SNCF-groep werkt samen met Ovinto aan ‘Waze’ voor spoorvervoer

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Frederick Ronse (l.) en Tim Mertens bij een tankwagon op de site van Evonik
Frederick Ronse (l.) en Tim Mertens bij een tankwagon op de site van Evonik © Koen Heinen

Softwarebedrijf Ovinto heeft met de SNCF-groep een samenwerkingsakkoord gesloten om alle relevante commerciële data met betrekking tot transporten van de gezamenlijke klanten, digitaal uit te wisselen. Doel is een ‘Waze’ voor spoorvervoer te creëren.

Frederick Ronse, CEO en oprichter van  het West-Vlaamse Ovinto, kwam het opzet uitleggen bij chemiebedrijf Evonik in de Antwerpse haven, een van de klanten van Ovinto. “We zijn in 2010 begonnen met track & trace-sensoren voor spoorwagons, maar zijn nu 100% geëvolueerd naar software. Tot nu toe hebben we ons altijd gefocust op verladers maar we trekken dat nu open naar spooroperatoren, leasingbedrijven, workshops, depots en forwarders. Zo kunnen we de technische data van een wagon koppelen aan de los- en laaddata. We willen de transparantie en de service naar de klanten vergroten en verbeteren”, legt Ronse uit.

Archaïsch

Die data-uitwisseling gebeurt nu nog via fax, telefoon of e-mail. “Dat is archaïsch. Met onze software leveren we een ondersteunende tool voor de software van de industriereuzen en leggen we een connectie met andere databases. Van daaruit kunnen we een analyse maken, orkestreren en aansturen. Met de tool kunnen bedrijven zelf configureren en koppelen met andere databronnen. Nu zitten alle data verspreid en de bedoeling is om ze samen te brengen om meer visibiliteit te creëren. De tool is heel breed te gebruiken”, zegt Ronse.

Stap voor stap

“Dit is een ‘stap voor stap’-verhaal. Wagonverhuurders bijvoorbeeld vrezen dat de klanten minder wagons zullen huren omdat ze exact weten waar hun wagons staan”, voegt hij eraan toe.

De tags waren een eerste revolutionaire stap, maar de operatoren zeiden ‘neen’

“We zullen ook de spooroperatoren moeten teasen om data te delen. Dat wordt een hele challenge. Wij zijn in 2010 gestart met track & trace via tags op onze wagons. Het heeft nog tot 2016 geduurd vooraleer wagonleasemaatschappij VTG zijn 85.000 wagons heeft uitgerust met gps. Die tags waren een eerste revolutionaire stap, maar de operatoren zeiden ‘neen’. Dat begon de bedrijven zo tegen te steken dat zowel bij Evonik als bij BASF de wagons werden uitgerust met trackers. Verschillende bedrijven gingen ook hun data delen en digitaal koppelen”, zegt Tim Mertens, assistent Logistieke Processen bij Evonik.

Het chemiebedrijf deed in 2020 een test met tags op wagons zonder gps maar via het ‘narrowband IoT’ (internet of things)-netwerk van Orange.

Waze voor spoorvervoer

“Er is zoveel logistieke ‘pijn’ op het spoor  door de operatoren dat de klanten zelf data zijn gaan doorgeven aan de operatoren. In ruil vroegen we de operatoren om commerciële data met ons te delen. Zo kunnen we een ‘Waze’ voor spoorvervoer creëren. Maar veel spooroperatoren werken nog in silo’s”, zegt Mertens.

Revolutionair

Terwijl SNCF volgens Frederick Ronse destijds een van de grootste tegenstanders was om data te delen, is het nu toch overstag gegaan. “We hebben een overeenkomst gesloten om alle relevante data te delen. Dat gaat over de locatie van de trein, de rijpaden, enzovoort en dat voor single wagon load. Door de digitale CMR op te vragen, kunnen we alle relevante commerciële data delen. Dat is revolutionair”, zegt Ronse.

“We creëren interactie tussen bedrijven die vooruit willen. Dat moet een boost geven richting de andere operatoren. Laat ons samenwerken binnen dit verhaal”, benadrukt Mertens.

Overview emissies en demurrage

Naast het delen van commerciële data betreffende het transport, zal SNCF ook data delen in verband met de emissies. “Hopelijk wordt dat een gamechanger in Europa”, zegt Ronse.

Naast de emissies kan via de tool ook een ‘demurrage’-overview gemaakt worden. Dat zijn de kosten die worden aangerekend als een wagon te lang bij een klant blijft staan. “Dankzij die overview kunnen we de klanten informeren over de extra kosten die ze riskeren. Dat resulteert in minder demurrage en bovendien zijn de wagons efficiënter in rotatie”, legt Ronse uit.

Evonik gebruikt de datadeling ook binnen het eigen concern. “Zo moeten we geen wagons bijhuren omdat we weten waar onze wagons staan. Bovendien kunnen we met hetzelfde aantal mensen meer complexe verhalen aan”, besluit Mertens.

De tool van Ovinto wordt ondertussen al door 22 van de top-50 chemiebedrijven gebruikt. De overeenkomst met SNCF-groep omvat ook Fret SNCF, Railtraxx en Forwardis, allemaal filialen van de Franse spoorgroep.

