Duitsland verlaagt retroactief tarieven Maut

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
LKW-Maut Duitsland
LKW-Maut Duitsland © Toll Collect

Duitsland heeft een tariefverlaging van de Maut met terugwerkende kracht goedgekeurd. Het Europese Gerechtshof oordeelde eerder dat de berekeningswijze van de tolheffing onrechtmatig was. Claims van Belgische vervoerders komen niet in het gedrang.

Eind oktober 2020 besliste het Europees Hof van Justitie dat de wijze waarop de LKW-Maut in Duitsland wordt berekend, in strijd is met de Europese regels. Het ging met name om de kosten voor de werking van de wegpolitie die in rekening van de wegpolitie werden gebracht. Goed voor ongeveer 4% van de Mautkosten. Vervoerders, ook uit ons land, betaalden dus jarenlang te veel tol. Die anomalie werkt Duitsland nu weg door zijn tarieven aan te passen met terugwerkende kracht tot 28 oktober 2020. Al blijkt uit een ander wetsvoorstel dan weer dat de Maut weer wordt verhoogd op basis van een compensatie voor luchtverontreiniging.

Claims

Via hun beroepsfederaties dienden verschillende Belgische vervoerders, net als hun collega’s uit andere Europese landen, een claim in. Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) werken daarvoor samen met het gespecialiseerde kantoor Hausfeld, UPTR sloeg de handen in elkaar met advocatenkantoor TLA. De claims variëren tussen de 1.000 en 10.000 euro, met een uitschieter van 150.000 euro voor een transportfirma die zich toelegt op Duitsland.

 “Dat Duitsland nu zijn tarieven aanpast, is een logisch gevolg van de uitspraak van het Europese hof”, zegt Jan Soenens, beleidsmedewerker bij TLV. “Ik heb enkele weken terug nog geïnformeerd bij Hausfeld naar een stand van zaken, maar die kon nog geen zekerheid geven over een effectieve terugbetaling.” De claims die de Belgische vervoerders al indienden, komen in elk geval niet in het gedrang door de retroactieve verlaging van de Duitse regering. “De tarieven gaan terug tot een veel verdere periode dan 28 oktober 2020”, schetst Phillipe Degraef, directeur van Febetra. Dat bevestigt ook Ronald Tiebout, woordvoerder van beroepsfederatie UPTR. “Deze beslissing staat los van de rechtszaak en de lopende claims.”

Yannick De Spiegeleir

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.