Grimaldi stapt in schema Lloyd’s Register voor autonoom dokvaren

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
De autocarrier 'Grande California' van Grimaldi
De autocarrier ‘Grande California’ van Grimaldi © Grimaldi

Grimaldi zet een volgende stap in de evolutie naar autonome navigatie in de haven. De rederij bereidt zich voor op niveau twee en drie van het classificatiesysteem van Lloyd’s Register, waarbij nog altijd een mens de beslissing neemt of supervisie heeft.

Tijdens de Singapore Maritime Week organiseerden classificatieorganisatie Lloyd’s Register en het Brits wetenschappelijk instituut The National Physical Laboratory (NPL) een studiedag over automatisering in de scheepvaart. Een van de belangrijkste thema’s van de dag was hoe autonome besturing kan bijdragen tot het halen van de net-zerodoelstellingen tegen 2050.

De Maritime Port Authority of Singapore wijst op de efficiëntiewinsten van autonome systemen voor het aan- en afmeren. Autonome ondersteuning zal nodig zijn om de complexe gedecarboniseerde systemen efficiënt en economisch haalbaar te maken. Scheepsbouwer Hyundai’s dochterbedrijf voor autonome vaartechnologie plakt er een cijfer op: autonoom navigeren kan 15% brandstofbesparing opleveren.

Regelgeving gevraagd

De technologie verlaat stilaan de fase van demonstratie en evolueert naar operationele inzetbaarheid. Om verder vooruit te kunnen, wordt het nu tijd voor een regelgevend kader. Lloyd’s Register en NPL legden hiervoor het fundament met het partnership Maritime Autonomy Assurances Testbed (MAAT), dat op de studiedag uitvoerig werd besproken.

“We identificeerden de volgende stappen die nodig zijn om autonomie in scheepvaartoperaties te integreren en om inzake milieu en veiligheid vooruitgang te maken”, zegt Tony Boylen, maritime innovation leader bij Lloyd’s Register. “Er is nood aan onder meer uniforme benamingen, teststandaarden en methodes voor het valideren van virtuele testomgevingen. Bovendien moet worden afgesproken welke organisaties en landen hiervoor zullen instaan.”

Satelliettechnologie

Een praktisch voorbeeld van hoe dit door de sector al wordt opgepikt, is de aankondiging van een nieuw project van Grimaldi. De Italiaanse scheepvaartgroep werd in 2022 door het Europese Ruimtevaartagentschap (ESA) erkend voor een onderzoeksproject naar de toepassing van satelliettechnologie bij havenmanoeuvres. “Dit project Grimaldi Satellite Berthing (GSAB) leidde tot het eerste gevalideerd systeem voor het dokken van grote autoschepen”, meldt Grimaldi.

Op 14 mei werd gestart met het vervolg: Grimaldi Satellite Berthing 2 (GSAB2). “Hiermee willen we ons systeem in lijn brengen met het door Lloyd’s Register uitgeschreven autonomieniveau 2. Dat is wanneer de beslissingen nog altijd door een menselijke operator aan boord worden genomen, maar met ondersteuning van technologie die keuzes voorstelt. In de studie zullen we aandacht besteden aan positionering van een schip, timing van autonome operaties, planning voor het manoeuvreren en in- en uitvaren van de haven, advies voor navigatie in nauwe omgevingen, bewustzijn van de omgeving en interactie met de gebruiker.”

Veiliger en zuiniger

Met dit onderzoek mikt Grimaldi op het optimaliseren van de havenmanoeuvres. Dit kan tegelijk de veiligheid verbeteren, het energieverbruik rationaliseren en de uitstoot verminderen. Daartoe wordt gebruikgemaakt van de nieuwste sensortechnologie en algoritmes aangemaakt met artificiële intelligentie.

“De studie van GSAB2 zal ons ook voorbereiden op het volgende niveau 3. Daarbij worden de beslissingen en acties van een schip autonoom aangestuurd, maar nog altijd onder menselijke supervisie.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Grimaldi stapt in schema Lloyd’s Register voor autonoom dokvaren – Flows

Grimaldi stapt in schema Lloyd’s Register voor autonoom dokvaren

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
De autocarrier 'Grande California' van Grimaldi
De autocarrier ‘Grande California’ van Grimaldi © Grimaldi

Grimaldi zet een volgende stap in de evolutie naar autonome navigatie in de haven. De rederij bereidt zich voor op niveau twee en drie van het classificatiesysteem van Lloyd’s Register, waarbij nog altijd een mens de beslissing neemt of supervisie heeft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login