Flows verkiezingsreeks: politieke vragen voor Philippe Degraef

Interview, Wegtransport
Koen Dejaeger
Philippe Degraef van Febetra.
Philippe Degraef van Febetra © Febetra

Naar aanleiding van de verkiezingen legde Flows een paar vragen voor aan enkele sleutelspelers in de logistieke wereld. Vandaag laten we Philippe Degraef, general manager van Febetra, aan het woord: “Onze Belgische vervoerders zijn niet meer competitief, omdat ze, vooral omwille van de hoge loonlasten, te duur zijn. Dat probleem moet dringend getackeld worden.”

In de aanloop naar de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen van 9 juni polste Flows welke prioriteiten de maritieme en logistieke sector heeft voor de politiek. General manager van Febetra Philippe Degraef geeft in deze bijdrage aan in welke dossiers er vooruitgang werd geboekt en welke zaken er op de lange baan werden geschoven …

Wat is voor u het belangrijkste dossier dat op tafel ligt voor de periode 2024-2028?

Philippe Degraef: “Het herstel van de concurrentiekracht van de Belgische ondernemingen in het algemeen en van onze transportondernemingen in het bijzonder, dat moet in de ogen van Febetra de grootste werf worden van de toekomstige federale en regionale regeringen. Door de omvang van het werk kunnen zij die na de verkiezingen van juni aan de knoppen zitten maar best vanaf dag één uit de startblokken schieten.”

“Onze Belgische transportondernemingen hebben meer dan ooit nood aan een echte competitiviteitschok. De Eurostatgegevens illustreren de omvang van het probleem. In het internationaal vervoer daalde de transportactiviteit van onze Belgische vervoerders, uitgedrukt in tkm, sinds 2000 met zomaar eventjes 70%. De oorzaak van deze neergang is alom gekend. Onze Belgische vervoerders zijn niet meer competitief, omdat ze, vooral omwille van de hoge loonlasten, te duur zijn. Dat probleem moet dringend getackeld worden.”

Welke politieke doorbraak uit de voorbije legislatuur heeft u aangenaam verrast?

“Het beleid is er, weliswaar met veel vallen en opstaan, in geslaagd om de economische schade te beperken tijdens de covidpandemie, die niemand had zien aankomen en waarvoor er ook geen draaiboeken bestonden. Voor de rest heb ik de voorbije legislatuur op geen enkel moment een wowgevoel gehad. Grote hervormingen zijn uitgebleven of zijn gestrand. Van vier jaar ‘business as usual’ op alle beleidsniveaus, kun je onmogelijk aangenaam verrast zijn.”

In welk dossier werd er amper of geen vooruitgang geboekt?

“De regering heeft ervoor geopteerd om volop te gaan voor koopkracht en de factuur voor het behoud van die koopkracht bijna volledig door te schuiven naar de ondernemingen. Met alle gevolgen van dien voor al onze ondernemingen die met buitenlandse concurrenten geconfronteerd worden. Onze loonkostenhandicap ten opzichte van de buitenlandse concurrentie is alleen maar toegenomen. De Vivaldiregering heeft de ondernemers volledig in de steek gelaten.”

Is het Europese beleid voldoende in harmonie met het lokale beleid?

“Europa zal groen en duurzaam zijn, daar laat de Green Deal geen twijfel over bestaan. De praktische haalbaarheid en de betaalbaarheid van het energietransitieverhaal zijn aspecten die onderbelicht blijven. Maar het idee dat ons land en bij uitbreiding de hele Europese Unie klimaatbestendig gemaakt kan worden zonder gigantische financiële inspanningen is een illusie. Het zou de beleidsmakers op alle beleidsniveaus sieren, mochten ze heel eerlijk over het kostenplaatje communiceren. Wellicht een onaangename waarheid, zeker in de huidige verkiezingsperiode, maar iedereen, zonder enige uitzondering, zal zich blauw betalen aan de vergroening.”

Hebben politici voldoende voeling met de haven/logistiek?

“Politici zitten te veel in een ivoren toren en hebben over het algemeen te weinig voeling, niet alleen met de logistiek en het havengebeuren, maar met de ondernemerswereld in het algemeen. Veelal omdat ze zelf nooit in de privésector gewerkt hebben en uiteindelijk maar een vaag idee hebben van hoe het er op de werkvloer echt aan toe gaat. Van de andere kant is het ook zo dat de weinige ondernemers die de stap naar de actieve politiek zetten snel gefrustreerd geraken door het tergend trage politieke tempo en, compleet teleurgesteld, de handdoek in de ring gooien.”

Welke politicus heeft u het meest geïnspireerd?

“Spijtig genoeg, geen enkele.”

