Containertrends: digitalisering logistieke operaties blijft uitdaging

Video, Havens
Koen Dejaeger
Containertrends 2024
Containertrends 2024 © Wilfried Deferme

Het digitaliseren van de operaties aan land blijft een grote uitdaging om de logistieke keten te optimaliseren. Dat kwam naar voor tijdens het Flowsevent Containertrends. Aan de waterzijde hebben de nieuwe allianties de kaarten opnieuw geschud, met behoorlijk wat wijzigingen tot gevolg.

De maritieme community kwam op donderdagavond 17 oktober samen in Hof ter Delft voor het Flowsevent Containertrends. Aan de hand van een keynote-presentatie van Stefan Verberckmoes, senior data analyst bij Alphaliner, kregen de aanwezigen een mooi overzicht van de trends in de containerlijnvaart.

Tijdens de keynote werd er uitgebreid ingegaan op de nieuwe allianties en de verschuivingen die ze met zich meebrengen. De voorspelling tijdens de vorige editie van Containertrends was dat veel rederijen het moeilijk zouden krijgen vanwege een overcapaciteit aan schepen. De crisis in de Rode Zee zorgde voor uitstel van executie: alle grote containerrederijen hebben hun dienstenĀ vanuit China of India naar Europa omgeleid via Kaap de Goede Hoop. Ze hebben daarom 25 tot 30% meer schepen nodig.

Inland Terminals

Het feit dat rederijen steeds vaker participaties nemen in inlandterminals, zoals MSC via Medlog in Port of Limburg op de voormalige Ford Genk-site, duidt op het toenemende strategische belang ervan. Gezien er meer wordt ingezet op binnenvaart, weerklinkt ook de roep om meer digitalisering. Vandaag blijkt iedereen vooral met aparte projecten bezig te zijn en wordt er naast elkaar gewerkt, klinkt het.

De expediteur ligt dan weer wakker van de (digitalisering van de) douaneprocessen, zo bleek uit een gesprek met voorzitter van FORWARD Belgium Wim Gijbels.

Capaciteit

De haven van Antwerpen kampt met een tekort aan capaciteit. Omdat het ECA-project ā€“ een tweede getijdedok dat al operationeel had moeten zijn – op zich laat wachten, kwam Katoen Natie op de proppen met een plan. Het Bevrijdingsdok, ooit de thuishaven van MSC in Antwerpen, zou opnieuw als containerdok kunnen fungeren. Dat heeft voor- en nadelen: de ruimte is beschikbaar en de ontsluiting is goed, maar achter de sluizen wordt het moeilijk om een grote rederij te vinden die daar haar operaties kan inrichten.

Bekijk hier de video: