Containertransporteurs verbolgen over 'wildgroei' digitale systemen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
De MSC PSA European Terminal (MPET) in de Antwerpse haven
De MSC PSA European Terminal (MPET) in de Antwerpse haven © MPET

Het ongenoegen van containertransporteurs die actief zijn in de Antwerpse haven, groeit. “We moeten steeds meer verplicht een beroep doen op systemen die vaak betalend zijn én ongebruiksvriendelijk”, zegt Maarten Lippens van Transmeer.

De uitrol van Certified Pick-up (CPu) is nog volop aan de gang en bracht al flink wat deining teweeg bij de containertransporteurs, maar hun ongenoegen gaat verder. “We moeten steeds meer systemen of websites gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ePortal voor het aanmaken van vooraanmeldingen en tarcodes met timeslots. Het systeem hapert voortdurend en gegevens veranderen is quasi onmogelijk”, legt Lippens uit, die de verzuchtingen vertolkt die leven bij heel wat containertransporteurs.

We vrezen dat de digitalisering die de drugstrafiek van de kaaien moet houden, zich zal verplaatsen naar het wegtransport

“De voorbije weken was ePortal meermaals niet beschikbaar”, gaat Lippens verder. “Dezelfde vlieger gaat helaas ook op voor SCR en CPu. Gegevens uploaden duurt uiterst lang en je krijgt een pak foutmeldingen waarbij je steeds opnieuw moet beginnen. Daar komt nog eens bij dat we voor die laatste twee websites moeten betalen ondanks hun gebrekkige werking. Bovendien vrezen wij dat de digitalisering die de drugstrafiek van de kaaien moet houden, zich zal verplaatsen naar het wegtransport. Met alle gevolgen van dien voor onze chauffeurs.”

Verbetervoorstellen

Port of Antwerp-Bruges reageert uitgebreid op de kritiek. “Certified Pick-up is een belangrijke eerste stap in de digitalisering van de logistieke keten van de containerimport, het resultaat van een samenwerking tussen Port of Antwerp-Bruges, NxtPort en de hele havengemeenschap”, zegt een woordvoer van het havenbedrijf.

“Samen met de hele havengemeenschap is beslist om CPu gefaseerd uit te rollen. We zijn nu bezig met de laatste fase. Het is een goede aanpak om gecontroleerd uit te rollen in constant overleg met de havengemeenschap. Zo konden we kort op de bal spelen. Er zijn kleine hick-ups geweest die niet ongewoon zijn bij de uitrol van een systeem met veel gebruikers. We spreken tijdens die hele uitrol met de partijen betrokken in de logistieke keten van containerimport. Ook naar verschillende transportfederaties is er dagelijks gecommuniceerd en gerapporteerd over het verloop van de uitrol.”

“We hebben met de transportfederaties en een aantal andere partijen alvast gekeken naar verbetervoorstellen met betrekking tot de user interface. NxtPort en Port of Antwerp-Bruges bekijken nu ook de haalbaarheid van die voorstellen. Ook is er, samen met The Way Forward, in februari een eerste user group georganiseerd. Daar worden verbetervoorstellen verder besproken en bijkomende zaken aangekaart. Over problemen bij andere systemen kunnen we geen uitspraken doen omdat ze niet in ons beheer zijn”, legt Port of Antwerp-bruges uit.

“Minimale kost”

Bij Port of Antwerp-Bruges verdedigen ze ook het betalende karakter van CPu. “Om CPu te ontwikkelen en uit te baten, is een vergoeding noodzakelijk. Het gaat hier om vergoedingen voor een essentiële havendienst, niet om tarieven voor een commerciële dienst. Er is samen met de havengemeenschap beslist dat ieder een deel van de kost draagt. Voor transporteurs hebben we die kost minimaal gehouden en wordt enkel een jaarlijkse fee gevraagd voor het gebruik van de user interface of voor de API-koppeling”, klinkt het.

Veiligheid prioriteit

De woordvoerder komt ook terug op de bezorgdheid rond veiligheid: “De veiligheid van iedereen werkzaam in de haven, is een prioriteit voor Port of Antwerp-Bruges en de hele havengemeenschap. Certified Pick-up biedt een nieuwe manier van afhandelen. Je haalt een container af op basis van identiteit in plaats van pincodes. Het platform staat toe om te traceren welke partijen betrokken waren bij het afhandelen van de container. Zo verhogen we de veiligheid en willen we misbruik zoveel mogelijk voorkomen.”

“Dit is slechts één manier om de algemene beveiliging te verbeteren. Daarnaast werken we met politie, douane en de havengemeenschap ook op andere fronten aan een betere veiligheid en beveiliging. De komst van CPu is een belangrijke stap in een veiliger traject, maar ook in de toekomst blijven we initiatieven nemen”, besluit Port of Antwerp-Bruges.

