Containercrisis kleurt jaarrekening CSP Zeebrugge Terminal rood

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Auto's en logistieke loodsen bij CSP Zeebrugge Terminal
Auto’s en logistieke loodsen bij CSP Zeebrugge Terminal © Roel Jacobus

De globale containercrisis duwde CSP Zeebrugge Terminal in 2023 financieel in de rode cijfers. Ten opzichte van 2022 daalde de omzet met een derde en ging netto 13 miljoen euro verloren. De aandeelhouders zijn flexibel en behouden het vertrouwen.

Tussen de jaarrekeningen van vennootschappen die de Nationale Bank van België in de zomer publiceert, vinden we balans van het boekjaar 2023 van CSP Zeebrugge Terminal. Daaruit blijkt de zware financiële impact van daling van containervolume. In 2023 behandelde de enige diepzeecontainerterminal in Zeebrugge 432.800 teu, bijna 60% minder dan 1.070.800 teu in 2022. Meerderheidsaandeelhouder COSCO Shipping Ports en minderheidsaandeelhouder CMA CGM noteerden na de overname van de zieltogende APM Terminal in 2017, jaarlijks een kwart groei.

Maar de opwaartse curve knakte vanaf oktober 2022 door de sputterende wereldtrafiek. Het mes sneed voor Zeebrugge langs twee kanten: de eigen diensten brachten minder volumes en er kwamen minder afgeleide schepen omdat de terminals in naburige havens niet langer met congestie kampen. Een historisch dieptepunt was de maand november 2023 met 15.900 teu, een volume dat op één schip past.

Van winst naar verlies

De jaarrekening toont nu in cijfers wat dat voor het bedrijf betekende. De omzet daalde met bijna een derde: van 64,78 naar 44,14 miljoen euro. Waar in het voorgaande boekjaar 12 miljoen euro operationele winst werd gerealiseerd, veranderde dat in een bedrijfsverlies van 190.101 euro. Na aftrek van diverse kosten en belastingen, veranderde de nettowinst van 10,99 miljoen euro in 2022 in een nettoverlies van 2,02 miljoen euro. Samen een verschil van 13 miljoen euro.

Tot vorig jaar was de vennootschap goed op weg voor het wegwerken van de overgedragen verliezen van de vorige boekjaren. Die verliezen kun je beschouwen als de prijs die je als overnemer betaalt om een onderneming op lange termijn gezond te maken. Eind 2022 kon CSP Zeebrugge daarmee het overgedragen verlies van 108,5 naar 97,5 miljoen euro verminderen. Nu is er eind 2023 opnieuw 2 miljoen euro bijgekomen en bedraagt de meegesleepte last 99,5 miljoen euro. In het jaar 2017 van de overname door CSP en CMA CGM bedroeg het over te dragen verlies 89 miljoen euro.

Uitstel investeringen

Ondanks het zware meegesleepte verlies blijven de aandeelhouders de terminal zien als een investering voor de lange termijn, blijkt uit het begeleidende verslag van de raad van bestuur op 30 april 2024. Die bevestigt de voortzetting van de onderneming op basis van de blijvende operationele steun van de aandeelhouders en de beschikbaarheid van externe en interne financiering.

De vennootschap heeft zich in 2023 moeten aanpassen aan risico’s en onzekerheden, zoals de globale containercrisis en het wegvallen van Russische lading door de oorlog in Oekraïne. “Daarnaast worden de kosten grondig geëvalueerd en gespreid, indien mogelijk worden investeringen uitgesteld.” Een forse ingreep was het schrappen van 114 van de 214 havenarbeiders op de vaste timetable. In positieve zin werd de behandeling van wagens uit containers uitgebreid en kwam er extra plaats voor het stockeren van auto’s. De raad van bestuur verwacht dit jaar ook een herstel van de volumes. Dat is er inderdaad al lichtjes gekomen: in het eerste halfjaar van 2024 werd al 301.000 teu behandeld.

Afbouw schulden

Er zijn ook enkele te verwachten en gerealiseerde financiële opstekers. De schulden zijn van 57,3 naar 54,5 miljoen schulden afgenomen. Bovendien zitten daarin 28,5 miljoen euro schulden op meer dan één jaar die binnen het jaar vervallen.

Daarnaast is er ook de jaarrekening van de nv CSP Zeebrugge CFS, een aanpalende entiteit die in 2019 door de COSCO-groep werd overgenomen van de groep Verbrugge. Die site omvat twee magazijnen met een totale oppervlakte van 42.000 m2. Ze worden volledig benut voor logistieke activiteiten. In 2023 groeide de omzet van 1,53 naar 1,68 miljoen euro, resulterend in een nettowinst na belastingen van 235.871 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Containercrisis kleurt jaarrekening CSP Zeebrugge Terminal rood – Flows

Containercrisis kleurt jaarrekening CSP Zeebrugge Terminal rood

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Auto's en logistieke loodsen bij CSP Zeebrugge Terminal
Auto’s en logistieke loodsen bij CSP Zeebrugge Terminal © Roel Jacobus

De globale containercrisis duwde CSP Zeebrugge Terminal in 2023 financieel in de rode cijfers. Ten opzichte van 2022 daalde de omzet met een derde en ging netto 13 miljoen euro verloren. De aandeelhouders zijn flexibel en behouden het vertrouwen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login