Maersk wil vijftig tot zestig containerschepen bestellen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ane Maersk' in Antwerpen
De ‘Ane Maersk’ in Antwerpen © Port of Antwerp Bruges/Skyvision

De Deense rederij Maesk heeft vandaag in de marge van de voorstelling van de kwartaalresultaten een groot nieuwbouwprogramma aangekondigd. Er moet in vijf jaar tijd 800.000 teu aan nieuwe capaciteit bijkomen ter vervanging van oudere tonnage.

Volgens Maersk zijn er in de periode tussen 2026 en 2030 zo’n vijftig tot zestig nieuwe containerschepen nodig in het kader van de doelstelling om op termijn klimaatneutraal te varen. Jaarlijks is er 160.000 teu aan ‘vervangcapaciteit’ nodig en omdat de meeste scheepswerven al tot 2027 volgeboekt zijn, is het voor de Denen tijd om nu te gaan bestellen.

De orders zullen niet alleen van Maersk zelf komen. De Denen willen voor 300.000 teu aan nieuwe slots zelf bestellen en zullen de overige 500.000 teu charteren. Flows meldde vorige maand al dat Maersk genoemd werd als huurder van nieuwe schepen van 16.800 teu op lng die SFL Corporation bij New Century Shipyards bestelde.

Biomethaan

In het verleden heeft Maersk het gebruik van lng als alternatieve fuel uitgesloten omdat het nog altijd om een fossiele brandstof gaat. De Deense carrier bevestigt vandaag dat het akkoorden zal sluiten om biomethaan te kopen als brandstof voor schepen met een dual-fuelscheepsmotor op lng. De rederij kiest dus net als vele andere uiteindelijk voor een multi-fuelstrategie met biomethaan als aanvulling op de vloot op methanol (zie foto).

Het is opmerkelijk dat Maersk vandaag opnieuw beklemtoont dat het niet van plan is om de huidige vlootcapaciteit van 4,3 miljoen teu te vergroten. Alle nieuwe schepen zullen oudere boten vervangen, die verkocht zullen worden.

Marktaandeel

Die conservatieve aanpak kostte de Denen de voorbije jaren marktaandeel, zo blijkt uit een nieuw rapport van de Franse databank Alphaliner. Toen Maersk nog de grootste containerrederij ter wereld was, controleerden ze op een gegeven moment 19,4% van de totale vloot. Dat aandeel is intussen teruggezakt naar 14,4%.

Intussen heeft MSC Maersk ingehaald als grootste containerrederij ter wereld met een marktaandeel van 20%, wat het hoogste marktaandeel ooit is. Behalve MSC hebben dit jaar ook ZIM, ONE en Hapag-Lloyd hun marktaandeel vergroot.

Vandaag – 7 augustus – gaf Maersk ook zijn kwartaalresultaten (tweede kwartaal 2024) vrij.

Maersk wil vijftig tot zestig containerschepen bestellen – Flows

Maersk wil vijftig tot zestig containerschepen bestellen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ane Maersk' in Antwerpen
De ‘Ane Maersk’ in Antwerpen © Port of Antwerp Bruges/Skyvision

De Deense rederij Maesk heeft vandaag in de marge van de voorstelling van de kwartaalresultaten een groot nieuwbouwprogramma aangekondigd. Er moet in vijf jaar tijd 800.000 teu aan nieuwe capaciteit bijkomen ter vervanging van oudere tonnage.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login