Eerste Flows rorocongres lokt internationaal publiek naar Zeebrugge

Video, Havens
Koen Dejaeger
Mike Sturgeon tijdens het eerste rorocongres van Flows
Mike Sturgeon tijdens het eerste rorocongres van Flows © Tijs Ketsman

Het eerste rorocongres van Flows op woensdag 15 mei in Zeebrugge heeft iets in beweging gezet. Na afloop van het congres waren de aanwezigen unaniem dat er meer samenwerking moet komen om de huidige problematiek van overvolle terminals te counteren. De eerste initiatieven in die zin werden de avond zelf nog besproken.

Het allereerste Flows rorocongres stond op woensdag 15 mei op het programma. Onder de noemer ‘sector onder hoogspanning’ doken de journalisten van Flows samen met een internationaal publiek van meer dan 250 professionals uit de sector in diverse onderwerpen. Executive director van ECG (Association of European Vehicle Logistics) Mike Sturgeon, gaf een overzicht van de situatie op de markt. Als vertegenwoordiger van meer dan 170 bedrijven was hij hiervoor de geknipte persoon.

“Ik ben heel blij om hier vandaag in Zeebrugge te zijn, in het hart van onze rorosector”, aldus Sturgeon. “Het is mooi dat er zo’n grote opkomst is en een groot deel van de aanwezigen is lid van onze organisatie. Ik zie dus veel bekende gezichten. Ook Port of Antwerp-Bruges is overigens lid bij ons. Het is de ideale gelegenheid voor de industrie om in real life samen te komen en met elkaar te praten met als doel beter te kunnen samenwerken.”

Optimisme

“De vooruitzichten zijn dat er een beperkte maar wel gestage groei is in de logistiek van wagens, en ik zie dan ook veel optimisme in de sector. Veel bedrijven maken plannen en zijn aan het investeren”, weet Sturgeon. “Als enige voorbehoud zou ik onze leden aanraden om niet te veel te plannen, gebaseerd op de huidige zeer hoge stockniveaus. Want ik denk niet dat de OEM’s (original equipment manufacturers) dat zullen blijven toestaan. Ik weet hoeveel sommigen betalen om wagens te stockeren, en dat is niet duurzaam. Dat is niet noodzakelijk slecht voor onze rorosector, want door de hoge stocks kan er niet op een efficiënte manier worden gewerkt.”

Topvrouw van Wallenius Wilhelmsen Mary Carmen Barrios, SVP Ports, Terminals & Stevedoring EMEA, gaf het aanwezige publiek een inkijk in de plannen van het bedrijf. De huidige situatie van capaciteitstekort zal wellicht nog enkele jaren duren, terwijl ook Chinese merken zoals BYD eigen schepen in dienst nemen. Barrios verwees naar de nieuwe nieuwe klasse van roroschepen die Wallenius Wilhelmsen in bestelling heeft.

Rorocargozeilschip

“De Shaper-klasse heeft een capaciteit van 9.350 wagens en zal worden aangedreven door motoren voor dual-fuelmethanol. Voor onze nieuwe schepen zetten we in op methanol en ammonia”, aldus Barrios, die ook verwees naar de vorderingen van de ‘Orcelle Wind’, het rorocargozeilschip voor zevenduizend auto’s van Wallenius Wilhelmsen waar ook de universiteit Gent aan meewerkt. Over een exacte timing wanneer het schip Zeebrugge zal binnenvaren, is er evenwel nog geen duidelijkheid.