SNCF-groep werkt samen met Ovinto aan ‘Waze’ voor spoorvervoer – Flows

SNCF-groep werkt samen met Ovinto aan ‘Waze’ voor spoorvervoer

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Frederick Ronse (l.) en Tim Mertens bij een tankwagon op de site van Evonik
Frederick Ronse (l.) en Tim Mertens bij een tankwagon op de site van Evonik © Koen Heinen

Softwarebedrijf Ovinto heeft met de SNCF-groep een samenwerkingsakkoord gesloten om alle relevante commerciële data met betrekking tot transporten van de gezamenlijke klanten, digitaal uit te wisselen. Doel is een ‘Waze’ voor spoorvervoer te creëren.

Frederick Ronse, CEO en oprichter van  het West-Vlaamse Ovinto, kwam het opzet uitleggen bij chemiebedrijf Evonik in de Antwerpse haven, een van de klanten van Ovinto. “We zijn in 2010 begonnen met track & trace-sensoren voor spoorwagons, maar zijn nu 100% geëvolueerd naar software. Tot nu toe hebben we ons altijd gefocust op verladers maar we trekken dat nu open naar spooroperatoren, leasingbedrijven, workshops, depots en forwarders. Zo kunnen we de technische data van een wagon koppelen aan de los- en laaddata. We willen de transparantie en de service naar de klanten vergroten en verbeteren”, legt Ronse uit.

Archaïsch

Die data-uitwisseling gebeurt nu nog via fax, telefoon of e-mail. “Dat is archaïsch. Met onze software leveren we een ondersteunende tool voor de software van de industriereuzen en leggen we een connectie met andere databases. Van daaruit kunnen we een analyse maken, orkestreren en aansturen. Met de tool kunnen bedrijven zelf configureren en koppelen met andere databronnen. Nu zitten alle data verspreid en de bedoeling is om ze samen te brengen om meer visibiliteit te creëren. De tool is heel breed te gebruiken”, zegt Ronse.

Stap voor stap

“Dit is een ‘stap voor stap’-verhaal. Wagonverhuurders bijvoorbeeld vrezen dat de klanten minder wagons zullen huren omdat ze exact weten waar hun wagons staan”, voegt hij eraan toe.

De tags waren een eerste revolutionaire stap, maar de operatoren zeiden ‘neen’

“We zullen ook de spooroperatoren moeten teasen om data te delen. Dat wordt een hele challenge. Wij zijn in 2010 gestart met track & trace via tags op onze wagons. Het heeft nog tot 2016 geduurd vooraleer wagonleasemaatschappij VTG zijn 85.000 wagons heeft uitgerust met gps. Die tags waren een eerste revolutionaire stap, maar de operatoren zeiden ‘neen’. Dat begon de bedrijven zo tegen te steken dat zowel bij Evonik als bij BASF de wagons werden uitgerust met trackers. Verschillende bedrijven gingen ook hun data delen en digitaal koppelen”, zegt Tim Mertens, assistent Logistieke Processen bij Evonik.

Het chemiebedrijf deed in 2020 een test met tags op wagons zonder gps maar via het ‘narrowband IoT’ (internet of things)-netwerk van Orange.

Waze voor spoorvervoer

“Er is zoveel logistieke ‘pijn’ op het spoor  door de operatoren dat de klanten zelf data zijn gaan doorgeven aan de operatoren. In ruil vroegen we de operatoren om commerciële data met ons te delen. Zo kunnen we een ‘Waze’ voor spoorvervoer creëren. Maar veel spooroperatoren werken nog in silo’s”, zegt Mertens.

Revolutionair

Terwijl SNCF volgens Frederick Ronse destijds een van de grootste tegenstanders was om data te delen, is het nu toch overstag gegaan. “We hebben een overeenkomst gesloten om alle relevante data te delen. Dat gaat over de locatie van de trein, de rijpaden, enzovoort en dat voor single wagon load. Door de digitale CMR op te vragen, kunnen we alle relevante commerciële data delen. Dat is revolutionair”, zegt Ronse.

“We creëren interactie tussen bedrijven die vooruit willen. Dat moet een boost geven richting de andere operatoren. Laat ons samenwerken binnen dit verhaal”, benadrukt Mertens.

Overview emissies en demurrage

Naast het delen van commerciële data betreffende het transport, zal SNCF ook data delen in verband met de emissies. “Hopelijk wordt dat een gamechanger in Europa”, zegt Ronse.

Naast de emissies kan via de tool ook een ‘demurrage’-overview gemaakt worden. Dat zijn de kosten die worden aangerekend als een wagon te lang bij een klant blijft staan. “Dankzij die overview kunnen we de klanten informeren over de extra kosten die ze riskeren. Dat resulteert in minder demurrage en bovendien zijn de wagons efficiënter in rotatie”, legt Ronse uit.

Evonik gebruikt de datadeling ook binnen het eigen concern. “Zo moeten we geen wagons bijhuren omdat we weten waar onze wagons staan. Bovendien kunnen we met hetzelfde aantal mensen meer complexe verhalen aan”, besluit Mertens.

De tool van Ovinto wordt ondertussen al door 22 van de top-50 chemiebedrijven gebruikt. De overeenkomst met SNCF-groep omvat ook Fret SNCF, Railtraxx en Forwardis, allemaal filialen van de Franse spoorgroep.