Containerschip Wallenius SOL versterkt conrodienst Antwerpen-Finland

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Containerschip 'Maike D'
Containerschip ‘Maike D’ © Reederei Drevin

Wallenius SOL heeft het compacte containerschip ‘Maike D’ (660 teu) gehuurd om de conrodienst tussen Port of Antwerp-Bruges en Finland te versterken. Vorige week werd het schip bij Euroports en MPET volgeladen voor Kokkola en Oulu.

In 2018 richtten de Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) een joint venture op om Zweden en Finland met West-Europa te verbinden. Stap voor stap werd gebouwd aan een wekelijkse rotatie langs Tilbury, Zeebrugge en Antwerpen, via het Duitse Travemünde (Lübeck) naar Zweedse en Finse havens in de Botnische Golf (het noordelijke deel van de Baltische Zee). De capaciteit werd gaandeweg opgedreven tot in 2022 de oplevering van de zusterschepen ‘Baltic Enabler’ en ‘Botnia Enabler’. Dat zijn de grootste ijsklasse shortsea-roroschepen ter wereld, elk goed voor 6.442 lijnmeter en 960 teu.

Nu meldt Wallenius SOL opnieuw een uitbreiding. “We huren het containerschip ‘Maike D’, met een capaciteit van 660 teu”, zegt chief commercial officer Jonas Wåhlin. “Het werd donderdag 16 mei bij Euroports en MPET in Antwerpen volgeladen met containers voor Kokkola en Oulu in Finland.”

Marktvraag

De ‘Maike D’ zal niet de volledige rotatie tussen Finland en West-Europa varen maar zich beperken tot een rechtstreekse bediening tussen Antwerpen, Kokkola en Finland. “Dit is een charter voor korte duur als antwoord op een vraag naar extra capaciteit. Door naast onze conro’s ‘Baltic Enabler’ en ‘Botnia Enabler’ een containerschip te plaatsen, creëren we extra ruimte voor zowel containers als roro. Als de markt zich verder in positieve zin blijft ontwikkelen, zullen we naar een permanente verhoging van onze capaciteit uitkijken”, zegt Wåhlin.

De ‘Maike D’ werd in 2000 gebouwd op de Duitse scheepwerf J.J. Sietas en vaart onder Liberiaanse vlag voor rederij Drevin uit Cuxhaven. Volgens de reder is het schip populair voor charters vanwege de MAK 9M43-motor die een topsnelheid van 16 knopen opwekt. Het vaartuig is 133 meter lang en 18,7 meter breed.

Letland

Dit is in 2024 al de tweede uitbreiding voor de rotatie van Wallenius SOL. In maart kwam er in samenwerking met het eveneens Zweedse Stena Line een extra vertakking naar Letland. In Travemünde wordt vracht overgeslagen op de dienst van Stena Lina van en naar de Letse haven Liepaja. Die samenwerking wordt in de markt gezet als een financieel interessant alternatief voor wegtransport sinds de Duitse wegentol verhoogd werd.

Containerschip Wallenius SOL versterkt conrodienst Antwerpen-Finland – Flows

Containerschip Wallenius SOL versterkt conrodienst Antwerpen-Finland

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Containerschip 'Maike D'
Containerschip ‘Maike D’ © Reederei Drevin

Wallenius SOL heeft het compacte containerschip ‘Maike D’ (660 teu) gehuurd om de conrodienst tussen Port of Antwerp-Bruges en Finland te versterken. Vorige week werd het schip bij Euroports en MPET volgeladen voor Kokkola en Oulu.

In 2018 richtten de Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) een joint venture op om Zweden en Finland met West-Europa te verbinden. Stap voor stap werd gebouwd aan een wekelijkse rotatie langs Tilbury, Zeebrugge en Antwerpen, via het Duitse Travemünde (Lübeck) naar Zweedse en Finse havens in de Botnische Golf (het noordelijke deel van de Baltische Zee). De capaciteit werd gaandeweg opgedreven tot in 2022 de oplevering van de zusterschepen ‘Baltic Enabler’ en ‘Botnia Enabler’. Dat zijn de grootste ijsklasse shortsea-roroschepen ter wereld, elk goed voor 6.442 lijnmeter en 960 teu.

Nu meldt Wallenius SOL opnieuw een uitbreiding. “We huren het containerschip ‘Maike D’, met een capaciteit van 660 teu”, zegt chief commercial officer Jonas Wåhlin. “Het werd donderdag 16 mei bij Euroports en MPET in Antwerpen volgeladen met containers voor Kokkola en Oulu in Finland.”

Marktvraag

De ‘Maike D’ zal niet de volledige rotatie tussen Finland en West-Europa varen maar zich beperken tot een rechtstreekse bediening tussen Antwerpen, Kokkola en Finland. “Dit is een charter voor korte duur als antwoord op een vraag naar extra capaciteit. Door naast onze conro’s ‘Baltic Enabler’ en ‘Botnia Enabler’ een containerschip te plaatsen, creëren we extra ruimte voor zowel containers als roro. Als de markt zich verder in positieve zin blijft ontwikkelen, zullen we naar een permanente verhoging van onze capaciteit uitkijken”, zegt Wåhlin.

De ‘Maike D’ werd in 2000 gebouwd op de Duitse scheepwerf J.J. Sietas en vaart onder Liberiaanse vlag voor rederij Drevin uit Cuxhaven. Volgens de reder is het schip populair voor charters vanwege de MAK 9M43-motor die een topsnelheid van 16 knopen opwekt. Het vaartuig is 133 meter lang en 18,7 meter breed.

Letland

Dit is in 2024 al de tweede uitbreiding voor de rotatie van Wallenius SOL. In maart kwam er in samenwerking met het eveneens Zweedse Stena Line een extra vertakking naar Letland. In Travemünde wordt vracht overgeslagen op de dienst van Stena Lina van en naar de Letse haven Liepaja. Die samenwerking wordt in de markt gezet als een financieel interessant alternatief voor wegtransport sinds de Duitse wegentol verhoogd werd.