Na spottarieven nu ook chartertarieven fors omhoog

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
‘Cap San Juan’ (10.600 teu)
‘Cap San Juan’ (10.600 teu) © Stefan Verberckmoes

Op de chartermarkt blijft het aanbod voorlopig nog altijd beperkt. Omdat er op meerdere vaargebieden schepen tekort zijn, vechten de carriers nu om de laatste beschikbare schepen en gaan de huurprijzen fors omhoog.

Volgens de Franse databank Alphaliner doet de intense jacht van carriers op containerschepen intussen denken aan de euforische dagen van 2021 en 2022, toen het ladingaanbod naar aanleiding van de COVID-19-pandemie plots bijzonder groot was.

Deze keer is het de Rode Zee-crisis die het tekort aan tonnage doet ontstaan omdat veel lijndiensten worden omgeleid via de Kaap de Goede Hoop. Omdat het onduidelijk is hoelang die crisis nog zal duren, kiezen de rederijen nu voor kortlopende chartercontracten, die dan ook veel duurder zijn.

80.000 dollar/dag

CMA CGM heeft bijvoorbeeld het gloednieuwe containerschip ‘TS Dubai’ (7.092 teu) voor een periode van twee tot drie maanden gehuurd en betaalt daarvoor maar liefst 80.000 dollar per dag. De Franse carrier huurde ook de maxipanamax ‘CSL Manhattan’ (5.039 teu) voor eenzelfde korte periode aan 46.000 dollar per dag.

Mocht CMA CGM het schip voor meer dan een jaar hebben gehuurd, zou de prijs wellicht rond de 27.000 dollar/dag hebben geschommeld. Maersk verlengde de charter van het schip ‘Qingdao Star’ (4.250 teu) voor een periode van minstens 20 maanden aan 27.400 dollar per dag. Ter vergelijking: in oktober vorig jaar kon de Deense carrier dat schip nog huren voor 16.750 dollar per dag.

Yang Ming

Een van de redenen waarom het aanbod op de chartermarkt gedaald is, is het feit dat heel wat carriers hun coronawinsten hebben gebruikt om tweedehandsschepen te kopen. De voorbije vier jaren hebben ze zo’n 750 schepen gekocht, die voorheen door hun eigenaars voor huuropdrachten werden aangeboden.

Die trend zet zich overigens nog altijd door. Deze week raakte bekend dat de Taiwanese rederij Yang Ming drie schepen van 11.714 teu heeft overgenomen voor een bedrag van 297 miljoen dollar. Het gaat om jonge schepen uit 2021 en 2022 die Yang Ming voor een periode van tien jaar had gehuurd. Door die transactie blijven ze nu dus gegarandeerd nog langer in de vloot.

Nieuuwbouwschepen

Ook MSC blijft tweedehands kopen. De ‘MSC Tema VIII’ en ‘MSC Cotonou VIII’, die volgende maand de vloot van de rederij uit Genève zullen vervoegen, zijn nieuwbouwschepen van 7.900 teu die Cido Shipping bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Samho bestelde. Ze wisselen van eigenaar nog voor ze in de vaart komen.

Het is voor de carriers momenteel ook belangrijk dat gehuurde schepen niet uit de vloot verdwijnen wanneer het huurcontract afloopt. Maersk heeft met scheepseigenaar SFL Corporation een contract ter waarde van 210 miljoen dollar gesloten om drie schepen van 10.600 teu verder te charteren. Het gaat om de zusterschepen ‘Cap San Juan’ (zie foto), ‘Cap San Vincent’ en ‘Cap San Lazaro’, die in 2018 in de vaart kwamen in de kleuren van Hamburg Süd, en waarvan de charters dit jaar aflopen. Dankzij de nieuwe deal blijft het trio nog tot 2030 voor Maersk varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Na spottarieven nu ook chartertarieven fors omhoog – Flows

Na spottarieven nu ook chartertarieven fors omhoog

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
‘Cap San Juan’ (10.600 teu)
‘Cap San Juan’ (10.600 teu) © Stefan Verberckmoes

Op de chartermarkt blijft het aanbod voorlopig nog altijd beperkt. Omdat er op meerdere vaargebieden schepen tekort zijn, vechten de carriers nu om de laatste beschikbare schepen en gaan de huurprijzen fors omhoog.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login