Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) lanceert een urgente oproep aan landbouwers om onmiddellijk te stoppen met blokkades van vrachtwagens. “De gevolgen voor de transportsector zijn groot op zowel financieel als operationeel vlak.”
Sinds de start van de betogingen ondervinden heel wat transportondernemingen verliezen door aanhoudende blokkades. Klanten van transporteurs lieten al weten dat ze weigeren die verliezen op te vangen.
Doordat chauffeurs ergens vast staan, lopen heel wat planningen achterstand op. Het zal nog weken duren voor de achterstand is weggewerkt, ook nadat landbouwers vertrekken en de staking ten einde loopt. Dit is niet alleen een probleem voor de ondernemingen zelf maar ook voor eindklanten zoals supermarkten. Die kunnen niet tijdig bevoorraad worden.
Vanaf 31 januari 2024 worden chauffeurs belemmerd in het uitvoeren van hun werk door actievoerders, wat niet alleen hun dagelijkse taken verstoort maar ook tot schrijnende situaties leidt. Veel chauffeurs wachten zonder eten, drinken, en sanitaire voorzieningen om hun rit verder te kunnen zetten.
Al 36 uur vast
“Het kost de transporteur handenvol geld voor elk uur dat een vrachtwagen stilstaat. Sommige van onze leden staan al 36 uur vast door de aanhoudende protesten”, zegt Frederic Keymeulen, Transport en Logistiek Vlaanderen. Een en ander blijkt ook uit getuigenissen van transporteurs. Maarten Lippens van containervervoerder Transmeer, maakte donderdag 1 februari beelden van een ellenlange file van vrachtwagens op de Scheldelaan (zie onderaan dit artikel). “Minstens tweehonderd chauffeurs stonden volledig geblokkeerd. Een van onze chauffeurs stond al vast sinds woensdagavond 19.00 uur. Het is ongezien en onmenselijk”, getuigt Lippens.
Onbegrip en frustratie
TLV richt zich naar landbouworganisaties om actievoerders duidelijk te maken dat transporteurs niet de oorzaak zijn van hun problemen en dus niet het doelwit zouden moeten zijn. “Er is onbegrip en frustratie vanuit de transportsector. Die begrijpt niet waarom vrachtwagenchauffeurs aanhoudend gegijzeld worden en achterblijven in de blokkades terwijl andere weggebruikers de doorgang wordt verleend. De focus moet verschuiven naar een constructieve dialoog en het vinden van oplossingen, zonder de normale gang van zaken in de transportsector verder te belemmeren”, aldus Keymeulen.
Febetra, een andere sectorvereniging, stelde eerder deze week dat een vrachtwagen in een blokkade gemiddeld 101,50 euro per uur kost. “De moeilijke economische situatie treft ook de transportsector bijzonder hard en deze blokkades verergeren dit enkel maar. Niemand zal willen opdraaien voor de kosten van deze blokkades.”
Ook vanuit politieke hoek klinkt de oproep om de blokkades op te heffen steeds luider. “Het signaal is gegeven. We hebben hen op federaal en op Europees niveau ontvangen. Vandaag doet de Vlaamse regering hetzelfde. Dat is een engagement om in de komende weken met hen te blijven samenwerken. Ik denk dat nu wel het moment is gekomen om de blokkades op te geven.” Dat zei eerste minister Alexander De Croo vrijdag in De Ochtend op Radio 1 over de boerenprotesten.
Voorlopig zetten de boeren hun acties voort. Zo wordt er op vrijdag 2 februari nog gemanifesteerd aan de grensovergang met Nederland en in de haven van Zeebrugge.