Wallenius Wilhelmsen heeft de ambitie om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn, en hecht daarom zeer veel belang aan het creëren van groene corridors. De rederij kan zo duurzame logistieke flows creëren, waarbij naast de schepen ook de terminals duurzaam moeten zijn. “Hiervoor werken we samen met diverse partijen, want dit kan niemand alleen”, gaf Barrios aan. “Zo bekijken we samen met de havenautoriteiten welke alternatieve brandstoffen er beschikbaar zijn. Op dat vlak hebben we een zeer goede samenwerking met Port of Antwerp-Bruges. En onze terminal in Zeebrugge draagt niet toevallig de naam Orcelle Terminal, want het is het speerpunt in ons plan voor een net zero emissie end-to-end maritieme verbinding tegen 2027. ”

Vooruitgang

“Ik vond het een schitterend event met heel veel volk”, aldus professor Christa Sys in een reactie. “Ook de onderwerpen die aan bod kwamen, waren zeer interessant. Zowel het hete hangijzer van het gebruik van ruimte als de samenwerking tussen de diverse spelers maar ook innovatie zijn naar voren gekomen. Daarnaast heb ik genoten van de paneldiscussie tussen de haven enerzijds en een gebruiker anderzijds over de dwell time, dat was bijzonder interessant.”

Ik hoop dat er daadwerkelijk iets gebeurt met de key take aways die naar voren zijn geschoven

“We zijn hier samen om iets van elkaar te leren, en ik hoop dan ook dat er daadwerkelijk iets gebeurt met de key take aways die op het einde van het event naar voren zijn geschoven. Hopelijk worden die binnen afzienbare tijd vertaald naar actiepunten. Een eerste stap is: definiëren wie er rond de tafel moet gaan zitten en op welke termijn er beslissingen kunnen worden genomen”, aldus Sys.

“Ik hoorde ook van vele aanwezigen dat de mix van aanwezige bedrijven als iets unieks werd ervaren, en dat we de afwezige politici eigenlijk niet hebben gemist. Ik hoop dat er een volgende editie van dit event komt, waar we dan kunnen evalueren wat de vooruitgang is van initiatieven die hier vanavond werden besproken”, besluit Sys.

Lees hier de andere artikels over het rorocongres van Flows:

Roroterminals en transporteurs bereid samen congestie aan te pakken

W. Demoor: “Alleen maar capaciteit toevoegen is niet de oplossing”

Eerste Flows rorocongres lokt internationaal publiek naar Zeebrugge – Flows

Eerste Flows rorocongres lokt internationaal publiek naar Zeebrugge

Video, Havens
Koen Dejaeger
Mike Sturgeon tijdens het eerste rorocongres van Flows
Mike Sturgeon tijdens het eerste rorocongres van Flows © Tijs Ketsman

Het eerste rorocongres van Flows op woensdag 15 mei in Zeebrugge heeft iets in beweging gezet. Na afloop van het congres waren de aanwezigen unaniem dat er meer samenwerking moet komen om de huidige problematiek van overvolle terminals te counteren. De eerste initiatieven in die zin werden de avond zelf nog besproken.

Het allereerste Flows rorocongres stond op woensdag 15 mei op het programma. Onder de noemer ‘sector onder hoogspanning’ doken de journalisten van Flows samen met een internationaal publiek van meer dan 250 professionals uit de sector in diverse onderwerpen. Executive director van ECG (Association of European Vehicle Logistics) Mike Sturgeon, gaf een overzicht van de situatie op de markt. Als vertegenwoordiger van meer dan 170 bedrijven was hij hiervoor de geknipte persoon.

“Ik ben heel blij om hier vandaag in Zeebrugge te zijn, in het hart van onze rorosector”, aldus Sturgeon. “Het is mooi dat er zo’n grote opkomst is en een groot deel van de aanwezigen is lid van onze organisatie. Ik zie dus veel bekende gezichten. Ook Port of Antwerp-Bruges is overigens lid bij ons. Het is de ideale gelegenheid voor de industrie om in real life samen te komen en met elkaar te praten met als doel beter te kunnen samenwerken.”

