ACT stopt met rijden naar Kaai 1700 wegens ‘onhoudbare situatie’

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren
Situatie aan DP World op 10 februari 2020 om 13.45 uur
Situatie aan DP World op 10 februari 2020 om 13.45 uur © Vlaams Verkeerscentrum

ACT, een belangrijke containervervoerder in Antwerpen, weigert om nog naar de terminal van DP World aan kaai 1700 te rijden. Het bedrijf zegt dat de situatie er onhoudbaar is geworden. DP World heeft het over een samenloop van omstandigheden.

In een mail aan de klanten zegt ACT dat het “met onmiddellijke ingang alle opdrachten met opzetten of afzetten op deze kaai moet weigeren”. Volgens Niels Franck, dispatcher van ACT, is de situatie dusdanig geëscaleerd dat het bedrijf kaai 1700 niet meer zal aandoen zolang de situatie niet normaliseert. “Daarmee bedoel ik dat we moeten kunnen rekenen op een maximum wachttijd van twee uur tussen af- en opzetten. Anders hebben tijdsslots geen zin. Ondanks het aanvragen van een TAS-code en de toewijzing van een tijdsslot moet de chauffeur nu vaak meer dan vijf uur wachten. Alle winst is sowieso weg en we riskeren boetes van tweeduizend euro omdat de chauffeur zijn werktijd overschrijdt. Het is ook niet menselijk voor de chauffeurs wanneer ze constant moeten overwerken”, zegt hij.

Het bedrijf zegt in de mail nog dat de situatie onhoudbaar is geworden. “Dat komt door ‘extreme wachttijden, een onaangekondigde sluiting van een halve dag (door het vrieswaar, red.) een computersysteem dat sinds deze morgen 4.00 uur nauwelijks werkt of zelfs platligt en tijdsslots die overdag voor de komende dagen volledig volgeboekt zijn, zodat we er alleen nog ’s nachts terecht kunnen. Chauffeurs raken hopeloos in de knoei met hun rij- en rusttijden. Onze planners moeten dag en nacht aanwezig zijn.”

Wagens beter stilzetten

Volgens hem duurt zelfs ‘s nachts het afhalen en inleveren urenlang. “Wij verliezen op deze kaai zoveel geld dat we onze wagens beter stilzetten”, zegt hij. “Alle kosten die hieruit kunnen voortvloeien, zoals demurrage of detentionkosten, closings die niet gehaald worden, moeten we als vervoerder afwijzen”, voegt hij eraan toe.

Franck zegt dat de containers die nu nog in de pijplijn zitten nog afgeleverd zullen worden, maar dat er geen nieuwe dossiers worden geopend. “Veel klanten tonen begrip voor onze beslissing, maar anderen hebben oogkleppen op en weigeren nog altijd in te zien hoe dramatisch de situatie op kaai 1700 is.”

Dagen wachten op een slot

Een collega-containervervoerder beaamt. “Het was al enkele weken aan het borrelen, maar nu is het echt niet te doen. Toen ik vanmorgen een TAS-code aanvroeg, kreeg ik een slot op vrijdag tussen 17.00 uur en 18.00 uur. En dan nog weten we niet hoe lang het zal duren vooraleer de vrachtwagen de terminal zal verlaten. Wij moeten de komende dagen 23 containers op kaai 1700 afzetten. Hoe kunnen we die transporten nog plannen? Dat is niet haalbaar.”

Volgens woordvoerster Kris Thieren van DP World heeft de huidige situatie te maken met een samenloop van omstandigheden. “De terminal draait door een aantal factoren al een tijdje op het maximum van zijn capaciteit. Daarnaast heeft het vriesweer een grote impact. Door de sneeuw moesten we tijdelijk sluiten”.

De containervervoerders nemen geen vrede met deze uitleg. “DP World heeft gewoonweg véél te laat zout gestrooid. Op de andere terminals waren er weinig of geen problemen met sneeuw en ijzel. Bij DP World zijn de problemen structureel”, zegt een van hen. “Bij MPET behandelen ze minstens evenveel containers en daar draait het goed. Af en toe gaat het mis, maar absoluut niet in die mate als op kaai 1700.”

Opgelost

Net voor publicatie krijgen we het bericht van DP World dat “de oorzaak van het probleem bij ACT zich in dit geval bij hen op IT-vlak situeerde en dat het, na contact met ons, al verholpen is”.

UPDATE: ACT heeft ritten hervat, lees u hier

Philippe Van Dooren

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
ACT stopt met rijden naar Kaai 1700 wegens ‘onhoudbare situatie’ – Flows

ACT stopt met rijden naar Kaai 1700 wegens 'onhoudbare situatie'

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren
Situatie aan DP World op 10 februari 2020 om 13.45 uur
Situatie aan DP World op 10 februari 2020 om 13.45 uur © Vlaams Verkeerscentrum

ACT, een belangrijke containervervoerder in Antwerpen, weigert om nog naar de terminal van DP World aan kaai 1700 te rijden. Het bedrijf zegt dat de situatie er onhoudbaar is geworden. DP World heeft het over een samenloop van omstandigheden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login