Inventief systeem scheidt openbare weg af in Logistics Valley Flanders

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen
Logistics Valley Flanders slagbomen
Slagbomen en verkeerslichten op de site van Logistics Valley Flanders © Groep Machiels

Een vernuftig systeem van slagbomen en lichten scheidt private en openbare wegen op de site van Logistics Valley Flanders in Genk. Dat geeft flexibiliteit naar het gewicht van de voertuigen toe, vermits er geen gewichtsbeperking is op de private weg.

Logistics Valley Flanders is de site op het voormalige Ford-terrein in Genk, waar zowel een nieuwe containerhaven (Port of Limburg) als een site voor logistieke activiteiten (Genk Green Logistics) worden ontwikkeld. Het is de Havenweg die Port of Limburg verbindt met Genk Green Logistics die is uitgerust met slagbomen en verkeerslichten waar die de openbare weg kruist.

Automatisch en met timer

“Met het systeem van slagbomen en verkeerslichten kunnen we met ons eigen rollend materieel op de site rijden zonder de openbare weg te belasten. Dat biedt ook flexibiliteit naar het gewicht van de voertuigen toe, vermits er geen gewichtsbeperking is op de private weg. De slagbomen en lichten worden automatisch aangestuurd. Wanneer een vrachtvoertuig nadert, gaan de slagbomen dicht voor het verkeer op de openbare weg. Er is ook een timer ingebouwd om het verkeer op de openbare weg niet langer dan nodig op te houden. De private weg kan ook gebruikt worden voor reachstackers”, legt Benjamin Hermans, CEO van Port of Limburg, uit.

Port of Limburg staat in voor het onderhoud van de installatie. Het systeem zou al de interesse gewekt hebben van andere organisaties zoals de Haven van Brussel en de luchthaven van Zaventem.

2025

Port of Limburg, de nieuwe containerhaven langs het Albertkanaal wordt ondertussen verder klaargestoomd. “De laatste fase start nu in maart met de bouw van een aantal gebouwen, met de verharding en de inrichting van de terminal. In januari 2025 willen we live gaan”, zegt Hermans.

Inventief systeem scheidt openbare weg af in Logistics Valley Flanders – Flows

Inventief systeem scheidt openbare weg af in Logistics Valley Flanders

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen
Logistics Valley Flanders slagbomen
Slagbomen en verkeerslichten op de site van Logistics Valley Flanders © Groep Machiels

Een vernuftig systeem van slagbomen en lichten scheidt private en openbare wegen op de site van Logistics Valley Flanders in Genk. Dat geeft flexibiliteit naar het gewicht van de voertuigen toe, vermits er geen gewichtsbeperking is op de private weg.

Logistics Valley Flanders is de site op het voormalige Ford-terrein in Genk, waar zowel een nieuwe containerhaven (Port of Limburg) als een site voor logistieke activiteiten (Genk Green Logistics) worden ontwikkeld. Het is de Havenweg die Port of Limburg verbindt met Genk Green Logistics die is uitgerust met slagbomen en verkeerslichten waar die de openbare weg kruist.

Automatisch en met timer

“Met het systeem van slagbomen en verkeerslichten kunnen we met ons eigen rollend materieel op de site rijden zonder de openbare weg te belasten. Dat biedt ook flexibiliteit naar het gewicht van de voertuigen toe, vermits er geen gewichtsbeperking is op de private weg. De slagbomen en lichten worden automatisch aangestuurd. Wanneer een vrachtvoertuig nadert, gaan de slagbomen dicht voor het verkeer op de openbare weg. Er is ook een timer ingebouwd om het verkeer op de openbare weg niet langer dan nodig op te houden. De private weg kan ook gebruikt worden voor reachstackers”, legt Benjamin Hermans, CEO van Port of Limburg, uit.

Port of Limburg staat in voor het onderhoud van de installatie. Het systeem zou al de interesse gewekt hebben van andere organisaties zoals de Haven van Brussel en de luchthaven van Zaventem.

2025

Port of Limburg, de nieuwe containerhaven langs het Albertkanaal wordt ondertussen verder klaargestoomd. “De laatste fase start nu in maart met de bouw van een aantal gebouwen, met de verharding en de inrichting van de terminal. In januari 2025 willen we live gaan”, zegt Hermans.