Politici maken dure beloftes voor concurrentiekracht transportsector

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Politiek debat Transpro
Politiek debat Transpro © ProMedia

Een goede week voor de verkiezingen gingen enkele transportondernemers in debat met een aantal politici tijdens de transportbeurs Transpro in Waregem. Onder de aanwezige politici was er een opvallende eensgezindheid om actief te werken aan de concurrentiekracht van de sector. De verkiezingen zullen uitwijzen of de beloftes worden gehouden.

Op de laatste dag van de tweedaagse expo Transpro in Waregem stond er ’s avonds een politiek debat op het programma. De formule was geen traditioneel debat tussen de partijen: sectorfederatie UPTR had ervoor gekozen om enkele transportondernemers samen te brengen met diverse politici. Op die manier kwam een inhoudelijk debat tot stand en konden de antwoorden van de politici meteen worden afgetoetst aan de praktijk.

Naast de transportondernemers Ronny Joos (Transport Gheys), Benny Smets (Ninatrans), Christoph Vanrobaeys (Van De Mierop) en Kurt Joosen (Transport Joosen – Katoen Natie), had de federatie ook enkele politieke zwaargewichten weten te strikken: Joachim Coens (CD&V), Vincent Van Quickenborne (Open Vld), Jeremie Vaneeckhout (Groen), Kris Van Dijck (N-VA) en Axel Weydts (Vooruit).

Concurrentiekracht

Het gesprek leidde al gauw naar de concurrentiepositie van de wegtransportsector in ons land. “Het is belangrijk dat de diverse politici unaniem hebben aangegeven dat ze willen kijken naar een lastenverlaging op de loonkost voor de transportsector, om de concurrentiekracht van de sector te herstellen”, aldus Ronny Joos. “Een tweede belangrijke punt is de snelheid van de verduurzaming: daar heb ik toch wel opgemerkt dat de politici zich bewust zijn dat er meer realiteitszin moet komen.”

Daarbij kwam ook het thema van de professionele diesel aan bod, die al langer onder vuur ligt. Er was eensgezindheid dat het systeem niet van vandaag op morgen kan verdwijnen. Intussen komen de eerste elektrische trucks mondjesmaat toe op onze wegen, al zijn ze nog geen waardig alternatief voor de dieseltrucks. Wat betreft goederenvervoer vroegen de transportondernemers gezamenlijk om een betere infrastructuur in ons land, zowel op het gebied van parkings en faciliteiten in het algemeen, als voor de aanleg van oplaadpunten voor e-trucks.

“Op diverse vlakken hebben we inderdaad toch heel wat eensgezindheid gezien bij de politici”, zegt voorzitter van UPTR Bruno Velghe, die zich na afloop tevreden toonde met het politieke debat. “Zo zaten de politici bijvoorbeeld ook op één lijn voor wat betreft het vrijstellen van de beschikbaarheidstijd van RSZ. Nu moet daar de volledige RSZ op worden betaald, en dat zouden we graag zo snel mogelijk veranderd willen zien.”

Slimme kilometerheffing

“Ik heb genoteerd dat de politici open staan om iets aan de mobiliteit te doen door de kilometerheffing voor personenwagens te overwegen”, stelt Benny Smets van Ninatrans. “Daarnaast hebben we als transportsector de politici kunnen duidelijk maken dat we in België te veel kosten hebben op niet-productieve uren. Uit hun reacties leid ik af dat de politici zich daar nu toch van bewust zijn. Het is nu aan hen om samen te werken en te bekijken hoe ze de druk op de Belgische transportondernemers kunnen verlichten, want het is vijf voor twaalf.”

Lees verder onder de foto.

Politiek debat Transpro
Politiek debat Transpro (c) ProMedia

Flexi-jobs

Als remedie voor het chauffeurstekort, werd door enkele politici het invoeren van flexi-jobs naar voren geschoven. “Het zou zeker kunnen helpen om mensen die vroeger als chauffeur hebben gewerkt, te heractiveren. Maar er moeten dan wel goede afspraken over gemaakt worden, want een dergelijke maatregel mag niet ten nadele zijn van de interne werking van onderneming”, aldus Benny Smets.

“Het is beter om te streven naar een lastenverlaging, want flexi-jobbers inzetten is geen structurele maatregel”, trad Ronny Joos hem bij. “Het is wel nuttig als je pieken hebt in het transport. Die zou je eventueel kunnen opvangen met flexi-jobbers.”

Nultarief

Het thema nachtlogistiek werd aangekaart door Joosen, die met het gelijknamige transportbedrijf al de nodige praktijkervaring kan voorleggen. Hij schoof het nultarief voor vrachtwagens die ’s nachts rijden naar voren, een maatregel waar alle politieke partijen zich in konden vinden. “Ik schrok er zelf een beetje van dat alle partijen het zo roerend eens waren met elkaar, nu weet ik niet meer op wie ik moet stemmen”, lacht Kurt Joosen. “Maar het nultarief zou ons zeker helpen. Alle vrachtwagens beschikken over een registratiesysteem, dat registreert als je over tolwegen rijdt bijvoorbeeld. Dat systeem is dus tijdsgebonden en plaatsgevonden en je zou een nultarief voor ’s nachts rijden heel duidelijk kunnen afbakenen.”

