CLdN integreert Seatruck Ferries volledig in CLdN RoRo

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschepen van Seatruck Ferries
Roroschepen van Seatruck Ferries © Seatruck Ferries

CLdN integreert het anderhalf jaar geleden overgenomen Seatruck Ferries volledig in zijn operaties onder de algemene merknaam CLdN RoRo. Daarmee sluit CLdN de rangen in de strijd om de Ierse Zee met Stena Line en Irish Ferries.

In de herfst van 2022 nam de Belgisch-Luxemburgse groep CLdN de Britse roro-operator Seatruck Ferries over van de Deense Clipper Group. Die was op de Ierse Zee actief met een vloot van acht schepen op verbindingen tussen het Engeland, Ierland en Noord-Ierland. De overname was een aanvulling op de ontwikkeling van eigen diensten in de regio.

Op de sociale media van Seatruck Ferries verscheen maandagmiddag 19 februari het bericht dat vanaf twaalf uur de volledige integratie onder de naam CLdN RoRo een feit was. “De komende dagen wordt de rebranding doorgetrokken in alle communicatiekanalen zoals de website, sociale media en marketingmateriaal.”

Schepen verkocht

De communicatie over de integratie volgt na een lange oefening om de operaties en systemen van CLdN en Seatruck Ferries tot één geheel te verweven. Bij de overname in september 2022 was Seatruck Ferries volgens CEO Florent Maes van CLdN de leidende roro-operator op de Ierse Zee, met bijna 20% van het volume scheepsvracht.

Seatruck Ferries uit het Noord-Engelse Heysham startte in 1996 met één schip en kende een sterke groei na de overname door Clipper Group in 2002. Twintig jaar later werd gevaren op drie routes tussen Liverpool en Heysham (Engeland), Dublin (Ierland) en Warrenpoint (Noord-Ierland). Dat gebeurde met een vloot van acht schepen, waarvan CLdN er in het kader van de vlootvernieuwing al twee verkocht. In augustus 2023 verhuisde de ‘Seatruck Pennant’ naar Jordanië en vorige week lekte het nieuws van de verkoop van de ‘Seatruck Panorama’ aan de Mexicaanse rederij Transportacion Maritima de California (TMC).

Liverpool-Dublin

De stroomlijning en versterking van de operaties van de CLdN-vloot kadert in de grote concurrentiestrijd op de Ierse Zee tussen CLdN en Stena Line. Het grote slachtoffer was P&O Ferries (DP World) dat eind 2023 zijn iconische route Liverpool-Dublin stopzette, omdat het naar eigen zeggen zijn aanlegplaats moest verlaten en geen geschikte nieuwe locatie vond.

CLdN en Stena Line doken gretig in het gat en delen onder meer sinds kort de voormalige P&O-terminal in Dublin. Dat betekent voor CLdN extra ruimte bovenop zijn bestaande terminal met diensten naar onder meer Zeebrugge. Daarnaast kreeg CLdN ook bijkomende ruimte in Liverpool. Een nieuwe langetermijnovereenkomst met het havenbestuur Peel Ports bevat extra plaats voor driehonderd trailers. Tegelijk werd aan de route Dublin-Liverpool een extra schip toegevoegd, wat het aantal afvaarten op dagelijks vier in elke richting brengt. De operaties op de Ierse Zee omvatten voor meer dan 70% onbegeleide vracht.

Voor 77 jaar

Concurrent Stena Line startte half februari met een nieuwe dienst tussen Dublin en Birkenhead, aan de overzijde van de rivier Mersey in Liverpool. Tegelijk werden diensten vanuit Heysham – toevallig of niet ook de thuisbasis van Seatruck Ferries – verankerd. Het engagement in Birkenhead en Heysham werd vastgelegd in een contract met Peel Ports van maar liefst 77 jaar tot in 2100. Stena Line noemt zich de grootste operator op de Ierse Zee, met de grootste vloot, die instaat voor 238 overtochten per week.

Als derde speler van formaat op de Ierse Zee is er Irish Ferries, met vrachtverbindingen tussen enerzijds Dublin en Rosslare en anderzijds Holyhead en Pembroke.

