Verdieping tunnel Zelzate heet hangijzer op North Sea Port Conference

Eventverslag, Havens
Koen Dejaeger
Panelgesprek met Geert Van Poelvoorde, Dr Mahmut Kursun en Jelle van Koevorden
Panelgesprek met Geert Van Poelvoorde, Dr Mahmut Kursun en Jelle van Koevorden © ProMedia

Ter gelegenheid van de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, organiseerde ProMedia op vrijdag 11 oktober de North Sea Port Conference. Ruim 650 bezoekers namen eerst een kijkje bij de gloednieuwe sluis en doken nadien in een inhoudelijk congres. Heet hangijzer was de nood aan een verdieping van de tunnel van Zelzate.

“Vandaag beleven we een historisch moment voor North Sea Port en voor de samenwerking tussen België en Nederland”, stak Daan Schalck, CEO van North Sea port, van wal. “De nieuwe sluis die we hier realiseren, vertegenwoordigt niet alleen een technisch meesterwerk, maar is ook het beginpunt van een nieuw tijdperk voor de gehele kanaalzone. Onze ambitie met deze sluis reikt ver: dit project stelt ons in staat om op mondiaal niveau mee te spelen en versterkt onze positie als internationale haven.”

“Het belang van de sluis gaat verder dan het technische aspect. Het is een symbool van de langdurige samenwerking tussen België en Nederland, een partnerschap dat zijn wortels heeft in onze gedeelde geschiedenis en visie voor de toekomst. Dit project benadrukt de sterke verstandhouding tussen onze landen en het potentieel van samenwerking in de grensregio. Ondanks de pittige discussies over zaken zoals het budget, hebben we laten zien dat we in staat zijn om samen iets groots neer te zetten.”

Potentieel benutten

Met deze sluis, de vierde grootste in Europa, is de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van North Sea Port. “Deze sluis is niet het eindpunt, maar juist het beginpunt van nieuwe mogelijkheden”, aldus Schalck. “Dankzij de komst van de sluis kunnen we grotere schepen ontvangen. Dat zal niet alleen de afwikkeling van de binnenvaart verbeteren, maar ook bijdragen aan de groei van een meer duurzame binnenvaartsector. Minder wachttijden en grotere schepen betekenen lagere kosten voor bedrijven – een besparing van miljoenen euro’s.”

“Onze ambitie stopt niet bij deze sluis. Er liggen nog talloze mogelijkheden voor ons, en we zullen niet op onze lauweren rusten. De fusiehaven en de nieuwe sluis bewijzen dat samenwerking loont en dat de toekomst vol kansen ligt. Laten we samen blijven werken om het volledige potentieel van deze sluis en ons havencomplex te benutten, en om North Sea Port verder op de kaart te zetten als het kloppende hart van de Europese binnenvaart en maritieme logistiek”, zei Schalck.

Industrie

Tijdens een daaropvolgend panelgesprek benadrukten zowel Geert van Poelvoorde, CEO ArcelorMittal Europe, als Jelle van Koevorden, managing & route director DFDS, het belang van de nieuwe sluis.

“Bij ArcelorMittal verwerken we in Gent jaarlijks 11 miljoen ton grondstoffen tot 5 miljoen ton staal”, aldus van Poelvoorde. “De strategische ligging van de fabriek is dan ook cruciaal en de nieuwe sluis in Terneuzen biedt ons de kans om onze positie te versterken. Gent transformeert van een semi-kustgelegen fabriek naar een volwaardige kustgelegen haven, wat ons in staat stelt om te profiteren van grotere schepen en betere verbindingen met de wereldwijde markten.”

Van Poelvoorde verwees ook naar het blijvende knelpunt onderweg naar Gent: de tunnel in Zelzate. “De kanaaldiepte is er slechts 12,5 meter en zodoende moeten er ook verdere stappen worden gezet om de toegang te verbeteren”, aldus de CEO. Van Poelvoorde kreeg nadien de lachers op zijn hand met een verwijzing naar een uitspraak van EU-afgevaardigde Eddy Liegeois, die aangaf zich wat te schamen over de ‘schamele’ 48 miljoen euro die Europa had bijgedragen aan het 1,2 miljard kostende project. “We hebben nog budget nodig voor de verdieping van de tunnel van Zelzate, en we weten nu vanwaar dat zou kunnen komen. Dit project overstijgt nationale grenzen en is een perfect voorbeeld van een samenwerking op EU-niveau tussen België en Nederland”, aldus nog de CEO van ArcelorMittal Europe.

Gamechanger

Voor DFDS, met een route van Gent naar Göteborg, is de nieuwe sluis een gamechanger. “Wij zorgen voor de supplychain van Volvo Cars en Trucks in Gent, waarbij de precisie van onze operaties cruciaal is. Onze just-in-time leveringen bereiken een accuraatheid van 98%, en dankzij de nieuwe sluis kunnen we nu een tijdswinst van een uur per schip realiseren – wat enorm is, gezien het feit dat we deze route 1.000 keer per jaar bevaren. Dit is niet alleen gunstig voor de efficiëntie, maar draagt ook bij aan het concept van de Green Corridor, waarbij we trager kunnen varen, wat voordelig is voor het milieu.”

“Er zijn wel nog enkele nautische beperkingen, zoals de breedte van het kanaal, die momenteel 37 meter is. Voor toekomstige groei en verdere efficiëntie zou een uitbreiding naar 47 meter nodig zijn. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in de infrastructuur, zoals het aanpassen van de bochten en voorzien in passagestroken. Hoewel dit lange termijnplannen zijn, is het nu al belangrijk om de voorbereidingen te treffen”, klinkt het nog.