De Japanse scheepvaartgroep NYK is begonnen met de ombouw van de sleepboot ‘Sakigake’, die nu nog op vloeibaar aardgas (lng) vaart, naar een aandrijving op ammoniak. Midden 2024 zal in Japan dan de eerste sleepboot met een ammoniakmotor rondvaren.
In de ‘Sakigake’ zal een in Japan geproduceerde ammoniakmotor worden ingebouwd. Die werd door NYK ontwikkeld in nauwe samenwerking met Japan Engine Corporation, IHI Power Systems en Nihon Shipyard in het kader van het Japanse ‘Green Innovation Fund Project’. Dat is een groen innovatiefonds van 2 biljoen yen dat als onderdeel van de New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO), tegen 2050 klimaatneutraliteit wil realiseren. Aan de bouw van de ammoniakmotor zijn zo’n drie jaren van intensieve ontwikkeling aan voorafgegaan.
Onverbrande ammoniak
De nieuwe motor werd uitgebreid getest in de Japanse Ohta-fabriek van IHI Power Systems. NYK wil er zeker van zijn dat er geen uitstoot vrijkomt van onverbrande ammoniak en stikstofoxide (N2O). Onverbrande ammoniak en stikstofoxide die vrijkomen, zouden kunnen zorgen voor een broeikaseffect dat ongeveer 300 keer zo groot is als dat van kooldioxide (CO2).
‘A-sleepboot’
Om de hele motor te vervangen, inclusief de hoofdmotor en de brandstoftank, wordt de machinekamer van de ‘Sakigake’ doorgezaagd. Na het inbouwen van de ammoniakmotor zal de sleepboot omgedoopt worden tot ‘A-sleepboot’. De oplevering van de ‘A-sleepboot’ staat gepland voor juni 2024. Het schip zal door Shin-Nihon Kaiyosha verder geëxploiteerd worden om het decarbonisatie-effect en de operationele veiligheid verder te kunnen opvolgen als ’s werelds eerste sleepboot die op ammoniak vaart.