De start van de Gemini Coorporation van Maersk en Hapag-Lloyd dwingt enkele carriers om hun netwerk aan te passen. Het Vessel Sharing Agreement van Hapag-Lloyd en ZIM tussen de Med en Noord-Amerika blijft wel overeind.
Maersk kondigde eerder deze week de start van een nieuwe TA10 Service tussen Turkije, Italië, Tanger Med en de Amerikaanse havens Newark, Norfolk, Savannah en Port Everglades aan. Het gaat om een gezamenlijke dienst met Hapag-Lloyd, die de Duitse partner als Turkey Express Service (TEX) zal verkopen, en die Hapag-Lloyds bestaande TEX-dienst opvolgt.
De nieuwe TA10/TEX-loop zal door meer schepen (acht) verzekerd worden omdat er in vergelijking met de huidige TEX extra aanlopen in Ambarli, Livorno en Port Everglades bijkomen. De Israëlische rederij ZIM die nu op de oude TEX slots koopt onder de naam Zim Container Turkiye Service (ZCT), zal ook die nieuwe dienst als ZCT verkopen.
Negende schip
Door de start van Gemini Cooperation zal ZIM niet langer slots van Hapag-Lloyd kunnen kopen op de huidige MGX-dienst tussen het Middellandse Zeegebied en de Golf van Mexico of op de AL6-dienst tussen de Westmed en de Amerikaanse oostkust. Die AL6 is een dienst die Hapag-Lloyd nu nog samen met CMA CGM en OOCL aanbiedt.
Om het verlies van die allocaties te compenseren, zal ZIM de eigen Zim Container Atlantic Service (ZCA) op het vaargebied uitbreiden. Er komt een negende schip bij om extra aanlopen in Livorno en Kingston mogelijk te maken. Kingston wordt een hub voor bestemmingen in de Golf van Mexico en Centraal-Amerika, terwijl er in Livorno een connectie komt met de nieuwe TA10/TEX/ZCI-dienst.
Hapag-Lloyd zal ook na februari 2025 slots blijven kopen op de ZCA-dienst, die de Duitse rederij als AL7 Service in de markt zet. Maersk is niet bij dit Vessel Sharing Agreement betrokken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.