De Griekse Attica Group kocht uit de CLdN-vloot na de ‘Clementine’ nu ook de ‘Valentine’. Dat schip was pas begin dit jaar overgekocht door een Nieuw-Zeelandse veermaatschappij, maar die laat het nu al naar Europa terugkeren.
In het kader van zijn vernieuwingsprogramma koopt CLdN enerzijds nieuwe schepen aan en worden anderzijds oudere vaartuigen uit de vloot verwijderd. Dat was onder meer het geval met de ‘Valentine’, die vanaf 2021 werd verhuurd aan de Nieuw-Zeelandse spoormaatschappij KiwiRail. Die runt een veerdienst tussen het noordelijke en zuidelijke deel van Nieuw-Zeeland. De verhuur gebeurde niet door CLdN maar door de Zweedse maatschappij Gotland Shipping, die de ‘Valentine’ bij de start van het chartercontract in november 2021 had overgekocht.
Na afloop van het contract eind 2022 kocht KiwiRail de ‘Valentine’ aan, maar nog geen negen maanden later wisselt het schip opnieuw van eigenaar. In de krant NZ Herald bevestigde Duncan Roy, algemeen directeur van Interislander, de verkoop. “Het was een goed moment om een financiële meerwaarde te realiseren en om de bemanning in te zetten om de bezetting op onze andere schepen te versterken.”
Eerst langs Shanghai
Volgens bronnen in Nieuw-Zeeland en Griekenland is de ‘Valentine’ gekocht door de Griekse Attica Group. Het zou de bedoeling zijn van het schip in te zetten in de divisie Blue Star Ferries, die roro- en ropaxdiensten tussen de Griekse eilanden vaart. De ‘Valentine’ is gisteren uit Wellington richting Shanghai vertrokken. Op de reis naar Europa worden eerst in Azië nieuwe wagens geladen.
Dit wordt voor Blue Star Ferries het derde roroschip in de vloot. In 2019 werd van DFDS de ‘Anglia Seaways’ overgenomen en tot ‘Blue Carrier 1’ omgedoopt. Deze zomer kocht Attica Group van CLdN de ‘Clementine’, een zusterschip van de ‘Valentine’. Deze roro kreeg geen nieuwe naam maar werd onmiddellijk terug aan CLdN verhuurd tot eind 2023. De voorbije maanden was het schip actief tussen Turkije, Griekenland, Slovenië en Zuid-Frankrijk.
Zes zusterschepen
De ‘Valentine’ en de ‘Clementine’ behoren tot CLdN’s zogenaamde Kawasakiklasse. Die reeks van zes zusterschepen werd in de tweede helft van de jaren ’90 op de Japanse scheepswerf Kawasaki gebouwd. Tot deze reeks behoren voorts de ‘Victorine’, ‘Celandine’, ‘Melusine’ en ‘Celestine’ en ‘Clementine’.
Ze hebben een lengte van 162 meter en een capaciteit van 2.300 lijnmeter, goed voor 160 trailers. De ‘Clementine’ heeft volgens Attica Group een extra ruimte voor 458 auto’s.