Eerste scheepsclassificatie voor brandbeveiliging elektrische wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Autoschip 'Cerulean Ace' van MOL
Autoschip ‘Cerulean Ace’ van MOL © MOL

Het Japanse classificatiebureau ClassNK registreerde voor het eerst een schip dat voldoet aan zijn richtlijnen voor brandveiligheid bij het transport van elektrische wagens. Het gaat om de ‘Cerulean Ace’, het eerste van een nieuwbouwreeks van MOL.

In augustus 2023 publiceerde het Japanse classificatiebureau ClassNK richtlijnen voor het veilig maritiem transport van elektrische voertuigen. Dat gebeurde om een ondersteunend kader te bieden aan rederijen die zelf proactief in brandveiligheid investeren, in afwachting dat er een regelgeving komt van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de vlagstaten. Met de richtlijnen stelde ClassNK meteen ook de vereisten voor de classificatie van schepen met bijkomende veiligheidsuitrusting. Daarbij hoorde een lijst van een veertigtal maatregelen voor het vroeg detecteren, onderdrukken, voorkomen en blussen van vuur.

Een jaar later is er de toekenning van een eerste registratie voor een schip met specifieke voorzieningen voor veilig transport van elektrische wagens. De primeur is weggelegd voor de ‘Cerulean Ace’ van Mitsui O.S.K. Lines (MOL), die in maart werd opgeleverd als eerste van een reeks van elf nieuwbouwroro’s. Het vaartuig heeft plaats voor 7.050 personenwagens.

Camera slaat alarm

De ‘Cerulean Ace’ kreeg van ClassNK de notatie Additional Fire-Fighting measures for Vehicle Carrier (AFVC). “Het is wereldwijd de eerste keer dat een rederij een notatie krijgt voor een vrijwillige en doelgerichte aanpak van de veiligheid bij maritiem transport van elektrische voertuigen”, meldt het classificatiebureau.

“In onze richtlijn staan vijf types van AFVC-notaties die elk naar bepaalde veiligheidsmaatregelen verwijzen. De ‘Cerulean Ace’ voldoet aan drie van die vijf notaties, met name: FD (fire detection), FF (fire fighting) en EFF (enhanced fixed fire-extinguishing system). Om bijvoorbeeld brand te detecteren, beschikt de ‘Cerulean Ace’ over een systeem dat met artificiële intelligentie op camerabeelden abnormale situaties onderscheidt. Als dat het geval is, wordt automatisch een alarmsignaal gestuurd naar zowel de bemanning als het kantoor aan land. Hierdoor kan een brand sneller vastgesteld worden.”

Hemelsblauw in Zeebrugge

In april was de ‘Cerulean Ace’ op maidentrip in Zeebrugge. Dit is het eerste van de ‘blue’-serie van elf nieuwbouwvaartuigen die met lng worden aangedreven. Het woord ‘blue’ verwijst naar de verminderde uitstoot van CO2, stikstof en zwavel in vergelijking met conventionele brandstof. Het woord ‘cerulean’ is Spaans voor hemelsblauw. De romp kreeg opvallende kleurvlakken die naar de milieu-inspanningen verwijzen. De boeg is turquoise, een mix van groen en de huiskleur van MOL.

De serie wordt in 2024 en 2025 opgeleverd. De schepen worden 199,95 meter lang en 38 meter breed. Bij de oplevering van de ‘Cerulean Ace’ in de Onishi Shipyard, was een hoge vertegenwoordiging van klant Mazda aanwezig.

Lees ook de Flowsbijdrage over TT Club die oproept tot extra inspanningen voor brandpreventie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Eerste scheepsclassificatie voor brandbeveiliging elektrische wagens – Flows

Eerste scheepsclassificatie voor brandbeveiliging elektrische wagens

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Autoschip 'Cerulean Ace' van MOL
Autoschip ‘Cerulean Ace’ van MOL © MOL

Het Japanse classificatiebureau ClassNK registreerde voor het eerst een schip dat voldoet aan zijn richtlijnen voor brandveiligheid bij het transport van elektrische wagens. Het gaat om de ‘Cerulean Ace’, het eerste van een nieuwbouwreeks van MOL.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login