Analyse: CLdN tussen lucratieve containers en trucks onder druk

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Clementine' van CLdN
Roro ‘Clementine’ van CLdN © Henk Claeys

De Belgische vennootschappen van de groep CLdN presteerden in 2023 over het algemeen sterk. Dat leverde bij twee ondernemingen samen zelfs meer dan 29 miljoen euro dividend op. Twee andere houden wegens onzekere omstandigheden hun centen bij.

De Nationale Bank van België publiceerde de jaarrekeningen 2023 van diverse Belgische werkmaatschappijen van roro- en transportgroep CLdN. Een geconsolideerde rekening van de Luxemburgse moedervennootschap CLdN Links sa is niet openbaar beschikbaar, maar de Belgische verslagen geven een interessante inkijk in de prestaties.

De voornaamste maritieme, logistieke en transportactiviteiten worden uitgevoerd door de naamloze vennootschappen CLdN Ferries (shortsea), CLdN (logistieke ketens), CLdN Ports Zeebrugge (terminalbeheer), CLdN Cargo (transport) en CLdN Ro Ro Agencies (scheepsagentuur). Allen zijn ze in Zeebrugge gedomicilieerd.

CLdN Ferries: schip verkocht

De nv CLdN Ferries staat in voor het uitbaten van de vloot en vermeldt in zijn pakket materiële vaste activa onder meer de schepen ‘Melusine’ (2029) en ‘Victorine’ maar ook de cardeck (parkeergarage) aan het Minervaplein in Zeebrugge. In 2023 groeide de omzet van 13,96 naar 15,53 miljoen euro (+11%). Het volledige inkomstenplaatje met diverse andere en niet-recurrente bedrijfsopbrengsten, steeg zelfs van 17,17 naar 27,41 miljoen euro (+59%). De raad van bestuur verwijst hierbij naar “een dividend van een van de dochters” en de verkoop op 11 juli van roroschip ‘Clementine’ aan de Griekse Attica Group, die een onmiddellijke meerwaarde van 7,9 miljoen euro opleverde.

Vooraleer de Grieken het schip als ‘Blue Carrier 2’ in hun eigen vloot opnamen, huurde CLdN Ferries het onmiddellijk terug tot 29 december. Daarnaast waren er kosten voor een grote droogdokbeurt van een schip, waarmee mogelijk bedoeld wordt de ‘Mazarine,’ die ter hoogte van Cornwall op drift sloeg en in Falmouth hersteld werd. De te bestemmen winst na belastingen groeide van 5,35 naar 20,49 miljoen euro. Na toevoeging van de overgedragen 29.118 euro winst van vorig jaar, werd voorgesteld om een dividend van 20,52 miljoen euro uit te keren.

CLdN: containerverhuur

De nv CLdN, die onder meer containers en trailers in portefeuille heeft, sloot het boekjaar 2023 af met een winst na belastingen van 7,88 miljoen euro. Die kwam voort uit onder meer de ontvangst van 6,11 miljoen euro dividenden uit haar deelnemingen en 2,54 miljoen euro intresten uit vlottende activa. Opmerkelijk is een lucratieve operatie met een contingent containers, waarvan in 2023 de leasing afliep. De nv CLdN is eigenaar geworden van die containers, die in 2023 voor een omzet van 1,42 miljoen euro verhuurd werden.

De raad van bestuur besloot om op basis van de winst van het boekjaar van 7,88 miljoen euro en de overgedragen winst van het vorige boekjaar van 0,9 miljoen euro, aan de aandeelhouders een dividend van 8,75 miljoen euro uit te keren.

CLdN Ports Zeebrugge: een derde meer auto’s

De nv CLdN Ports Zeebrugge beheert de terminaloperaties met onder meer rollend materieel, spoorwegen, havenmachines, bruggen en pontons. Dat is het moederbedrijf van CLdN Ro Ro Agencies (scheepsagentuur) en CLdN Tech (onder meer tugmasters en heftrucks). Het is ook 50-50-aandeelhouder – de Duitse transportgroep Mosolf – van autobehandelaar Carcenter Zeebrugge. In 2023 groeiden de bedrijfsopbrengsten van 87,07 tot 97,34 miljoen euro (+11,8%), waarvan een operationele omzetgroei van 79,49 naar 89,30 miljoen euro (+12,3%). Het totale aantal behandelde units steeg met 8,64% tot 1.238.507. De grootste groei zat in de 495.094 auto’s (+32,61%). De andere volumes waren 367.127 trailers en 421.286 containers.

Evenwel namen ook de bedrijfskosten sterk toe: van 81,96 naar 94,71 miljoen euro (+15,5%). Dat resulteerde in een bijna halvering van de brutowinst tot 2,63 miljoen euro, waarvan na financiële kosten en belastingen 1,44 miljoen euro nettowinst overbleef. De raad van bestuur besliste om geen dividend uit te keren en voegde het bedrag toe aan de overgedragen winst, die daarmee op 30,10 miljoen euro komt. Merk op: de vennootschap legt een provisie aan voor het geval de fiscus in het kader van een vernieuwde wetgeving tot 3,5 miljoen euro vrijstelling, een doorstorting bedrijfsvoorheffing voor havenarbeid zou kunnen terugvragen.

CLdN Cargo: transportstrijd

Bij de transportdivisie nv CLdN Cargo daalde de omzet van 133,35 naar 125,16 miljoen euro (-6,14%) terwijl de bedrijfskosten minder snel daalden. Het resulteerde in een nettoverlies van 2,59 miljoen terwijl er het jaar voordien nog 1,16 miljoen euro winst overbleef. Door dat verlies verminderde de 11,38 miljoen overgedragen winst na het vorige boekjaar, tot 8,79 miljoen euro op het einde van 2023. Ook hier werd voorgesteld om de winst in de vennootschap te houden.

De raad van bestuur spreekt van een omzetvermindering onder druk van een zeer competitieve transportsector, hetgeen zich vertaalde in een daling van de brutomarge. Daarnaast stegen de vaste kosten substantieel als gevolg van de sterke algemene inflatie en de eenmalige afschrijving van de kosten verbonden aan een informaticaproject dat stopgezet werd. De voornaamste risico’s en onzekerheden voor de onderneming bestaan uit de volatiliteit van de markten, het debiteurenrisico, de brandstofprijzen, fluctuerende vrachtprijzen, de beschikbaarheid van chauffeurs in de markt en koersschommelingen van het Engelse pond.

Analyse: CLdN tussen lucratieve containers en trucks onder druk – Flows

Analyse: CLdN tussen lucratieve containers en trucks onder druk

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Clementine' van CLdN
Roro ‘Clementine’ van CLdN © Henk Claeys

De Belgische vennootschappen van de groep CLdN presteerden in 2023 over het algemeen sterk. Dat leverde bij twee ondernemingen samen zelfs meer dan 29 miljoen euro dividend op. Twee andere houden wegens onzekere omstandigheden hun centen bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login