Reverse modal shift dreigt door 10 miljard meerkost energie bij spoor

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
20220328 spoorinfrastructuur Infrabel
Spoorinfrastructuur van spoornetbeheerder Infrabel © Infrabel

Volgens de Europese spoororganisatie CER stevent de sector af op een extra kost van 10 miljard euro per jaar door de hoge energiekosten. Daardoor komt de financiële duurzaamheid van de bedrijven in gevaar en dreigt een reverse modal shift.

De Europese gemeenschap van spoor- en spoorinfrastructuurbedrijven CER doet een oproep voor steun aan Europa naar aanleiding van de buitengewone Energy Council die vandaag 13 december 2022 plaatsvindt.

Volgens de organisatie wordt 80% van alle passagiers- en goederentreinen elektrisch aangedreven. Het spoor is de grootste elektriciteitsverbruiker in Europa. Volgen Eurostat bedraagt het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van het spoor 50 miljar KWh of 2% van de beschikbare elektriciteit in de EU.

Prijsstijging

Uit een rondvraag bij spooroperatoren in oktober blijkt dat de Europese spoorbedrijven gemiddeld  200 euro per MWh voor elektriciteit betalen. De verwachte tarieven voor 2023 gaan van 300 tot 400 euro per MWh, maar de meeste operatoren voorzien een gemiddelde prijs van 500 euro/MWh.

Concurrentievermogen en reverse modal shift

Door die hoge tarieven dreigt het concurrentievermogen van het spoor tegenover het wegvervoer in het gedrang te komen. Want de dieselprijzen stijgen minder snel dan de elektriciteitsprijzen. Een bijkomend risico is een verschuiving van spoor naar wegvoer, terwijl het spoor er juist kan toe bijdragen de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU te behalen.

Weinig steun

Ondanks herhaalde oproepen kan de spoorsector volgens CER op weinig steun van de overheden rekenen. Enkele EU-lidstaten overwegen wel steun maar te weinig. “Wanneer we er niet in slagen om de situatie om te buigen, komen alle inspanningen van het laatste decennium en het beleid voor 2030 en 2050 met het oog op een groene transitie van de Europese mobiliteit, in gevaar”, besluit Alberto Mazzola, executive director van de CER.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Reverse modal shift dreigt door 10 miljard meerkost energie bij spoor – Flows

Reverse modal shift dreigt door 10 miljard meerkost energie bij spoor

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
20220328 spoorinfrastructuur Infrabel
Spoorinfrastructuur van spoornetbeheerder Infrabel © Infrabel

Volgens de Europese spoororganisatie CER stevent de sector af op een extra kost van 10 miljard euro per jaar door de hoge energiekosten. Daardoor komt de financiële duurzaamheid van de bedrijven in gevaar en dreigt een reverse modal shift.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login