Trafiekvolume Hupac daalt fors mede door gebrekkige infrastructuur

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Megatrailers Hupac
Megatrailers Hupac © Hupac

Spooroperator Hupac heeft vorig jaar in totaal 975.000 eenheden in gecombineerd spoor-/wegvervoer getransporteerd. Dat is een daling met 11,7% in vergelijking met 2022 als gevolg van dalende vraag, prijsstijgingen en gebrekkige infrastructuur.

De 975.000 gecombineerd vervoereenheden vertegenwoordigen het equivalent van 1,866 miljoen teu. Alle segmenten deelden in de negatieve ontwikkeling van de volumes, al waren er onderlinge verschillen. Zo bleef de daling in de kernmarkt, het trans-Alpijns transport via Zwitserland, beperkt tot 7,6%. Op die route werden vorig jaar 540.000 gecombineerd vervoereenheden getransporteerd.

Hupac wijt de tegenvallende trafiekvolumes onder meer aan de dalende transportvraag in Europa. Daarnaast zetten een aantal andere factoren de sector onder druk. Een daarvan is de gebrekkige staat van de spoorinfrastructuur, voornamelijk in Duitsland. Die leidt tot capaciteitsbottlenecks, vertragingen en het schrappen van ritten. Ook het spoorongeval in de Gotthard Basistunnel was zo’n storende factor. Dankzij een aantal goede oplossingen die werden bereikt in samenwerking met de Zwitserse spoormaatschappij SBB, kon de impact beperkt worden.

We moeten er alles aan doen om een reverse modal shift van spoor naar wegvervoer te stoppen

Nog een factor die in het nadeel van de spoorsector speelt, zijn de stijgende kosten. Kostenstijgingen met dubbele cijfers werken contraproductief, aldus Hupac. “We moeten er alles aan doen om een reverse modal shift van spoor naar wegvervoer te stoppen”, benadrukt Michail Stahlhut, CEO van Hupac Group. Hij verwijst onder meer naar de onverwachte vermindering van de subsidies voor de rijpadvergoeding in Duitsland. Daardoor verslechteren de marktomstandigheden voor gecombineerd vervoer. Hij waarschuwt dat de extra kosten zullen doorberekend worden aan de markt.

Alternatief voor Rijnvallei

Hans-Jörg Bertschi, voorzitter van de raad van bestuur van Hupac, vraagt aandacht voor de alternatieve route voor de Rijnvallei via Frankrijk. “De routes Lauterbourg-Straatsburg-Basel en Antwerpen-Metz-Basel zijn cruciaal voor de modal shift. Zij vertegenwoordigen een alternatief voor de Rijnvallei en moeten prioritair ontwikkeld worden voor vrachtvervoer”, zegt hij. Daarnaast pleit hij voor de aanleg van parkeersporen waar treinen kunnen wachten in geval van een spoorstoring  in plaats van te worden geschrapt.

Toekomststrategie

Ondanks de moeilijke economische situatie blijft Hupac verder inzetten op klimaatvriendelijk gecombineerd vervoer. Het Europese netwerk wordt aangepast aan de marktsituatie. In sommige gevallen worden vertrekken tijdelijk geconsolideerd. Andere diensten worden dan weer uitgebreid. Dat is onder meer het geval op de route tussen Zeebrugge en Noord-Italië waar recent bijkomende vertrekken werden aangekondigd naar Novara en Busto Arsizio en een nieuwe verbinding naar Piacenza.

Daarnaast maakt de operator werk van langere en zwaardere treinen, efficiënte terminals en wil het de competitiviteit versterken door private spooroperatoren te promoten en digitale transformatie.

Trafiekvolume Hupac daalt fors mede door gebrekkige infrastructuur – Flows

Trafiekvolume Hupac daalt fors mede door gebrekkige infrastructuur

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Megatrailers Hupac
Megatrailers Hupac © Hupac

Spooroperator Hupac heeft vorig jaar in totaal 975.000 eenheden in gecombineerd spoor-/wegvervoer getransporteerd. Dat is een daling met 11,7% in vergelijking met 2022 als gevolg van dalende vraag, prijsstijgingen en gebrekkige infrastructuur.

De 975.000 gecombineerd vervoereenheden vertegenwoordigen het equivalent van 1,866 miljoen teu. Alle segmenten deelden in de negatieve ontwikkeling van de volumes, al waren er onderlinge verschillen. Zo bleef de daling in de kernmarkt, het trans-Alpijns transport via Zwitserland, beperkt tot 7,6%. Op die route werden vorig jaar 540.000 gecombineerd vervoereenheden getransporteerd.

Hupac wijt de tegenvallende trafiekvolumes onder meer aan de dalende transportvraag in Europa. Daarnaast zetten een aantal andere factoren de sector onder druk. Een daarvan is de gebrekkige staat van de spoorinfrastructuur, voornamelijk in Duitsland. Die leidt tot capaciteitsbottlenecks, vertragingen en het schrappen van ritten. Ook het spoorongeval in de Gotthard Basistunnel was zo’n storende factor. Dankzij een aantal goede oplossingen die werden bereikt in samenwerking met de Zwitserse spoormaatschappij SBB, kon de impact beperkt worden.

We moeten er alles aan doen om een reverse modal shift van spoor naar wegvervoer te stoppen

Nog een factor die in het nadeel van de spoorsector speelt, zijn de stijgende kosten. Kostenstijgingen met dubbele cijfers werken contraproductief, aldus Hupac. “We moeten er alles aan doen om een reverse modal shift van spoor naar wegvervoer te stoppen”, benadrukt Michail Stahlhut, CEO van Hupac Group. Hij verwijst onder meer naar de onverwachte vermindering van de subsidies voor de rijpadvergoeding in Duitsland. Daardoor verslechteren de marktomstandigheden voor gecombineerd vervoer. Hij waarschuwt dat de extra kosten zullen doorberekend worden aan de markt.

Alternatief voor Rijnvallei

Hans-Jörg Bertschi, voorzitter van de raad van bestuur van Hupac, vraagt aandacht voor de alternatieve route voor de Rijnvallei via Frankrijk. “De routes Lauterbourg-Straatsburg-Basel en Antwerpen-Metz-Basel zijn cruciaal voor de modal shift. Zij vertegenwoordigen een alternatief voor de Rijnvallei en moeten prioritair ontwikkeld worden voor vrachtvervoer”, zegt hij. Daarnaast pleit hij voor de aanleg van parkeersporen waar treinen kunnen wachten in geval van een spoorstoring  in plaats van te worden geschrapt.

Toekomststrategie

Ondanks de moeilijke economische situatie blijft Hupac verder inzetten op klimaatvriendelijk gecombineerd vervoer. Het Europese netwerk wordt aangepast aan de marktsituatie. In sommige gevallen worden vertrekken tijdelijk geconsolideerd. Andere diensten worden dan weer uitgebreid. Dat is onder meer het geval op de route tussen Zeebrugge en Noord-Italië waar recent bijkomende vertrekken werden aangekondigd naar Novara en Busto Arsizio en een nieuwe verbinding naar Piacenza.

Daarnaast maakt de operator werk van langere en zwaardere treinen, efficiënte terminals en wil het de competitiviteit versterken door private spooroperatoren te promoten en digitale transformatie.