Vrachtwagenbouwer Windrose stapje dichter bij fabriek Antwerpse haven

Nieuws, Wegtransport
Bart Meyvis
Elektrische vrachtwagen van Windrose voor het Antwerpse havenhuis
Elektrische vrachtwagen van Windrose voor het Antwerpse havenhuis © Bart Meyvis

De Chinese bouwer van elektrische vrachtwagens ­Windrose zal zijn Europese hoofd­kantoor en eerste werkplaats uitbouwen op terreinen van wegvervoerder Gilbert De Clercq in Zele. Van daaruit zal het bedrijf de bouw van een assemblagefabriek voor e-trucks in de haven van Antwerpen coördineren.

Windrose is een jonge Chinese start-up die een belofte­volle elektrische truck ontwikkeld heeft. Het bedrijf richtte eind april een Belgische vennootschap op, die van CEO en oprichter Wen Han een beperkt startkapitaal van 61.500 euro mee­kreeg. Het ­Belgische vehikel heeft nu ook een ­invulling met de eerste vestiging van Windrose op Europese bodem, zo meldt De Tijd.

Gilbert De Clercq

Op terreinen van het transportbedrijf Gilbert De Clercq in Zele bouwt Windrose een ‘operationele basis’ uit die zal bestaan uit een kantoor en een werkplaats. “Dit markeert de eerste fase van onze strategische roadmap en legt de basis voor toekomstige uitbreiding”, zegt Han.

Met de komst naar Zele worden de plannen voor een industriële site in de Antwerpse haven alsmaar concreter. “De volgende fase bestaat uit het verhuizen van de activiteiten naar een ­industriële site in het Antwerpse havengebied, waar de onderzoeks- en ontwikkelings­activiteiten en de assemblage­fabriek komen”, zegt Han. In de assemblagefabriek zullen voornamelijk de e-trucks in elkaar geschroefd worden, met onderdelen uit China.

Het is al langer duidelijk dat Han in Europa een plek zoekt voor een assemblagefabriek en dat hij vooral op Antwerpen aast. De site in de Antwerpse haven zou tegen 2027 zo’n tienduizend e-trucks per jaar moeten produceren. De fabriek en het onder­zoeks- en ontwikkelings­centrum zijn volgens Han samen goed voor zowat 3.000 jobs en een investering van 300 miljoen euro. Daarnaast hoopt de CEO een batterij­fabriek te kunnen bouwen in Frankrijk.

Antwerp Giants

Ook de nauwe samenwerking met wegtransporteur Gilbert De Clercq valt niet uit de lucht. Eerder dit jaar voerde Windrose al verscheidene tests met de Windrose e-truck uit bijgestaan door de transportfirma uit Temse. Windrose wil in 2025 zijn intrede in Europa maken. Twee maanden terug pakte Windrose uit met een stunt toen het aankondigde de nieuwe naamsponsor te zullen worden van basketbalploeg Antwerp Giants.

Derde vrachtwagenfabriek in Belgïe

Met de komst van Windrose zet België zich nog wat meer op de kaart als belangrijke speler in de vrachtwagenproductie. Naast de fabriek van Volvo Europa Truck in Gent worden er ook al jaren assen en cabines geproduceerd in de fabriek van DAF in Westerlo.

Vrachtwagenbouwer Windrose stapje dichter bij fabriek Antwerpse haven – Flows

Vrachtwagenbouwer Windrose stapje dichter bij fabriek Antwerpse haven

Nieuws, Wegtransport
Bart Meyvis
Elektrische vrachtwagen van Windrose voor het Antwerpse havenhuis
Elektrische vrachtwagen van Windrose voor het Antwerpse havenhuis © Bart Meyvis

De Chinese bouwer van elektrische vrachtwagens ­Windrose zal zijn Europese hoofd­kantoor en eerste werkplaats uitbouwen op terreinen van wegvervoerder Gilbert De Clercq in Zele. Van daaruit zal het bedrijf de bouw van een assemblagefabriek voor e-trucks in de haven van Antwerpen coördineren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login