Optimisme

“De vooruitzichten zijn dat er een beperkte maar wel gestage groei is in de logistiek van wagens, en ik zie dan ook veel optimisme in de sector. Veel bedrijven maken plannen en zijn aan het investeren”, weet Sturgeon. “Als enige voorbehoud zou ik onze leden aanraden om niet te veel te plannen, gebaseerd op de huidige zeer hoge stockniveaus. Want ik denk niet dat de OEM’s (original equipment manufacturers) dat zullen blijven toestaan. Ik weet hoeveel sommigen betalen om wagens te stockeren, en dat is niet duurzaam. Dat is niet noodzakelijk slecht voor onze rorosector, want door de hoge stocks kan er niet op een efficiënte manier worden gewerkt.”

Topvrouw van Wallenius Wilhelmsen Mary Carmen Barrios, SVP Ports, Terminals & Stevedoring EMEA, gaf het aanwezige publiek een inkijk in de plannen van het bedrijf. De huidige situatie van capaciteitstekort zal wellicht nog enkele jaren duren, terwijl ook Chinese merken zoals BYD eigen schepen in dienst nemen. Barrios verwees naar de nieuwe nieuwe klasse van roroschepen die Wallenius Wilhelmsen in bestelling heeft.

Rorocargozeilschip

“De Shaper-klasse heeft een capaciteit van 9.350 wagens en zal worden aangedreven door motoren voor dual-fuelmethanol. Voor onze nieuwe schepen zetten we in op methanol en ammonia”, aldus Barrios, die ook verwees naar de vorderingen van de ‘Orcelle Wind’, het rorocargozeilschip voor zevenduizend auto’s van Wallenius Wilhelmsen waar ook de universiteit Gent aan meewerkt. Over een exacte timing wanneer het schip Zeebrugge zal binnenvaren, is er evenwel nog geen duidelijkheid.

Wallenius Wilhelmsen heeft de ambitie om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn, en hecht daarom zeer veel belang aan het creëren van groene corridors. De rederij kan zo duurzame logistieke flows creëren, waarbij naast de schepen ook de terminals duurzaam moeten zijn. “Hiervoor werken we samen met diverse partijen, want dit kan niemand alleen”, gaf Barrios aan. “Zo bekijken we samen met de havenautoriteiten welke alternatieve brandstoffen er beschikbaar zijn. Op dat vlak hebben we een zeer goede samenwerking met Port of Antwerp-Bruges. En onze terminal in Zeebrugge draagt niet toevallig de naam Orcelle Terminal, want het is het speerpunt in ons plan voor een net zero emissie end-to-end maritieme verbinding tegen 2027. ”

Vooruitgang

“Ik vond het een schitterend event met heel veel volk”, aldus professor Christa Sys in een reactie. “Ook de onderwerpen die aan bod kwamen, waren zeer interessant. Zowel het hete hangijzer van het gebruik van ruimte als de samenwerking tussen de diverse spelers maar ook innovatie zijn naar voren gekomen. Daarnaast heb ik genoten van de paneldiscussie tussen de haven enerzijds en een gebruiker anderzijds over de dwell time, dat was bijzonder interessant.”

Ik hoop dat er daadwerkelijk iets gebeurt met de key take aways die naar voren zijn geschoven

“We zijn hier samen om iets van elkaar te leren, en ik hoop dan ook dat er daadwerkelijk iets gebeurt met de key take aways die op het einde van het event naar voren zijn geschoven. Hopelijk worden die binnen afzienbare tijd vertaald naar actiepunten. Een eerste stap is: definiëren wie er rond de tafel moet gaan zitten en op welke termijn er beslissingen kunnen worden genomen”, aldus Sys.

“Ik hoorde ook van vele aanwezigen dat de mix van aanwezige bedrijven als iets unieks werd ervaren, en dat we de afwezige politici eigenlijk niet hebben gemist. Ik hoop dat er een volgende editie van dit event komt, waar we dan kunnen evalueren wat de vooruitgang is van initiatieven die hier vanavond werden besproken”, besluit Sys.

Lees hier de andere artikels over het rorocongres van Flows:

Roroterminals en transporteurs bereid samen congestie aan te pakken

W. Demoor: “Alleen maar capaciteit toevoegen is niet de oplossing”