Containertransporteurs verbolgen over ‘wildgroei’ digitale systemen – Flows

Containertransporteurs verbolgen over 'wildgroei' digitale systemen

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
De MSC PSA European Terminal (MPET) in de Antwerpse haven
De MSC PSA European Terminal (MPET) in de Antwerpse haven © MPET

Het ongenoegen van containertransporteurs die actief zijn in de Antwerpse haven, groeit. “We moeten steeds meer verplicht een beroep doen op systemen die vaak betalend zijn én ongebruiksvriendelijk”, zegt Maarten Lippens van Transmeer.

De uitrol van Certified Pick-up (CPu) is nog volop aan de gang en bracht al flink wat deining teweeg bij de containertransporteurs, maar hun ongenoegen gaat verder. “We moeten steeds meer systemen of websites gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ePortal voor het aanmaken van vooraanmeldingen en tarcodes met timeslots. Het systeem hapert voortdurend en gegevens veranderen is quasi onmogelijk”, legt Lippens uit, die de verzuchtingen vertolkt die leven bij heel wat containertransporteurs.

We vrezen dat de digitalisering die de drugstrafiek van de kaaien moet houden, zich zal verplaatsen naar het wegtransport

“De voorbije weken was ePortal meermaals niet beschikbaar”, gaat Lippens verder. “Dezelfde vlieger gaat helaas ook op voor SCR en CPu. Gegevens uploaden duurt uiterst lang en je krijgt een pak foutmeldingen waarbij je steeds opnieuw moet beginnen. Daar komt nog eens bij dat we voor die laatste twee websites moeten betalen ondanks hun gebrekkige werking. Bovendien vrezen wij dat de digitalisering die de drugstrafiek van de kaaien moet houden, zich zal verplaatsen naar het wegtransport. Met alle gevolgen van dien voor onze chauffeurs.”

Verbetervoorstellen

Port of Antwerp-Bruges reageert uitgebreid op de kritiek. “Certified Pick-up is een belangrijke eerste stap in de digitalisering van de logistieke keten van de containerimport, het resultaat van een samenwerking tussen Port of Antwerp-Bruges, NxtPort en de hele havengemeenschap”, zegt een woordvoer van het havenbedrijf.

“Samen met de hele havengemeenschap is beslist om CPu gefaseerd uit te rollen. We zijn nu bezig met de laatste fase. Het is een goede aanpak om gecontroleerd uit te rollen in constant overleg met de havengemeenschap. Zo konden we kort op de bal spelen. Er zijn kleine hick-ups geweest die niet ongewoon zijn bij de uitrol van een systeem met veel gebruikers. We spreken tijdens die hele uitrol met de partijen betrokken in de logistieke keten van containerimport. Ook naar verschillende transportfederaties is er dagelijks gecommuniceerd en gerapporteerd over het verloop van de uitrol.”

“We hebben met de transportfederaties en een aantal andere partijen alvast gekeken naar verbetervoorstellen met betrekking tot de user interface. NxtPort en Port of Antwerp-Bruges bekijken nu ook de haalbaarheid van die voorstellen. Ook is er, samen met The Way Forward, in februari een eerste user group georganiseerd. Daar worden verbetervoorstellen verder besproken en bijkomende zaken aangekaart. Over problemen bij andere systemen kunnen we geen uitspraken doen omdat ze niet in ons beheer zijn”, legt Port of Antwerp-bruges uit.

“Minimale kost”

Bij Port of Antwerp-Bruges verdedigen ze ook het betalende karakter van CPu. “Om CPu te ontwikkelen en uit te baten, is een vergoeding noodzakelijk. Het gaat hier om vergoedingen voor een essentiële havendienst, niet om tarieven voor een commerciële dienst. Er is samen met de havengemeenschap beslist dat ieder een deel van de kost draagt. Voor transporteurs hebben we die kost minimaal gehouden en wordt enkel een jaarlijkse fee gevraagd voor het gebruik van de user interface of voor de API-koppeling”, klinkt het.

Veiligheid prioriteit

De woordvoerder komt ook terug op de bezorgdheid rond veiligheid: “De veiligheid van iedereen werkzaam in de haven, is een prioriteit voor Port of Antwerp-Bruges en de hele havengemeenschap. Certified Pick-up biedt een nieuwe manier van afhandelen. Je haalt een container af op basis van identiteit in plaats van pincodes. Het platform staat toe om te traceren welke partijen betrokken waren bij het afhandelen van de container. Zo verhogen we de veiligheid en willen we misbruik zoveel mogelijk voorkomen.”

“Dit is slechts één manier om de algemene beveiliging te verbeteren. Daarnaast werken we met politie, douane en de havengemeenschap ook op andere fronten aan een betere veiligheid en beveiliging. De komst van CPu is een belangrijke stap in een veiliger traject, maar ook in de toekomst blijven we initiatieven nemen”, besluit Port of Antwerp-Bruges.