Vakmagazine Flows houdt op woensdag 15 mei 2024 het eerste rorocongres in Zeebrugge. Met een recordaantal wagens dat toekomt voor de Europese markt – steeds meer geëlektrificeerd – staat de sector letterlijk onder hoogspanning. Samen met nationale en internationale sprekers kijken we naar de uitdagingen én opportuniteiten.
Onder de noemer ‘sector onder hoogspanning’ duiken we tijdens het congres in diverse onderwerpen. Zo kijken we naar de strenge Europese regelgeving inzake duurzaamheid en naar welk effect dat heeft op de sector. We gaan na hoe de toevloed aan – toenemend elektrische – wagens veilig getransporteerd kan worden en hoe dat kan op multimodale wijze. Ook de positie van Zeebrugge als grootste rorohaven van Europa komt aan bod.
Nog altijd kiezen verschillende nieuwe Chinese automerken voor Zeebrugge als toegangspoort naar de Europese markt. Onlangs werden limousines van Hongqi gesignaleerd en deze zomer brengt de snel groeiende autogroep Chery, modellen van Omoda en Jaecoo naar België.
Als managing director van ICO bouwde Marc Adriansens Zeebrugge mee uit tot de belangrijkste rorohaven van Europa. Het is een succesverhaal, maar toch doemen er dreigende wolken op aan de horizon. Zo kan het nieuwe emissiehandelssysteem (ETS) de haven parten spelen. De nieuwe emissierechten maken het veel duurder om met schepen tot onze havens te varen dan wanneer ze in Zuid-Europa zouden aanleggen. Adriansens pleit voor een compensatie om de concurrentiepositie van de rorosector te vrijwaren.
Capaciteit roroschepen
Vooraf zal Mike Sturgeon, executive director van de Association of European Vehicle Logistics een stand van zaken geven van de voertuiglogistiek. Verwacht wordt dat het aantal nieuw verkochte wagens stapsgewijs zal toenemen naar 96,5 miljoen in 2030. Door de grote vraag zijn nu alle vierkante meters scheepsruim volzet. “Na de magere jaren, schoten de rorotarieven door het dak”, liet Mike Sturgeon vorig jaar optekenen.
Het tekort aan beschikbare plaatsen voor de toenemende vraag naar deepsea-rorotransport, stuwt de operatoren naar ongeziene winsten. Voor de aandeelhouders van Höegh Autoliners en Wallenius Wilhelmsen bijvoorbeeld was 2023 het beste jaar ooit.
“Voor de twee volgende jaren hebben we weet van telkens 50 nieuwbouwschepen”, aldus Sturgeon. “Het gaat bovendien meestal om deepseakanjers voor minstens 7.000 à 8.000 wagens. Ook COSCO werd lid van onze Europese federatie, met een vloot van 24 autoschepen. Wellicht komt er vanuit China nog extra capaciteit bij.”
Wind in de zeilen
Als grootste vestiging in het wereldwijde netwerk is Zeebrugge een speerpunt van de Scandinavische rorogroep Wallenius Wilhelmsen. De terminal draagt niet toevallig de naam Orcelle Terminal, want die maakt deel uit van het plan voor een net zero emissie end-to-end maritieme verbinding tegen 2027. Die wordt mogelijk gevaren met het cargozeilschip ‘Orcelle Wind’ dat nu in volle ontwikkeling is. Tijdens het rorocongres komt Mary Carmen Barrios, vicepresident Terminals EMEA Wallenius Wilhelmsen, toelichting geven over de initiatieven van de groep.
“Decarbonisatie is een topprioriteit in onze agenda. We hebben als doel om in 2027 zero emissies te bereiken en de terminals die we hier beheren, zijn al wat we noemen ‘net zero compensated’. Dat betekent dat we groene stroom gebruiken van onze eigen windmolens, en dat we ook alle broeikasgassen van derde partijen gerelateerd aan onze activiteiten, compenseren”, aldus Barrios in een interview met Flows. “De Orcelle Wind is dan weer ons prototype van een door wind aangedreven roroschip en we beginnen nu de technologie te testen. We hebben al Europese financiering ontvangen voor het project om in 2026-2027 operationeel te zijn. Ook onze klanten steunen het concept.”
Hoogbouw
Met onder anderen William Demoor van Port of Antwerp-Bruges, Yves De Larivière van Antwerp Euroterminal (AET) en Hendrik Sohier van Apzi-Voka bekijken we hoe de schaarse ruimte in onze havens nog beter kan worden benut. In Antwerpen zijn de eerste multilevelparkings verrezen bij AET. Het bedrijf startte op 28 september 2023 met de bouw van twee gloednieuwe multilevel parkeergarages. In september 2022 opende AET de deuren van zijn eerste parkeertoren. Dankzij dat nieuwe gebouw, dat bekendstaat als de grootste ‘single unit’-parkeertoren van België, breidde Antwerp Euroterminal zijn rorocapaciteit uit met 25%.
Het zou verkeerd zijn om zomaar de hardste roeper te bedienen zonder met het volledige strategische plaatje voor de haven rekening te houden
“In Antwerpen was de grond al schaars en ook Zeebrugge kent een dergelijke evolutie door de groei van bestaande spelers en nieuwe aanvragen. Een voorbeeld daarvan is de geweldige toename van de internationale aanvoer van nieuwe auto’s”, zegt chief customer relations officer van Port of Antwerp-Bruges William Demoor. “Dat schept opportuniteiten voor onze behandelaars, die massaal om extra ruimte vragen. Daardoor is het nog belangrijker geworden om goed af te wegen welke activiteiten op welke plaats wenselijk zijn. Het zou verkeerd zijn om zomaar de hardste roeper te bedienen zonder met het volledige strategische plaatje voor de haven rekening te houden. Dit is een heel andere context dan toen er nog marge was om flexibel op bijna alle behoeften in te spelen.”
De autobehandelaars in Zeebrugge waren tot nog toe weinig happig op parkeertorens. Het enige exemplaar staat bij CLdN en werd gebouwd op vraag van Mercedes-Benz. Het Duitse automerk was indertijd nog niet vertrouwd met het verplaatsen van wagens over de openbare weg en was bereid om voor die infrastructuur een aangepaste prijs te betalen. Toch klinkt ook de vraag naar multilevel parkings steeds luider in Zeebrugge, al vraagt Marc Adriansens aan de Vlaamse regering wel om het vergunningenbeleid beter werkbaar te maken.
Stof genoeg dus voor een sterk inhoudelijk debat. Afspraak op woensdag 15 mei 2024 in de namiddag voor het Flows rorocongres in de ABC-toren in Zeebrugge.