COSCO duwt digitalisering door tot autotransport in containerrekken

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
COSCO Shipping stapelt met rekken auto's in containerschepen.
COSCO Shipping stapelt met rekken auto’s in containerschepen. © COSCO Shipping Specialized Carriers

In de voortschrijdende digitalisering van het vrachtbeheer, meldt COSCO Shipping Specialized Carriers zijn eerste digitale bill of lading voor Chinese auto’s naar Mexico. Het levert bovendien een spectaculair beeld van containerrekken op.

Door de aanhoudende schaarste aan roroschepen voor de export van Chinese nieuwe wagens, gebruikt COSCO Shipping metalen rekken om auto’s in het ruim van containerschepen te stapelen. Tegelijk doet de Chinese scheepvaartreus inspanningen om de behandeling van auto’s te versnellen en efficiënter te maken door het beheersysteem verregaand te digitaliseren. Zo zitten bijvoorbeeld 2 splinternieuwe roroschepen – de eerste van een reeks van 24 – boordevol elektronica en digitale systemen.

De divisie COSCO Shipping Specialized Carriers meldt nu een nieuwe digitale mijlpaal in autotransport, deze keer niet in roro maar in containerschepen. “We reikten voor het eerste een digitale bill of lading uit voor auto’s die we in containerrekken van China naar Mexico brachten. De laatste jaren was de ontwikkeling van de ‘e-bill of lading’ de voornaamste focus van onze innovatie voor transport.

Naar 5 miljoen auto’s

De trip van Taicang (nabij Shanghai) naar Puerto Lazaro Cardenas (oostkust van Mexico) gebeurde met de ‘COSCO Shipping Ace’ (21.237 teu). De lading betrof wagens van Changan Automobile uit Chongqing, een van de vier grootste Chinese autoconstructeurs met meer dan veertig jaar ervaring. Bij zijn communicatie plaatst Changan vaak foto’s van schepen van partner COSCO Shipping.

De groep heeft zijn eigen merken Changan, Nevo, Deepal, Avatr en Kaicheng en produceert in samenwerkingen de merken Changan Ford, Changan Mazda en JMC. Die worden gemaakt in 12 fabrieken in China en 22 wereldwijd. Changan verkocht vorig jaar 2,01 miljoen auto’s van zijn eigen merken en wil dit jaar groeien naar 2,8 miljoen auto’s waarvan 480.000 in zeventig andere landen dan China.

Tegen 2030 wordt gemikt op 5 miljoen stuks, waarvan 1,2 miljoen overzee. De groep heeft centra voor onderzoek en innovatie in onder meer Detroit (VS), Birmingham (VK), Yokohama (Japan), München (Duitsland) en Turijn (Italië).

COSCO duwt digitalisering door tot autotransport in containerrekken – Flows

COSCO duwt digitalisering door tot autotransport in containerrekken

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
COSCO Shipping stapelt met rekken auto's in containerschepen.
COSCO Shipping stapelt met rekken auto’s in containerschepen. © COSCO Shipping Specialized Carriers

In de voortschrijdende digitalisering van het vrachtbeheer, meldt COSCO Shipping Specialized Carriers zijn eerste digitale bill of lading voor Chinese auto’s naar Mexico. Het levert bovendien een spectaculair beeld van containerrekken op.

Door de aanhoudende schaarste aan roroschepen voor de export van Chinese nieuwe wagens, gebruikt COSCO Shipping metalen rekken om auto’s in het ruim van containerschepen te stapelen. Tegelijk doet de Chinese scheepvaartreus inspanningen om de behandeling van auto’s te versnellen en efficiënter te maken door het beheersysteem verregaand te digitaliseren. Zo zitten bijvoorbeeld 2 splinternieuwe roroschepen – de eerste van een reeks van 24 – boordevol elektronica en digitale systemen.

De divisie COSCO Shipping Specialized Carriers meldt nu een nieuwe digitale mijlpaal in autotransport, deze keer niet in roro maar in containerschepen. “We reikten voor het eerste een digitale bill of lading uit voor auto’s die we in containerrekken van China naar Mexico brachten. De laatste jaren was de ontwikkeling van de ‘e-bill of lading’ de voornaamste focus van onze innovatie voor transport.

Naar 5 miljoen auto’s

De trip van Taicang (nabij Shanghai) naar Puerto Lazaro Cardenas (oostkust van Mexico) gebeurde met de ‘COSCO Shipping Ace’ (21.237 teu). De lading betrof wagens van Changan Automobile uit Chongqing, een van de vier grootste Chinese autoconstructeurs met meer dan veertig jaar ervaring. Bij zijn communicatie plaatst Changan vaak foto’s van schepen van partner COSCO Shipping.

De groep heeft zijn eigen merken Changan, Nevo, Deepal, Avatr en Kaicheng en produceert in samenwerkingen de merken Changan Ford, Changan Mazda en JMC. Die worden gemaakt in 12 fabrieken in China en 22 wereldwijd. Changan verkocht vorig jaar 2,01 miljoen auto’s van zijn eigen merken en wil dit jaar groeien naar 2,8 miljoen auto’s waarvan 480.000 in zeventig andere landen dan China.

Tegen 2030 wordt gemikt op 5 miljoen stuks, waarvan 1,2 miljoen overzee. De groep heeft centra voor onderzoek en innovatie in onder meer Detroit (VS), Birmingham (VK), Yokohama (Japan), München (Duitsland) en Turijn (Italië).