Eigenaar 'Maersk Frankfurt' roept averij-grossemaatregel in

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
De Indische kustwacht blust de 'Maersk Frankfurt'.
De Indische kustwacht blust de ‘Maersk Frankfurt’. © Indian Coast Guard

De brand die ondertussen al 10 dagen woedt aan boord van de ‘Maersk Frankfurt’, raakt maar moeizaam onder controle. Scheepseigenaar Tokei Kaiun roept de averij-grossemaatregel in om zo de kosten van de reddingsoperatie te verdelen onder alle betrokken partijen.

Ondertussen zijn vijf brandbestrijdingsschepen, twee helikopters en een Dornier-watervliegtuig al 10 dagen bezig met het nablussen. Zo’n 200 kg droog chemisch poeder werd de voorbije dagen op de smeulende containers gedropt. Ondertussen zijn ook de sleepboten ‘Albatros 5’, ‘Maha Wewa’ en ‘ETV Water Lily’ ter plaatse. Sleepboot’ Creative-I’ wordt vandaag – maandag 29 juli – verwacht en ‘AHTS Valiant’ zal op 30 juli arriveren.

Averij-grosse

Verladers met lading op de ‘Maersk Frankfurt’ worden door scheepseigenaar Tokei Kaiun verwittigd van averij-grosse (General Average of GA), volgens een laatste update van Maersk. De wet van de averij-grosse is een principe van het zeerecht waarbij alle belanghebbenden bij een zee-onderneming proportioneel delen in de verliezen ‘die voortvloeien uit een vrijwillige opoffering van een deel van het schip of de lading om het geheel te redden in een noodsituatie’. Als bijvoorbeeld de bemanning een deel van de lading overboord gooit om het schip tijdens een storm lichter te maken, wordt het verlies pro rata gedeeld door zowel de vervoerder als de eigenaren van de lading.

De containers worden niet vrijgegeven voor vervoer of aflevering totdat de ladingbelanghebbenden de vereiste zekerheden hebben geregeld via de GA-regeling

“We hebben bericht ontvangen dat de eigenaar van het schip heeft besloten om averij-grosse aan te geven”, vertelde de Deense vervoerder die het schip had gecharterd, aan de getroffen klanten. “Dat wil zeggen dat, zodra de containers aan boord van het schip op een veilige locatie zijn gelost, ze niet worden vrijgegeven voor vervoer of aflevering totdat de ladingbelanghebbenden de vereiste zekerheden hebben geregeld via de GA-regeling,” legde het bedrijf uit. Maersk zei nog dat het binnenkort nog verdere richtlijnen zou uitvaardigen met betrekking tot het GA-proces.

Maersk vertelde klanten dat het niet in staat was om de exacte status van de lading aan boord vast te stellen en te bevestigen, en voegde eraan toe dat het “voortdurend in contact staat met de eigenaar van het schip”, zo meldt nieuwsplatform The Loadstar. Het is ook onduidelijk waar het schip zal aanmeren om de lading te lossen zodra het “zeewaardig” is verklaard.

Bergingskosten verhalen

Naar verluidt waren er ongeveer 1.100 containers aan boord toen de brand uitbrak tijdens de eerste reis van de ‘Maersk Frankfurt’, volgens bronnen uit de industrie, maar Maersk gaf nog geen officiële gegevens vrij. Het incident deed zich voor ter hoogte van de Indische kust op zo’n 102 zeemijlen ten zuidwesten van Goa, toen het schip op weg was van Mundra naar Colombo.

Containers zullen worden vrijgegeven op voorwaarde dat verladers hun deel van de claims dekken

Volgens experts uit de sector zal het een uitdaging en erg tijdrovend zijn om de bergingskosten aan elke vrachteigenaar toe te wijzen en te verhalen. Het kan volgens bronnen maanden of zelfs jaren duren voordat alle claims worden ingediend.

“Containers zullen worden vrijgegeven op voorwaarde dat verladers hun deel van de claims dekken,” vertelde een verzekeraar aan The Loadstar. “Het is een ontmoedigende taak en elke lading die zonder verzekeringsdekking wordt geladen, kan gewoon worden achtergelaten, net als zendingen met een lage waarde,” voegde de ambtenaar eraan toe.