Ocean Network Express (ONE) sloot het tweede kwartaal van 2024, dat bij de Japanners loopt van juli tot en met september 2024, af met een omzet van 5,8 miljard dollar. Dat is een stijging van 65% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De nettowinst bedroeg 1,9 miljard dollar.
“Vooral de vrachtbewegingen tussen Azië-Noord-Amerika en Azië-Europa namen toe door een consistente consumentenvraag en een vroeg piekseizoen in juli en augustus. Daarnaast zijn vroege verschepingen in de Noord-Amerikaanse handel een reactie op mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen”, meldt de Japanse containercarrier ONE, de gezamenlijke dochter van NYK, “K” Line en Mitsui OSK Lines (MOL), in zijn laatste kwartaalrapport.
+5.916%
De operationele winst steeg met 447%, van 436 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2023 naar 2,4 miljard dollar in 2024. De inkomsten voor interesten en belastingen (ebit) steeg met maar liefst 5.916%, van 31 miljoen dollar naar 1,8 miljard. De nettowinst kwam uit op 1,9 miljard dollar. Dat is een stijging van 969%. In het tweede kwartaal van 2023 bedroeg de nettowinst ‘slechts’ 187 miljoen dollar.
Voor het boekjaar 2023 schreef ONE de zwakke resultaten vooral toe aan de lage vrachttarieven en de enorme toestroom van nieuwe schepen.
Amerikaanse verkiezingen
Ondanks de positieve resultaten is CEO van ONE Jeremy Nixon voorzichtig over de toekomst. “Naast de huidige geopolitieke situatie heeft de sector te maken met extra onzekerheid over de uiteindelijke uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen en de arbeidssituatie in de havens van USEC (U.S East Coast Ports red.).”
“ONE zal de veranderende macro-omstandigheden nauwlettend blijven volgen en een flexibele en effectieve controle houden over zijn wereldwijde activiteiten en prestaties op het gebied van klantenservice. Dit inclusief een succesvolle lancering van het nieuwe Premier Alliance E-W netwerk vanaf januari 2025″, besluit hij.
Voor de prognose voor het volledige jaar 2024 is de nettowinst herzien van 2,7 miljard naar 3 miljard dollar.
Het volledige rapport vindt u hier terug.