‘MSC Marie’ nieuw recordschip voor Panamakanaal

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Marie' (16.616 teu) in Panama
De ‘MSC Marie’ (16.616 teu) in Panama © ACP

Het neopanamaxschip ‘MSC Marie’ werd vorige vrijdag 30 augustus het grootste containerschip ooit dat door het Panamakanaal voer. De kanaalbeheerder werkt intussen aan een 2 miljard dollar kostend project om het kanaal optimaal te laten functioneren.

Volgens de Panama Canal Authority werd met de transit van de ‘MSC Marie’ het vorige record van de ‘Ever Max’ verbroken. De ‘MSC Marie’ vaart in MSC’s New Santana Service vanuit het Verre Oosten naar Centraal-Amerika en de oostkust van Zuid-Amerika. Na het vertrek uit Mexicaanse haven Manzanillo voer het schip door Panama naar de Atlantische Oceaan, waar de neopanamax nu ligt te wachten tot er op 7 september een ligplaats beschikbaar is in de Panamese haven Colon.

Het is niet duidelijk waar de kanaalbeheerder zijn informatie over het schip haalt. Volgens de eigenaar van de ‘MSC Marie’ (Seaspan) en de scheepwerf die de neopanamax in februari van dit jaar opleverde (Yangzijiang Shipbuilding), gaat het om een schip van 16.616 teu, maar de Panama Canal Authority heeft het over een recordschip van 17.640 teu.

Verbetering

Dat is volgens de Panamezen een verbetering van het record van de ‘Ever Max’, waaraan een capaciteit van 17.312 teu wordt toegedicht. Volgens de Franse databank Alphaliner en scheepsbouwer Samsung Heavy Industries heeft de ‘Ever Max’ echter een nominale capaciteit van 15.372 teu. Tijdens de maidentrip van de ‘Ever Max’ moest dat schip in Balboa nog 1.400 teu lossen, die per spoor naar de andere kant van het Panamakanaal werden gebracht. Het schip lag te diep in het water voor een probleemloze transit.

Door het droogteprobleem moest de Panama Canal Authority niet alleen de maximale diepang van de transiterende schepen beperken, maar werd ook het aantal dagelijkse versassingen aan banden gelegd. Bij elke sluispassage stroomt water uit het centrale meer van Gatun weg.

Stuwdam

Om het waterpeil in Gatun op peil te houden wordt nu een project voorbereid om de rivier Indio af te dammen. Tussen het stuwmeer dat daardoor zou ontstaan en het meer van Gatun zou door een gebergte heen een verbinding van een achttal kilometer gegraven moeten worden, zodat er in Gatun altijd voldoende water zou zijn om de sluizen te laten functioneren.

Dat project wordt nu in detail bestudeerd. Het zou vijf tot zes jaar vergen om het te voltooien en ongeveer 2 miljard dollar kosten. Volgens de Panama Canal Authority zouden er dan in periodes van droogtes geen restricties meer moeten zijn. Het project stuit wel op lokaal verzet van boeren, die onteigend zouden moeten worden om plaats te maken voor het nieuwe stuwmeer.

‘MSC Marie’ nieuw recordschip voor Panamakanaal – Flows

‘MSC Marie’ nieuw recordschip voor Panamakanaal

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Marie' (16.616 teu) in Panama
De ‘MSC Marie’ (16.616 teu) in Panama © ACP

Het neopanamaxschip ‘MSC Marie’ werd vorige vrijdag 30 augustus het grootste containerschip ooit dat door het Panamakanaal voer. De kanaalbeheerder werkt intussen aan een 2 miljard dollar kostend project om het kanaal optimaal te laten functioneren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login