Nederlandse spoorbranche luidt noodklok vanwege stijgende tarieven

Nieuws, Spoorvervoer
Jan-Kees Verschuure
Trein DB Cargo
Trein DB Cargo © Deutsche Bahn AG

DB Cargo NL en Railgood hebben ingang gezocht bij de Nederlandse overheden omdat groeiende tariefverschillen met het buitenland de concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer zouden verslechteren. “Dat vormt een directe bedreiging voor het vestigingsklimaat”, zegt Jelle Rebbers van DB Cargo NL.

De volumes daalden in 2023 met bijna 12%. In de oproepen van onder andere spoorvervoerder DB Cargo NL en brancheorganisatie Railgood, in aanloop van een commissievergadering in de Tweede Kamer op 12 september 2024, werden de tarifering en de basiskwaliteit van het spoor aangestipt als medekatalysators van de ‘vrije val van het goederenvervoer’, meldt Spoorpro.

Omgekeerde modal shift

Er is sprake van een omgekeerde modal shift: in plaats van de gewenste verschuiving van wegvervoer naar spoor en binnenvaart is de afgelopen jaren het tegenovergestelde het geval. Die ontwikkeling stipt DB Cargo NL ook in zijn notitie aan. De zorgen liggen voornamelijk bij nieuwe tarieven voor spoorgebruik die ProRail zal hanteren vanaf 2026.

De infraheffingen voor het opstellen en rangeren van de Nederlandse spoorbeheerder zijn in 2024 en 2025 tot vier keer hoger dan die van de Duitse pendant DB InfraGO, die op zijn beurt weer fors duurder is dan Infrabel. Vanaf 2026 is ProRail 30% tot ruim twee keer zo duur als DB InfraGO.

Toezegging

“Dat vormt een directe bedreiging voor het Nederlandse vestigingsklimaat. Ondernemers willen net als bedrijven in BelgiĂ« en Duitsland kunnen beschikken over concurrerende verbindingen over de weg, het water Ă©n het spoor”, schreef directielid Jelle Rebbers van DB Cargo NL in een brief aan leden van de Tweede Kamer.

Na het commissiedebat heeft staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat toegezegd met de sector in gesprek te gaan over de prijzen. Daarnaast zal hij samen met de sector een plan maken voor goederenvervoer per spoor in Nederland. Dat heeft net als de binnenvaart sowieso te lijden onder de structureel dalende aanvoer van kolen.

Nederlandse spoorbranche luidt noodklok vanwege stijgende tarieven – Flows

Nederlandse spoorbranche luidt noodklok vanwege stijgende tarieven

Nieuws, Spoorvervoer
Jan-Kees Verschuure
Trein DB Cargo
Trein DB Cargo © Deutsche Bahn AG

DB Cargo NL en Railgood hebben ingang gezocht bij de Nederlandse overheden omdat groeiende tariefverschillen met het buitenland de concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer zouden verslechteren. “Dat vormt een directe bedreiging voor het vestigingsklimaat”, zegt Jelle Rebbers van DB Cargo NL.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login

 
Â