Het effect van de crisis in de Rode Zee was al zichtbaar in de spottarieven, en nu is dat ook zo bij de verzekeringspremies voor vrachtschepen. Sommige premies zijn door de voorvallen vertienvoudigd.
Sinds begin december 2023 worden vrachtschepen op de Rode Zee geteisterd door Houthi-rebellen, een rebellenbeweging uit Jemen die vrijgeleide krijgt van het Iraanse regime. Met inmiddels meer dan 25 raket– en droneaanvallen op verschillende schepen, proberen de rebellen naar eigen zeggen de IsraĆ«lische aanvallen in Gaza te vergelden.
1% van verzekerde waarde
Uit cijfers van Clarksons, een adviesbureau uit het Londense verzekeringswezen, blijkt dat de verzekeringspremies voor schepen die van plan zijn om door de Rode Zee te varen, vertienvoudigd zijn. Concreet betekent dit dat de jaarlijkse verzekeringspremie voor een schip dat door de Rode Zee wil kunnen varen, inmiddels is opgelopen tot soms wel 1% van de totale verzekerde waarde van het schip.
Het zouden vooral de zogenaamde ‘war risk’- verzekeringen zijn die de hoogte in zijn gegaan. Dat type verzekering is een extra verzekering bovenop de standaardverzekeringen voor een schip, waarvan een aantal in diverse landen (zoals in BelgiĆ«) zelfs verplicht zijn. De ‘war risk’-verzekering dekt niet alleen schade ontstaan door oorlogsdaden, maar ook door piraterij of zoals in dit geval rebellie of terrorisme.
Reactie leger
Uit de analyse van Clarksons blijkt dat niet alleen de aanvallen van de rebellen voor de stijging hebben gezorgd, maar ook de reactie van het Amerikaanse en Britse leger. Op 12 januari 2024 werden er door beide, tegenaanvallen gelanceerd op diverse Houthi-doelwitten. Ook in de nacht van 17 op 18 januari 2024 werden er door het Amerikaanse leger beschietingen uitgevoerd.
Ook die acties zullen volgens Clarksons leiden tot een stijging van de premies omdat dit mogelijk tot een escalatie van het militaire geweld in de regio zal leiden.
Tarieven stijgen verder
Een gevolg is dat de vrachttarieven verder blijven stijgen. Ofwel nemen schepen een lange omweg van 7000 km via Kaap de Goede Hoop waardoor ze langer onderweg zijn en meer brandstof gebruiken, ofwel riskeren de schepen de Rode Zee-passage met een grote extra verzekeringskost. Het lijkt er op dat de meeste rederijen voor de eerste optie gaan. De scheepvaart in de Rode Zee is sterk afgenomen.
Eerder waarschuwde prof. Christa Sys in Flows al over een discrepantie tussen de extra kost en de hoge toeslagen die momenteel door diverse rederijen worden toegepast. Ook de verschepers van lading deden al hun beklag over de toeslagen en gingen nog een stap verder door een aantal Europese rederijen te beschuldigen van misbuik van de situatie en ‘graaiflatie’.