Franse supermarkt test bevoorrading per tram

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren

Vrachtverkeer per tram is geen nieuw idee. Tot het midden van de vorige eeuw waren er vrachtdiensten in enkele Europese steden, hoofdzakelijk in Duitsland. Zo’n twintig jaar geleden werd het idee gelanceerd om daar nieuw leven in te blazen. In 2008 werd in Amsterdam de CityCargo succesvol getest, maar de ambitieuze plannen om er 42 vrachttrams en 600 e-cars te laten rijden moesten worden opgeborgen wegens te duur. De investeerders hielden er een financiële kater van 6 miljoen euro aan over. Ook in Dresden rijdt sinds 2001 een vrachttram tussen een distributiecentrum en een fabriek van Volkswagen. Hij gebruikt de tramsporen, maar wordt niet op de openbare weg geladen en gelost.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login

 
 
Franse supermarkt test bevoorrading per tram – Flows

Franse supermarkt test bevoorrading per tram

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren

Vrachtverkeer per tram is geen nieuw idee. Tot het midden van de vorige eeuw waren er vrachtdiensten in enkele Europese steden, hoofdzakelijk in Duitsland. Zo’n twintig jaar geleden werd het idee gelanceerd om daar nieuw leven in te blazen. In 2008 werd in Amsterdam de CityCargo succesvol getest, maar de ambitieuze plannen om er 42 vrachttrams en 600 e-cars te laten rijden moesten worden opgeborgen wegens te duur. De investeerders hielden er een financiële kater van 6 miljoen euro aan over. Ook in Dresden rijdt sinds 2001 een vrachttram tussen een distributiecentrum en een fabriek van Volkswagen. Hij gebruikt de tramsporen, maar wordt niet op de openbare weg geladen en gelost.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login