Joosen waarschuwt er wel voor om dat op een intelligente manier in te voeren, zodat transitverkeer er niet van kan profiteren. “Ik zou ook verder durven gaan: transportbedrijven die de switch maken naar vervoer ’s nachts, moeten daar ook voor worden beloond. Voortaan heft bijvoorbeeld DP World een toeslag voor transporteurs die tijdens de piekuren komen. Welnu, men zou ook een korting moeten geven aan transporteurs die ’s nachts komen laden of lossen.”

“Ik verwijs graag naar het voorbeeld van de Liefkenshoektunnel, waar je tussen 22.00 uur en 6.00 uur voor vrachtvervoer ook het tarief voor personenvervoer betaalt. De prijs gaat zo van 20 euro naar circa 6 euro, en dat maakt op volumes toch een groot verschil. Dat is de reden waarom wij met nachttarief zijn begonnen”, aldus nog Joosen. “Als je dus de transporteurs die de switch maken naar nachtelijk vervoer gaat belonen, dan krijg je een verschil van kostprijs tussen dag en nacht, en dat maakt het de moeite waard voor de hele logistieke keten om nachtelijke transporten op te zetten. Een bijkomend voordeel is natuurlijk ook de doorloopsnelheid, dat spreekt voor zich.”

Europese regelgeving

Een andere stelling ging over de maten en gewichten: bij het oversteken van de grens tussen België en Frankrijk is het gewicht beperkt tot 40 ton. Absurd want in beide landen is het toegelaten gewicht 44 ton. Alle partijen waren het roerend eens dat Europa het grensoverschrijdend verkeer van 44 tons-combinaties tussen lidstaten moet mogelijk maken, al merkten de transportondernemers fijntjes op dat er zelfs in eigen land een verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië mag er met 50 ton gereden worden met speciale combinaties en in Vlaanderen slechts met 48 ton, met een andere brugformule.

De politici zagen unisono in hoe absurd die regelgeving is en beloofden beterschap. Uitsluitsel na 9 juni, de dag waarop we naar de stembus trekken.

Politici maken dure beloftes voor concurrentiekracht transportsector – Flows

Politici maken dure beloftes voor concurrentiekracht transportsector

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Politiek debat Transpro
Politiek debat Transpro © ProMedia

Een goede week voor de verkiezingen gingen enkele transportondernemers in debat met een aantal politici tijdens de transportbeurs Transpro in Waregem. Onder de aanwezige politici was er een opvallende eensgezindheid om actief te werken aan de concurrentiekracht van de sector. De verkiezingen zullen uitwijzen of de beloftes worden gehouden.

Op de laatste dag van de tweedaagse expo Transpro in Waregem stond er ’s avonds een politiek debat op het programma. De formule was geen traditioneel debat tussen de partijen: sectorfederatie UPTR had ervoor gekozen om enkele transportondernemers samen te brengen met diverse politici. Op die manier kwam een inhoudelijk debat tot stand en konden de antwoorden van de politici meteen worden afgetoetst aan de praktijk.

Naast de transportondernemers Ronny Joos (Transport Gheys), Benny Smets (Ninatrans), Christoph Vanrobaeys (Van De Mierop) en Kurt Joosen (Transport Joosen – Katoen Natie), had de federatie ook enkele politieke zwaargewichten weten te strikken: Joachim Coens (CD&V), Vincent Van Quickenborne (Open Vld), Jeremie Vaneeckhout (Groen), Kris Van Dijck (N-VA) en Axel Weydts (Vooruit).

Concurrentiekracht

Het gesprek leidde al gauw naar de concurrentiepositie van de wegtransportsector in ons land. “Het is belangrijk dat de diverse politici unaniem hebben aangegeven dat ze willen kijken naar een lastenverlaging op de loonkost voor de transportsector, om de concurrentiekracht van de sector te herstellen”, aldus Ronny Joos. “Een tweede belangrijke punt is de snelheid van de verduurzaming: daar heb ik toch wel opgemerkt dat de politici zich bewust zijn dat er meer realiteitszin moet komen.”

Daarbij kwam ook het thema van de professionele diesel aan bod, die al langer onder vuur ligt. Er was eensgezindheid dat het systeem niet van vandaag op morgen kan verdwijnen. Intussen komen de eerste elektrische trucks mondjesmaat toe op onze wegen, al zijn ze nog geen waardig alternatief voor de dieseltrucks. Wat betreft goederenvervoer vroegen de transportondernemers gezamenlijk om een betere infrastructuur in ons land, zowel op het gebied van parkings en faciliteiten in het algemeen, als voor de aanleg van oplaadpunten voor e-trucks.

