P&O Ferries versterkt roro Zeebrugge naar Tilbury en Teesport

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Longstone' op proefvaart bij P&O Ferries in Zeebrugge
Roro ‘Longstone’ op proefvaart bij P&O Ferries in Zeebrugge © Michel De Wispelaere

Met de langdurige charter ‘Longstone’ verhoogt P&O Ferries de capaciteit op zijn rorodienst voor onbegeleide vracht van Zeebrugge naar Tilbury en Teesport. Bovendien wordt tegen eind volgend jaar een extra zusterschip in de vloot verwacht.

Proefaanlopen van roroschip ‘Longstone’ bij P&O Ferries op zondag 25 augustus in Tilbury en op maandag 26 augustus in Zeebrugge, deden vermoeden dat er iets op til was. De Britse shortsea-operator P&O Ferries (DP World) wenste vorige week geen commentaar te geven, maar bevestigt nu dat het schip langdurig gecharterd wordt. “Met de toevoeging van de ‘Longstone’ aan onze vloot, verhogen we de capaciteit tussen de terminal Tilbury 2 (Londen) en onze hub in Zeebrugge. Vanaf begin september brengt de ‘Longstone’, met 4.076 lijnmeter voor 346 vrachteenheden, meer dan een verdubbeling van de capaciteit van de huidige schepen op deze route”, meldt ceo Peter Hebblethwaite.

Na een geslaagde proefaanloop van de ‘Longstone’ in Teesport (Middlesbrough) op woensdag 28 augustus, meldt P&O Ferries dat ook de capaciteit tussen die Noord-Engelse haven en Zeebrugge wordt opgedreven. Vanaf 1 september komen er wekelijks drie in plaats van twee afvaarten in elke richting. Waarnemers verwachten dat dit zal gebeuren in combinatie met de huidige schepen op de Engelse routes ‘Norsky’ en ‘Norbay’. Er zijn ook (onbevestigde) signalen van een testaanloop in Hull, dat sinds het wegvallen van de ropaxdienst eind 2020 door P&O Ferries alleen nog met een load-on/load-offcontainerdienst wordt aangevaren.

DP World in Zeebrugge

“Deze maritieme expansie sluit in Zeebrugge aan op een recente uitbreiding van onze spoordiensten naar Duitsland en Centraal-Europa. De versterking van de combinatie van schepen, treinen en terminalbehandeling draagt bij tot de end-to-end logistieke dienstverlening van onze moedermaatschappij DP World”, besluit Hebbeltwaith. In april kreeg DP World in Zeebrugge de toewijzing van 25 ha concessie die P&O Ferries zelf niet meer gebruikte. Port of Antwerp-Bruges stelde toen in de toekenningscriteria dat kandidaten maritieme goederenstromen moeten genereren. Deze concessie geldt voor een periode van vier jaar.

En er is nog versterking op komst. “Tegen eind volgend jaar voegen we ook het zusterschip van de ‘Longstone’ aan ons Noordzee-netwerk toe. Hiermee ondersteunen we intermodaal goederenvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese continent via Zeebrugge en Europoort Rotterdam”, zegt Hebbletwaith. Wellicht gaat het om de ‘Alf Pollak’, die eveneens deze zomer door Tirrenia aan Siem Shipping werd overgedragen. Ook dit schip kreeg een nieuwe naam: ‘Lismore’.

Logo overschilderd

De 209 meter lange ‘Longstone’ werd in 2019 gebouwd door de Duitse Flensburger Shiffbau-Geselschaft en werd bekend als ‘Maria Grazia Onorato’. Het werd van 2021 tot 2023 door CLdN gehuurd voor diensten tussen Zeebrugge, Purfleet (Thames) en Esbjerg (Denemarken). Daarna keerde het vaartuig terug naar zijn eigenaar Tirrenia in de Italiaanse haven Genua, waarna opdrachten op de Middellandse-Zee voor DFDS en Moby volgden.

Roroschip 'Maria Grazia Oronato' in Zeebrugge
Roroschip ‘Maria Grazia Oronato’ in Zeebrugge

De ‘Maria Grazia Onorato’ was door de kleurrijk beschilderde romp een opvallende verschijning. Maar van die enorme Italiaanse vlag, grote naamletters en het gouden logo is niets meer te zien. Siem Shipping gaf het schip de nieuwe naam ‘Longstone’ en liet het volledig in fris wit verven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
P&O Ferries versterkt roro Zeebrugge naar Tilbury en Teesport – Flows

P&O Ferries versterkt roro Zeebrugge naar Tilbury en Teesport

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Longstone' op proefvaart bij P&O Ferries in Zeebrugge
Roro ‘Longstone’ op proefvaart bij P&O Ferries in Zeebrugge © Michel De Wispelaere

Met de langdurige charter ‘Longstone’ verhoogt P&O Ferries de capaciteit op zijn rorodienst voor onbegeleide vracht van Zeebrugge naar Tilbury en Teesport. Bovendien wordt tegen eind volgend jaar een extra zusterschip in de vloot verwacht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login