Bevraging ITLB schetst sombere toestand (inter)nationaal transport

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Het wegvervoer heeft een moeilijk begin van 2023 achter de rug. Het nationaal transport viel terug met 6,5%, het internationaal vervoer daalde met 11,9%. Dat blijkt uit de kwartaalenquête van het Instituut Transport en Logistiek België (ITLB).

Elk kwartaal publiceert ITLB een rapport op basis van een bevraging van transporteurs. De bevindingen liggen in lijn met eerdere signalen. Zo bleek eerder al dat het wegvervoer een faillissementsgolf kende in het eerste kwartaal van 2023.

Beroepsfederatie Febetra vreest dat er niet meteen beterschap in zicht is. “Het zijn turbulente tijden voor de transportsector. De exploderende loonkosten ten gevolge van de automatische loonindexering op 1 januari tasten de concurrentiepositie aan van onze wegvervoerders”, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra. “Een einde van de oorlog in Oekraïne lijkt niet meteen in zicht dus het tij zal niet direct keren.”

Op basis van de cijfers uit de conjuctuurenquête van ITLB overloopt de beroepsfederatie de evolutie van enkele belangrijke parameters voor het wegvervoer:

> Vervoeractiviteit

De vervoeractiviteit is vertraagd in vergelijking met het 4e kwartaal 2022, iets meer nog op internationaal dan op nationaal vlak. De gewogen saldi van de antwoorden bedragen -11,9% op internationaal vlak en -6,5% op nationaal vlak.

> Vrachtprijs

In vergelijking met voorgaand kwartaal signaleert gemiddeld bijna 60% een verhoging van de kostprijs in het nationaal vervoer en net niet de helft in het internationaal vervoer. Ook de vrachtprijs is gestegen, al is het niet voldoende om de kostprijsevolutie ten volle te kunnen bijbenen. Tal van vervoerders laat weten dat het algemene kostenpeil gestegen is (onderhoud, verzekeringen …), maar vooral de Belgische loonindexering speelt hen parten.

> Liquiditeitsproblemen

Het aantal bedrijven met liquiditeitsproblemen is toegenomen ten opzichte van voorgaand kwartaal. Gemiddeld 11,3% van de vervoerders meldt liquiditeitsmoeilijkheden ten opzichte van 8,8% in het kwartaal ervoor, maar in dezelfde periode van voorgaand jaar lag het een stukje hoger (14,2 %).

> Afstandscoëfficiënt

Gemiddeld werd 70,3% van de totale afstand met een lading afgelegd in vergelijking met 69,2% in het kwartaal ervoor en 69,3% een jaar terug.

> Investeringen

Het aantal investeringen is iets verhoogd ten opzichte van voorgaand kwartaal. Gemiddeld signaleert 30,8% van de vervoerders dat hun bedrijf een investering gerealiseerd heeft, in vergelijking met 27,1% in het kwartaal ervoor en 32,5% in dezelfde periode van 2022.

Conjunctuurbevraging ITLB wegvervoer
Conjunctuurbevraging ITLB wegvervoer

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Bevraging ITLB schetst sombere toestand (inter)nationaal transport – Flows

Bevraging ITLB schetst sombere toestand (inter)nationaal transport

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Het wegvervoer heeft een moeilijk begin van 2023 achter de rug. Het nationaal transport viel terug met 6,5%, het internationaal vervoer daalde met 11,9%. Dat blijkt uit de kwartaalenquête van het Instituut Transport en Logistiek België (ITLB).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login