“Op diverse vlakken hebben we inderdaad toch heel wat eensgezindheid gezien bij de politici”, zegt voorzitter van UPTR Bruno Velghe, die zich na afloop tevreden toonde met het politieke debat. “Zo zaten de politici bijvoorbeeld ook op één lijn voor wat betreft het vrijstellen van de beschikbaarheidstijd van RSZ. Nu moet daar de volledige RSZ op worden betaald, en dat zouden we graag zo snel mogelijk veranderd willen zien.”

Slimme kilometerheffing

“Ik heb genoteerd dat de politici open staan om iets aan de mobiliteit te doen door de kilometerheffing voor personenwagens te overwegen”, stelt Benny Smets van Ninatrans. “Daarnaast hebben we als transportsector de politici kunnen duidelijk maken dat we in België te veel kosten hebben op niet-productieve uren. Uit hun reacties leid ik af dat de politici zich daar nu toch van bewust zijn. Het is nu aan hen om samen te werken en te bekijken hoe ze de druk op de Belgische transportondernemers kunnen verlichten, want het is vijf voor twaalf.”

Lees verder onder de foto.

Politiek debat Transpro
Politiek debat Transpro (c) ProMedia

Flexi-jobs

Als remedie voor het chauffeurstekort, werd door enkele politici het invoeren van flexi-jobs naar voren geschoven. “Het zou zeker kunnen helpen om mensen die vroeger als chauffeur hebben gewerkt, te heractiveren. Maar er moeten dan wel goede afspraken over gemaakt worden, want een dergelijke maatregel mag niet ten nadele zijn van de interne werking van onderneming”, aldus Benny Smets.

“Het is beter om te streven naar een lastenverlaging, want flexi-jobbers inzetten is geen structurele maatregel”, trad Ronny Joos hem bij. “Het is wel nuttig als je pieken hebt in het transport. Die zou je eventueel kunnen opvangen met flexi-jobbers.”

Nultarief

Het thema nachtlogistiek werd aangekaart door Joosen, die met het gelijknamige transportbedrijf al de nodige praktijkervaring kan voorleggen. Hij schoof het nultarief voor vrachtwagens die ’s nachts rijden naar voren, een maatregel waar alle politieke partijen zich in konden vinden. “Ik schrok er zelf een beetje van dat alle partijen het zo roerend eens waren met elkaar, nu weet ik niet meer op wie ik moet stemmen”, lacht Kurt Joosen. “Maar het nultarief zou ons zeker helpen. Alle vrachtwagens beschikken over een registratiesysteem, dat registreert als je over tolwegen rijdt bijvoorbeeld. Dat systeem is dus tijdsgebonden en plaatsgevonden en je zou een nultarief voor ’s nachts rijden heel duidelijk kunnen afbakenen.”

Joosen waarschuwt er wel voor om dat op een intelligente manier in te voeren, zodat transitverkeer er niet van kan profiteren. “Ik zou ook verder durven gaan: transportbedrijven die de switch maken naar vervoer ’s nachts, moeten daar ook voor worden beloond. Voortaan heft bijvoorbeeld DP World een toeslag voor transporteurs die tijdens de piekuren komen. Welnu, men zou ook een korting moeten geven aan transporteurs die ’s nachts komen laden of lossen.”

“Ik verwijs graag naar het voorbeeld van de Liefkenshoektunnel, waar je tussen 22.00 uur en 6.00 uur voor vrachtvervoer ook het tarief voor personenvervoer betaalt. De prijs gaat zo van 20 euro naar circa 6 euro, en dat maakt op volumes toch een groot verschil. Dat is de reden waarom wij met nachttarief zijn begonnen”, aldus nog Joosen. “Als je dus de transporteurs die de switch maken naar nachtelijk vervoer gaat belonen, dan krijg je een verschil van kostprijs tussen dag en nacht, en dat maakt het de moeite waard voor de hele logistieke keten om nachtelijke transporten op te zetten. Een bijkomend voordeel is natuurlijk ook de doorloopsnelheid, dat spreekt voor zich.”

Europese regelgeving

Een andere stelling ging over de maten en gewichten: bij het oversteken van de grens tussen België en Frankrijk is het gewicht beperkt tot 40 ton. Absurd want in beide landen is het toegelaten gewicht 44 ton. Alle partijen waren het roerend eens dat Europa het grensoverschrijdend verkeer van 44 tons-combinaties tussen lidstaten moet mogelijk maken, al merkten de transportondernemers fijntjes op dat er zelfs in eigen land een verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië mag er met 50 ton gereden worden met speciale combinaties en in Vlaanderen slechts met 48 ton, met een andere brugformule.

De politici zagen unisono in hoe absurd die regelgeving is en beloofden beterschap. Uitsluitsel na 9 juni, de dag waarop we naar de stembus trekken.