationale wegvervoerder Girteka nog bekend dat het de tankkaarten van zijn chauffeurs schrapt om ze te vervangen door een mobiele app, deels omdat het veiliger zou zijn. Verkinderen heeft nog geen weet van Vlaamse transporteurs die dat voorbeeld volgen. “Geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar we blijven vervoerders in elk geval oproepen om aangifte te doen zodat de politie ermee aan de slag kan.”