Flows verkiezingsreeks: politieke vragen voor Philippe Degraef – Flows

Flows verkiezingsreeks: politieke vragen voor Philippe Degraef

Interview, Wegtransport
Koen Dejaeger
Philippe Degraef van Febetra.
Philippe Degraef van Febetra © Febetra

Naar aanleiding van de verkiezingen legde Flows een paar vragen voor aan enkele sleutelspelers in de logistieke wereld. Vandaag laten we Philippe Degraef, general manager van Febetra, aan het woord: “Onze Belgische vervoerders zijn niet meer competitief, omdat ze, vooral omwille van de hoge loonlasten, te duur zijn. Dat probleem moet dringend getackeld worden.”

In de aanloop naar de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen van 9 juni polste Flows welke prioriteiten de maritieme en logistieke sector heeft voor de politiek. General manager van Febetra Philippe Degraef geeft in deze bijdrage aan in welke dossiers er vooruitgang werd geboekt en welke zaken er op de lange baan werden geschoven …

Wat is voor u het belangrijkste dossier dat op tafel ligt voor de periode 2024-2028?

Philippe Degraef: “Het herstel van de concurrentiekracht van de Belgische ondernemingen in het algemeen en van onze transportondernemingen in het bijzonder, dat moet in de ogen van Febetra de grootste werf worden van de toekomstige federale en regionale regeringen. Door de omvang van het werk kunnen zij die na de verkiezingen van juni aan de knoppen zitten maar best vanaf dag één uit de startblokken schieten.”

“Onze Belgische transportondernemingen hebben meer dan ooit nood aan een echte competitiviteitschok. De Eurostatgegevens illustreren de omvang van het probleem. In het internationaal vervoer daalde de transportactiviteit van onze Belgische vervoerders, uitgedrukt in tkm, sinds 2000 met zomaar eventjes 70%. De oorzaak van deze neergang is alom gekend. Onze Belgische vervoerders zijn niet meer competitief, omdat ze, vooral omwille van de hoge loonlasten, te duur zijn. Dat probleem moet dringend getackeld worden.”

Welke politieke doorbraak uit de voorbije legislatuur heeft u aangenaam verrast?

“Het beleid is er, weliswaar met veel vallen en opstaan, in geslaagd om de economische schade te beperken tijdens de covidpandemie, die niemand had zien aankomen en waarvoor er ook geen draaiboeken bestonden. Voor de rest heb ik de voorbije legislatuur op geen enkel moment een wowgevoel gehad. Grote hervormingen zijn uitgebleven of zijn gestrand. Van vier jaar ‘business as usual’ op alle beleidsniveaus, kun je onmogelijk aangenaam verrast zijn.”

In welk dossier werd er amper of geen vooruitgang geboekt?

“De regering heeft ervoor geopteerd om volop te gaan voor koopkracht en de factuur voor het behoud van die koopkracht bijna volledig door te schuiven naar de ondernemingen. Met alle gevolgen van dien voor al onze ondernemingen die met buitenlandse concurrenten geconfronteerd worden. Onze loonkostenhandicap ten opzichte van de buitenlandse concurrentie is alleen maar toegenomen. De Vivaldiregering heeft de ondernemers volledig in de steek gelaten.”

Is het Europese beleid voldoende in harmonie met het lokale beleid?

“Europa zal groen en duurzaam zijn, daar laat de Green Deal geen twijfel over bestaan. De praktische haalbaarheid en de betaalbaarheid van het energietransitieverhaal zijn aspecten die onderbelicht blijven. Maar het idee dat ons land en bij uitbreiding de hele Europese Unie klimaatbestendig gemaakt kan worden zonder gigantische financiële inspanningen is een illusie. Het zou de beleidsmakers op alle beleidsniveaus sieren, mochten ze heel eerlijk over het kostenplaatje communiceren. Wellicht een onaangename waarheid, zeker in de huidige verkiezingsperiode, maar iedereen, zonder enige uitzondering, zal zich blauw betalen aan de vergroening.”

Hebben politici voldoende voeling met de haven/logistiek?

“Politici zitten te veel in een ivoren toren en hebben over het algemeen te weinig voeling, niet alleen met de logistiek en het havengebeuren, maar met de ondernemerswereld in het algemeen. Veelal omdat ze zelf nooit in de privésector gewerkt hebben en uiteindelijk maar een vaag idee hebben van hoe het er op de werkvloer echt aan toe gaat. Van de andere kant is het ook zo dat de weinige ondernemers die de stap naar de actieve politiek zetten snel gefrustreerd geraken door het tergend trage politieke tempo en, compleet teleurgesteld, de handdoek in de ring gooien.”

Welke politicus heeft u het meest geïnspireerd?

“Spijtig genoeg, geen enkele.”