CLdN integreert Seatruck Ferries volledig in CLdN RoRo – Flows

CLdN integreert Seatruck Ferries volledig in CLdN RoRo

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschepen van Seatruck Ferries
Roroschepen van Seatruck Ferries © Seatruck Ferries

CLdN integreert het anderhalf jaar geleden overgenomen Seatruck Ferries volledig in zijn operaties onder de algemene merknaam CLdN RoRo. Daarmee sluit CLdN de rangen in de strijd om de Ierse Zee met Stena Line en Irish Ferries.

In de herfst van 2022 nam de Belgisch-Luxemburgse groep CLdN de Britse roro-operator Seatruck Ferries over van de Deense Clipper Group. Die was op de Ierse Zee actief met een vloot van acht schepen op verbindingen tussen het Engeland, Ierland en Noord-Ierland. De overname was een aanvulling op de ontwikkeling van eigen diensten in de regio.

Op de sociale media van Seatruck Ferries verscheen maandagmiddag 19 februari het bericht dat vanaf twaalf uur de volledige integratie onder de naam CLdN RoRo een feit was. “De komende dagen wordt de rebranding doorgetrokken in alle communicatiekanalen zoals de website, sociale media en marketingmateriaal.”

Schepen verkocht

De communicatie over de integratie volgt na een lange oefening om de operaties en systemen van CLdN en Seatruck Ferries tot één geheel te verweven. Bij de overname in september 2022 was Seatruck Ferries volgens CEO Florent Maes van CLdN de leidende roro-operator op de Ierse Zee, met bijna 20% van het volume scheepsvracht.

Seatruck Ferries uit het Noord-Engelse Heysham startte in 1996 met één schip en kende een sterke groei na de overname door Clipper Group in 2002. Twintig jaar later werd gevaren op drie routes tussen Liverpool en Heysham (Engeland), Dublin (Ierland) en Warrenpoint (Noord-Ierland). Dat gebeurde met een vloot van acht schepen, waarvan CLdN er in het kader van de vlootvernieuwing al twee verkocht. In augustus 2023 verhuisde de ‘Seatruck Pennant’ naar Jordanië en vorige week lekte het nieuws van de verkoop van de ‘Seatruck Panorama’ aan de Mexicaanse rederij Transportacion Maritima de California (TMC).

Liverpool-Dublin

De stroomlijning en versterking van de operaties van de CLdN-vloot kadert in de grote concurrentiestrijd op de Ierse Zee tussen CLdN en Stena Line. Het grote slachtoffer was P&O Ferries (DP World) dat eind 2023 zijn iconische route Liverpool-Dublin stopzette, omdat het naar eigen zeggen zijn aanlegplaats moest verlaten en geen geschikte nieuwe locatie vond.

CLdN en Stena Line doken gretig in het gat en delen onder meer sinds kort de voormalige P&O-terminal in Dublin. Dat betekent voor CLdN extra ruimte bovenop zijn bestaande terminal met diensten naar onder meer Zeebrugge. Daarnaast kreeg CLdN ook bijkomende ruimte in Liverpool. Een nieuwe langetermijnovereenkomst met het havenbestuur Peel Ports bevat extra plaats voor driehonderd trailers. Tegelijk werd aan de route Dublin-Liverpool een extra schip toegevoegd, wat het aantal afvaarten op dagelijks vier in elke richting brengt. De operaties op de Ierse Zee omvatten voor meer dan 70% onbegeleide vracht.

Voor 77 jaar

Concurrent Stena Line startte half februari met een nieuwe dienst tussen Dublin en Birkenhead, aan de overzijde van de rivier Mersey in Liverpool. Tegelijk werden diensten vanuit Heysham – toevallig of niet ook de thuisbasis van Seatruck Ferries – verankerd. Het engagement in Birkenhead en Heysham werd vastgelegd in een contract met Peel Ports van maar liefst 77 jaar tot in 2100. Stena Line noemt zich de grootste operator op de Ierse Zee, met de grootste vloot, die instaat voor 238 overtochten per week.

Als derde speler van formaat op de Ierse Zee is er Irish Ferries, met vrachtverbindingen tussen enerzijds Dublin en Rosslare en anderzijds Holyhead en Pembroke.